صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبــار

پیام تسلیت رهبر انقلاب
به دبیرکل حزب‌الله لبنان
رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت مادر گرامی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرالله را تسلیت گفتند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضور مبارک مجاهد بزرگ جناب حجة‌الاسلام والمسلمین حاج سید حسن نصرالله رهبر مقاومت لبنان دامت برکاتُه
سلام علیکم
درگذشت مادر گرامیتان را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم. در کرامت آن مرحومه همین بس که سید نستوه مقاومت، برخاسته از دامن پاک اوست. رضوان و رحمت خدا بر او، و سلام و برکات الهی برشما و یاران مبارزتان در جبهه‌ بزرگ مقاومت.
سیدعلی خامنه‌ای
۷ خرداد ۱۴۰۳

 

سرپرست ریاست جمهوری در دیدار رئیس مجلس مالی تأکید کرد
گسترش ارتباطات با کشورهای اسلامی در عمل به راهبرد رئیس جمهور فقید

سرپرست ریاست جمهوری روز گذشته در دیدار «مالک جالو» رئیس مجلس ملی مالی، ضمن تشکر از ابراز همدردی و همبستگی دولت و مردم این کشور با دولت و ملت ایران، رئیس جمهور و وزیر امور خارجه شهید ایران را سرمایه‌ای ارزشمند برای جهان اسلام دانست و افزود: گر چه فقدان این دو شخصیت بزرگوار سخت است، اما جمهوری اسلامی ایران همچنان در عمل به راهبرد رئیس جمهور فقید در گسترش و تقویت ارتباطات و همکاری‌های بین‌المللی بویژه با کشورهای اسلامی و همسو مصمم است.
محمد مخبر بهره‌گیری از ظرفیت‌های متقابل برای ارتقای سطح روابط اقتصادی فیمابین را ضروری دانست و با ابراز امیدواری نسبت به عبور هر چه سریع‌تر مالی از دوران‌گذار و استقرار کامل دولت در این کشور، اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران در این روند در کنار برادران خود در مالی ایستاده و آماده است، تجربیات و توانمندی‌های خود را در راستای تأمین منافع متقابل به اشتراک بگذارد. رئیس مجلس مالی نیز در این دیدار ضمن اعلام تسلیت و ابراز همدردی و همبستگی رئیس دولت انتقالی و مردم کشورش با دولت و ملت ایران گفت: حضور دکتر رئیسی و دکتر امیرعبداللهیان در رأس نظام جمهوری اسلامی ایران مایه امید کشورهای اسلامی و جهان اسلام بود. مالک جالو، ضمن آرزوی موفقیت برای دکتر مخبر در مسئولیت جدید، به علاقه‌مندی و اراده کشورش برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با جمهوری اسلامی ایران اشاره و ابراز امیدواری کرد که روند گسترش همکاری‌های فیمابین همچون دوره رئیس جمهور فقید ایران، در دوره پیش‌رو نیز تداوم یابد.

 

ادعای جدید آژانس
درباره ذخایر اورانیوم ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود مدعی شد که مجموع ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران به ۳۰ برابر حد مقرر در توافق برجام رسیده است.
طبق اعلام آسوشیتدپرس، در گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده که مطابق با تخمین‌ها ذخایر اورانیوم غنی‌سازی شده ایران با افزایشی ۶۷۵.۸ کیلوگرمی از زمان گزارش قبلی، به ۶۲۰۱.۳ کیلوگرم رسیده است. براساس این گزارش، ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران با افزایشی ۳۹.۱ کیلوگرمی به ۷۵۱.۳ کیلوگرم رسیده است. آژانس انرژی اتمی همچنین ادعا کرد که ذخایر اورانیوم با غنای ۶۰ درصد ایران با افزایشی ۲۰.۶ کیلوگرمی به ۱۴۲.۱ کیلوگرم رسیده است.
آژانس اتمی در این گزارش آورده که مسائل پادمانی مرتبط با پیدا شدن ذرات اورانیوم در برخی سایت‌های اعلام نشده همچنان حل ‌و فصل نشده است.
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تصمیم ایران مبنی بر عدم تغییر موضع خود در برابر لغو مجوز چند نفر از بازرسان این آژانس هم ابراز تأسف کرده است. گروسی در این گزارش مدعی شده که از سال گذشته هیچ پیشرفتی در راستای اجرای «بیانیه مشترک» ایران و آژانس در چهارم مارس ۲۰۲۳ حاصل نشده است.
با این حال، در گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده که جمهوری اسلامی ایران پس از شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان، در نامه‌ای به آژانس پیشنهاد کرده که بحث‌های مربوط به همکاری‌های بین‌المللی آژانس انرژی اتمی و ایران در تاریخ مناسبی که مورد توافق متقابل خواهد بود، در تهران ادامه پیدا کند.

جستجو
آرشیو تاریخی