صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و چهار - ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

دور جدید مجلس بموقع آغاز به کار کرد

بهارستان دوازدهم بازوی اصلی تقویت اقتصاد ملی

خانه ملت در دوازدهمین دوره خود با حضور 290 نماینده منتخب مردم آغاز به کار کرد. نشست افتتاحیه و به اعتباری نخستین جلسه علنی مجلس دوازدهم اگر چه در فضایی متأثر از شهادت رئیس جمهور و همراهانش برگزار شد، اما اقدام نمایندگان در بررسی اعتبارنامه همکارانشان و تعیین اعضای کمیسیون‌های تحقیق و امور داخلی برای تسریع این فرایند، مجلسی را نوید داد که تحت تأثیر رویکرد اکثریت انقلابی نمایندگانش می‌تواند به کانون گره گشایی و حل مسائل پیش روی کشور تبدیل شود. مراسم افتتاحیه ساعت 8 صبح دیروز با حضور جمعی از شخصیت‌های لشکری و کشوری و سران قوا از جمله سرپرست ریاست جمهوری، رئیس قوه قضائیه، جمعی از وزرا و معاونان دولت، آیت‌الله احمد جنتی دبیر و هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان، سردار قآنی فرمانده نیروی قدس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، ناطق نوری، غلامعلی حداد عادل، علی لاریجانی، رؤسای سابق مجلس و سید حسن خمینی یادگار امام(ره) برگزار شد.

آغاز مجلس با قرائت سوگندنامه
در این مراسم پس از استقرار هیأت رئیسه سنی با نواخته شدن سرود ملی و قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید؛ پیام مقام معظم رهبری توسط حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی قرائت شد. پیامی که با تأکید بر آرامش بخشی و امیدآفرینی و پرهیز نمایندگان از مجادلات مضرّ سیاسی چراغ راه نمایندگان قرار گرفت. پس از آن در مراسم تحلیف نمایندگان با قرائت سوگندنامه و امضای آن در برابر قرآن مجید سوگند یاد کردند که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشند و رعایت امانت و تقوا در امر نمایندگی حافظ استقلال و اعتلای کشور، پایبند به قانون اساسی و حافظ آزادی مردم و تأمین مصالح آنان باشند. نمایندگان منتخب مردم همچنین پس از این مراسم با حضور در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به مقام والای حضرت امام راحل و شهیدان گرانقدر ادای احترام کرده و تجدید عهد کردند.

تأکید رئیس سنی مجلس بر همکاری مجلس با دولت
علاء‌الدین بروجردی که ریاست هیأت رئیسه سنی مجلس را تا پیش از انتخابات امروز هیأت رئیسه بر عهده داشت در سخنانی با اشاره به آغاز به کار مجلس دوازدهم در شرایط خاص منطقه‌ای و فقدان رئیس جمهور و همراهان شهیدش، خاطر نشان کرد: بدون تردید مجلس دوازدهم با همه توان برای تقویت اقتصاد ملی خواهد کوشید تا با رفع موانع پیش روی اقتصاد ملی یاریگر قوه مجریه در حل این مشکلات از طریق بهره‌گیری از توانمندی‌های ملی و ظرفیت‌های مردمی باشد بویژه آنکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردمی است که ما نمایندگان آنها در خانه ملت هستیم. وی مهم‌ترین رسالت مجلس دوازدهم را تلاش در جهت تحقق بیانیه گام دوم انقلاب دانست و حمایت از نیروهای مسلح و نهادهای امنیتی و انتظامی، مبارزه با فساد به عنوان یک اصل جدی در جهت پیشبرد کشور و برقراری عدالت و توجه به ادامه رویکرد شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان در اولویت دادن به همسایگان در سیاست خارجی و تقویت روابط با کشورهای جهان بر مبنای احترام متقابل و حفظ مواضع ملت شریف ایران را از جمله مواردی دانست که در مجلس دوازدهم مورد توجه خواهد بود.

مخبر: آیت‌الله رئیسی حل مشکلات را منوط به مسائل بیرونی نمی‌کرد
در روزی که جای خالی رئیس جمهور شهید بیش از هر زمان دیگری پیدا بود و حزن و اندوه فراق شهیدان خدمت بر دل‌ها نشسته بود، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا ضمن تأکید بر همکاری و هماهنگی دو قوه به بیان کارنامه خدمت‌رسانی دولت در عمر سه ساله و ناتمام ریاست جمهوری شهید رئیسی بپردازد؛ گزارشی از اینکه چگونه مسئولیت اجرایی کشور را با مشکلات عدیده‌ای که وجود داشت تحویل گرفت و در رویکردی که مبتنی بر یافتن راه‌حل مسائل در درون کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود بود به وضعیتی قابل دفاع رساند.
سرپرست ریاست جمهوری که در سه سال گذشته معاون اولی رئیس جمهور شهید را بر عهده داشت با بیان اینکه هیچ عمل صالحی بالاتر از خدمت به مردم و تبعیت از رهبری نیست و آیت‌الله رئیسی تمام تلاش خود و دولت را برای عملیاتی کردن تدابیر رهبرانقلاب به کار می‌گرفت، اذعان کرد: ایشان برای ظرفیت‌های کشور اهمیت ویژه‌ای قائل و معتقد بود که مسائل کشور با ظرفیت‌های موجود قابل حل است، ایشان هیچ گاه از مسائل بین‌المللی غافل نبود اما اداره کشور را هم منوط به مسائل بیرونی نکرد؛ هر مشکلی پیش می‌آمد، در داخل کشور دنبال حل مسأله بود.
سرپرست ریاست جمهوری در بخشی دیگر از این سخنان به افشای بخشی از مشکلاتی پرداخت که دولت سیزدهم در آغاز به‌کار خود و بعضاً در سال‌های پس از آن پشت سر گذاشت. وی با یادآوری آمار فوت 700 بیمار کرونایی در روز و اضطراب حاکم بر جامعه و بازار در آن دوران؛ به وضعیت تورم و عدم دسترسی به پول‌های فروش نفت اشاره کرد و یادآور شد: همان ۳۰۰ - ۴۰۰ هزار بشکه نفتی هم که می‌فروختیم پولش برنمی گشت و ریالش را اینجا خرج می‌کردیم که مسأله تورم هم جای خود دارد. این وضعیت در ۱۴۰۰ را پشت سر گذاشتیم. وی با اشاره به حوادث طرح‌ریزی شده از سوی دشمن در سال 1401، افزود: در آذر ۱۴۰۱ دشمن بر تلاش برای جلوگیری از دسترسی ایران به منابع ارزی‌اش متمرکز شد چنانکه برخی اوقات رئیس بانک مرکزی به کشوری می‌رفت مسأله را حل می‌کرد اما ۲۴ ساعت بعد طرف‌هایمان به آنجا می‌رفتند و همه را لغو می‌کردند. مخبر در ادامه با اشاره به ساخت یا شروع به ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکن که می‌توانست تا پایان ۴ سال دولت به عملیاتی شدن وعده ۴ میلیون مسکن منتهی شود و انجام اقدامات مهمی همچون احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل، اهدای زمین رایگان به سه دهک اول، بیمه رایگان کودکان زیر ۷ سال و بیمه سلامت تقریباً اکثر مردم، گفت: در این کشور یک روزی یک موشک را آزمایش می‌کردند کل بازار کشور به هم می‌ریخت، کل شاخص‌های ما دچار مشکل می‌شد و فریاد همه دولتی‌ها درمی‌آمد که با کاری که شما کردید چه بر سر کشور آوردید؟ اما ما رژیم اشغالگر قدس را می‌زنیم مردم با عدد و رقم‌های شاخص‌هایی که خوابیده‌اند صبح که بیدار می‌شوند همان است. این استحکام، استقرار و قدرت چیز عادی‌ای نیست بلکه همه به یمن رهبری‌های حضرت آقا و تلاش‌های مخلصانه آیت‌الله رئیسی بود. پس از سخنان سرپرست قوه مجریه، احمد وحیدی وزیر کشور نیز به ارائه گزارشی کوتاه از روند برگزاری انتخابات مجلس دوازدهم شورای اسلامی پرداخت و برگزاری قانونمدارانه و بی‌طرفانه آن از سوی دولت سیزدهم را فرصتی برای احقاق حق مدنی ملت جهت شرکت در اداره امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی و نمایش توان و اقتدار اداره دولت توصیف کرد.

بررسی اعتبارنامه نمایندگان
در شعب
گفتنی است که در نخستین جلسه علنی مجلس دوازدهم قرعه‌کشی برای تعیین اعضای شعب و توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب در دستور کار قرار گرفت و شعب پانزده گانه مجلس برای بررسی اعتبارنامه نمایندگان تعیین شدند. عصر دیروز جواد نیک بین، رئیس شعبه ۶ که مسئول بررسی اعتبارنامه منتخبان تهران بود از تأیید اعتبارنامه هر ۳۰ نماینده تهران خبر داد.

جستجو
آرشیو تاریخی