صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۸

شهید جمهور، جانانه پای خوزستانی‌ها ایستاد

بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور

شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی در 1000 روز خدمت صادقانه خود در دولت سیزدهم، هشت‌بار به خوزستان سفر کرده و خدمات ارزنده‌ای به مردم این استان هدیه داد. این موضوع به تنهایی بیانگر توجه خاص ایشان و دولت مردمی به توسعه و آبادانی هر چه بیشتر خوزستان با نگاه ویژه به محرومیت‌زدایی در شهرهای مختلف آن است. از ابتدای روی کار آمدن دولت مردمی، طرح آبرسانی غدیر برای تأمین آب شرب ۲۶ شهر و ۱۰۰۰ روستای استان در افق ۱۴۲۵ پیش‌بینی شد؛ این موضوع پراهمیت، در حالی در دستور کار قرار گرفت که این طرح تا پیش از دولت سیزدهم تنها ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و با پیگیری‌های رئیس‌جمهور شهید، جهش 60 درصد پیشرفت را تجربه کرد.
در تاریخ 11 شهریور 1401، طرح آبرسانی غدیر با هدف تأمین و رفع بحران آب (از نظر کمی و کیفی) برای شهرهای مرکزی و جنوبی استان خوزستان، با حضور رئیس‌جمهور شهید افتتاح ‌شد. این طرح با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب شرب به 26 شهر استان خوزستان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دزفول و اندیمشک و حدود یک‌هزار و 608 روستای استان افتتاح شده و هدف از اجرای آن جایگزین کردن منابع آبی رودخانه دز به جای رودخانه کرخه است. با اجرای طرح آبرسانی غدیر، آب شرب نزدیک به ۵۲ درصد از جمعیت استان خوزستان به تعداد ۴. ۷ میلیون نفر تأمین خواهد شد. دستاوردهای مورد انتظار رویکردهای عمده طرح آبرسانی غدیر، گسترش عدالت در اقصی نقاط استان، پایداری اجتماعی و توسعه زیرساختی کشور، ارتقای رفاه و کیفیت زندگی ساکنان روستاهای هدف، پیشگیری از مهاجرت و ایجاد محیط پایدار، شکوفایی اقتصادی منطقه و رونق تولید، افزایش تعلق‌خاطر نسبت به سرزمین مادری، اعتماد به مدیریت کلان کشور و... است. کیفیت آب شرب در اهواز پس از بهره‌برداری از طرح آبرسانی غدیر 8 تا 9 برابر بهبود پیدا کرده و حالا «فدک» در تداوم طرح غدیر
در صدد تأمین آب سالم و پایدار برای بخش شهری و روستایی در شمال شرق خوزستان است. طرح آبرسانی «فدک» یا طرح جامع تأمین آب شهرهای شمال‌شرق خوزستان از سد کارون۳ یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی زمان حاضر کشور است که عملیات اجرایی این طرح در دولت سیزدهم برای جمعیت زیر پوشش ۷۲۰هزار نفری شهری و روستایی آغاز شده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی