صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

بخشی از راهبرد افزایش ترانزیت عملیاتی شد

بهره‌برداری راه‌آهن رشت-کاسپین

راه آهن رشت - بندر کاسپین به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی و اولویت‌دار کشور با هدف تکمیل کریدور شمال - جنوب امروز به بهره‌برداری می‌رسد.
راه آهن رشت - بندر کاسپین به طول 37 کیلومتر با اعتبار بیش از 3 هزار میلیارد تومان احداث شده است و ارزش روز آن بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. این پروژه ریلی آخرین بخش از کریدور ریلی دریا به دریا است که اتصال ریلی بنادر جنوبی کشور به بنادر شمالی در استان گیلان را برقرار می‌کند و امکان مبادله بار ترکیبی از طریق ایران برای منطقه را فراهم می‌سازد.
تکمیل ۶ مسیر ریلی و شروع عملیات اجرایی مسیر مهم و راهبردی رشت - آستارا در برنامه کاری امسال قرار دارد و این بخشی از برنامه‌های آتی دولت سیزدهم به حساب می‌آمد.
رئیس‌جمهور شهید، تکمیل کریدورهای مهمی مانند ریل چابهار، شلمچه - بصره و قطعه پایانی کریدور شمال - جنوب را مورد تأکید قرار داد و در مدت 3 سال، احداث کریدور شلمچه - بصره شروع شد، ریل چابهار - زاهدان به پیشرفت 63 درصدی رسید و امروز کریدور ریلی رشت - بندر کاسپین به بهره‌برداری رسید. این خط ریلی بخش مهمی از کریدور شمال - جنوب است که خلیج فارس را به دریای خزر متصل می‌کند.
عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن رشت - کاسپین در سال ۱۳۸۵ کلید خورد، اما از سال ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده و اکنون تکمیل شده است. خط ریلی رشت - کاسپین امکان ترانزیت، حمل و نقل بار به صورت ترکیبی از کشور روسیه و همچنین کشورهای همجوار دریای خزر را فراهم می‌کند و با بهره‌برداری از خط ریلی رشت - بندر کاسپین در ماه‌های آینده، ظرفیت جدیدی برای نقش‌آفرینی در حمل ترکیبی (زمینی - دریایی) کالا در کریدور شمال به جنوب ایجاد می‌شود.
بهره‌برداری از راه‌آهن رشت - کاسپین تحقق چهارمین وعده دولت برای افتتاح محورهای ریلی در یک سال اخیر است. افتتاح راه‌آهن همدان - سنندج و اتصال مرکز استان کردستان به‌عنوان اولین مسیر، محور بستان‌آباد - تبریز و اتصال تبریز به شبکه ریلی از یک مسیر جدید به‌عنوان دومین وعده، راه‌آهن اقلید - رشت به عنوان سومین خط و افتتاح راه‌آهن رشت - کاسپین و تکمیل کریدور شمال - جنوب تحقق چهارمین وعده دولت سیزدهم محسوب می‌شود. این محور ریلی موجب توسعه ترانزیت و انتقال بارهای ورودی از دریای خزر و کشور روسیه به سمت بنادر جنوبی کشور است و شرایط جدیدی در حمل‌و‌نقل ریلی کشور ایجاد می‌کند. احداث ۱۸ دستگاه تقاطع و پل بزرگ و ۲۴۳ آبرو در این مسیر کوتاه یکی از اقدامات قابل توجه در توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور است.

جستجو
آرشیو تاریخی