صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

قانون و حداقل توانمندی اجرایی کاندیداهای ریاست‌جمهوری

با شهادت آیت‌الله رئیسی در پی سانحه‌ سقوط بالگرد، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری پیش از پایان عمر 4 ساله دولت سیزدهم برگزار خواهد شد؛ انتخاباتی که 30 روز دیگر برگزار می‌شود تا نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران با رأی ملت سکان‌دار دولت شود. با این حال و در شرایطی که تنها دو روز به آغاز ثبت‌نام نامزدها برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی مانده، نام افراد بسیاری به عنوان کاندیدا مطرح می‌شود. اما چگونه می‌توان پیش از شرکت افراد مختلف در گود رقابت‌های انتخاباتی، به تحلیل نتیجه بررسی صلاحیت‌ها پرداخت؛ وظیفه‌ای که مشخصاً بر عهده شورای نگهبان است تا با استناد به مواد قانونی نسبت به بررسی توان اولیه اجرایی-سیاسی افراد برای اداره کشور بپردازد.
طبق ماده ۳۵ قانون انتخابات که در سال 64 به تصویب رسیده، نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام باید دارای ۶ شرط «رجال مذهبی، سیاسی»، «ایرانی‌الاصل»، «تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران»، «مدیر و مدبر»، «دارای حسن سابقه و امانت و تقوی» و «مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور» باشند.
منظور از رجال سیاسی چیست؟
در مهر ماه 95، رهبر انقلاب اسلامی در یکی از بندهای سیاست‌های کلی انتخابات، تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را بر عهده شورای نگهبان قرار دادند و در همین راستا، شورای نگهبان نیز معیارها و شرایط لازم برای تشخیص مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری را به بررسی سوابق مدیریتی افراد نیز منضم کرد. شاخص‌ها و مصادیقی که انتشار آن در بیانیه اخیر ستاد انتخابات باعث شد تا معیار برای پیش‌بینی وضعیت بررسی صلاحیت اولیه کاندیداها به وجود بیاید. به این ترتیب مطابق قانون تنها کسانی شرایط اولیه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری را به عنوان کاندیدا خواهند داشت که در کارنامه خود، به مدت حداقل چهارسال در یکی از مناصب ذیل فعالیت اجرایی داشته باشند: «رؤسای سه قوه؛ معاون اول رئیس‌جمهور؛ نواب رئیس‌مجلس؛ اعضای شورای نگهبان؛ وزرا؛ نمایندگان مجلس؛ معاونین رئیس‌جمهور؛ معاونین رؤسای قوای سه‌گانه؛ اعضای شورای عالی امنیت ملی؛ اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام؛ مدیر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور؛ رؤسای سازمان‌ها، مؤسسات، نهادهای دولتی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی در سطح ملی؛ فرماندهان عالی نیروهای مسلح با جایگاه سرلشکری و بالاتر؛ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی؛ استانداران؛ شهرداران شهرهای بالای دو میلیون نفر جمعیت و در نهایت، اشخاص، مقامات و مدیران همتراز مناصب فوق.»
جستجو
آرشیو تاریخی