صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

کالابرگ الکترونیک قدرت خرید خانوارها را افزایش داده است

رونق سفره‌ها با طرح فجرانه

یکی دیگر از دستاوردهای مهم دوران شهید جمهور، اجرای 90 روزه طرح فجرانه در قالب کالابرگ الکترونیک است. این طرح که به عنوان بزرگ‌ترین خرید و فروش قرن نام گرفته است، باعث افزایش سرمایه اجتماعی از طریق رشد اعتماد به دولت، بهینه‌سازی خدمات دولت، تأمین میزان کالری جامعه، رشد تولید و تغییر رفتار خرید از نقدی به اعتباری توسط مردم شد.
 بررسی‌ها نشان می‌دهد که شهید آیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور دولت سیزدهم از همان ابتدای کار خود در این مسند، به دنبال بهینه‌سازی خدمات دولتی در راستای حمایت از سبد غذایی خانوارهای دهک‌های مختلف درآمدی در مقابل گرانی و تورم بود، چرا که هنگامی که وی در 12 مرداد ماه سال 1400 به عنوان رئیس جمهور این دولت حکم تنفیذش را از مقام معظم رهبری دریافت می‌کرد، میزان مصرفی کالری خانوارها از 2650 کالری به 2100 کالری کاهش یافته بود و این مورد تنها در خانوارهای میانی جامعه به وقوع پیوسته بود و میزان مصرفی کالری در خانوارهای دهک‌های یک تا سه درآمدی بشدت سقوط کرده بود. در عین حال رکود تورمی که یک دهه به طول کشیده بود، موجب شده بود تا قدرت خرید جامعه روند نزولی داشته باشد و همین موضوع بر کاهش تقاضا مؤثر واقع شده بود، بطوری که اغلب بنگاه‌های اقتصادی به دلیل کاهش تقاضا با تعطیلی و ورشکستگی مواجه شده بودند. در این راستا دولت برای رفع این بحران، اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در دستور کار خود قرار داد. افزایش یارانه به بیش از 6 تا 9 برابر یکی از اولین اقداماتی بود که رئیس جمهور شهید آن را اجرایی کرد. اما در میان مدت، از طرح کالابرگ الکترونیک را در سال گذشته رونمایی کرد. این طرح در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی رئیس جمهور شهید، با استفاده از روش‌های فناورانه و در بستر شبکه ملی اعتبار با استفاده از توان هوش مصنوعی برای نخستین بار اجرایی شد. طرح کالابرگ الکترونیک با موفقیت هم‌اکنون در حال اجرا است.
از زمان شروع طرح تا پایان آن به صورت میانگین روزانه بیش از 770 هزار خرید کالابرگی توسط مردم انجام شد و این یعنی موفقیت بالای طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل گرانی و تورم بود. در 90 روز از اجرای طرح فجرانه در حدود 151.8 میلیون بسته غذایی توزیع شد و اثر بسیار خوبی در رونق بازار و تولید کارخانه‌های صنایع غذایی بر جای گذاشت.
خرید 151.8 میلیون بسته غذایی در 90 روز بزرگ‌ترین خرید و فروش قرن بوده که نشان از آمادگی خوب کشور در تولید، انباشت و تأمین اقلام اساسی داشت.
برای تهیه این بسته‌های غذایی در حدود 116.5 همت(28.5 همت آورده دولت به علاوه 88 همت آورده مردمی) منابع مالی مصرف شد. به عبارتی می‌توان گفت 116.5 همت منابع به سفره‌های مردم در راستای امنیت غذایی و تأمین حداقل کالری مورد نیاز هر فرد از هفت دهک اول درآمدی هدایت شد. در 90 روز اجرای طرح فجرانه، در حدود 28.5 همت منابع مالی جدید با خطای بسیار پایین و با دقت بالا در سفره مردم قرار گرفت.
تأمین کالا در سقف نیاز طرح و همچنین اختیار عمل در انتخاب نوع کالا وکیفیت آن توسط مردم در کنار فرایند آسان خرید اعتباری تجربه خوبی در اذهان عمومی شکل داد.

جستجو
آرشیو تاریخی