صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

مکتب مدیریتی شهید رئیسی

داود
مهدوی زادگان
پژوهشگر فقه
و علوم سیاسی

ویژگی بارز گفتمان انقلاب اسلامی که الحق امام خمینی (ره) پایه‌گذار آن در دنیای معاصر بود، تربیت بزرگانی است که هر کدام از آنها صاحب سبک و مرام و تجربه زیسته خاصی هستند. تجربه‌های ممتازی که زنجیره بزرگ افتخار آمیزی را تشکیل می‌دهند که حتی دیگرانی را که تحت این گفتمان نیستند به اعجاب و تکریم وا می‌دارد.
گفتمان اسلام سیاسی از همان آغاز نهضت امام خمینی (ره) تا به امروز بزرگان صاحب مکتب زیادی را تقدیم ملت شریف ایران و جهان اسلام کرده است. بزرگانی چون مطهری و طالقانی و بهشتی و رجایی و باهنر که پایان حیات پرخیر و برکت‌شان با شهادت بود، محصول تربیتی این گفتمان دینی است.
اندیشمندان بزرگ دیگری مانند علامه مصباح یزدی که همراه با تجربه نظام اسلامی درخت تنومند انقلاب اسلامی را با دانش و معرفت دینی خود بارورتر کرد و نیز مرحوم محمدرضا حکیمی. همگی در زمره ستارگان صاحب سبک این گفتمان معنوی هستند.
 و البته باید بر این جماعت عظیم فرهیختگانی انقلاب اسلامی سرداران بزرگ دفاع مقدس و مدافعان حرم و محور مقاومت را نیز افزود. در صدر آنان سردار عزیزمان شهید حاج قاسم سلیمانی است که ولی فقیه بر صاحب مکتب بودن او تصریح فرموده است.
وداع باشکوه ملت و بلکه جهان با شهید جمهور آیت‌الله رئیسی که رحمت خدا بر او باد بهترین و واضح‌ترین گواه است که ایشان کوهی از تجربه و اندوخته‌های گرانبها را بر جای گذاشت و رفت. این همه اندوخته را می‌توان در قالب مکتب مدیریتی شهید رئیسی صورت بندی و تجزیه و تحلیل کرد.
ویژگی مهم مکتب شهید رئیسی جامعیت آن است. ایشان در همه عرصه‌های انسانی و دینی وارد شده بود و از خود تجربه منحصر به فرد و ماندگاری را برجای گذاشته است. تنوع مردمان تشییع کننده از هر صنف و قشر و سلیقه در داخل و خارج کشور بیانگر آن است که شهید رئیسی در گستره عظیمی از مدیریت انسانی و دینی شاخص آفرین بوده است. در اینجا می‌توان لااقل به چهار عرصه مدیریتی مکتب شهید رئیسی اشاره کرد:
١. مدیریت حرم به مثابه نمادی از مدیریت آیینی
٢. مدیریت قضا به مثابه نمادی از مدیریت دادگری
٣. مدیریت اجرا به مثابه نمادی از مدیریت دستگاه اجرایی
 ۴. مدیریت میدان به مثابه نمادی از مدیریت محور مقاومت و دفاع از مظلومان.
قطعاً عرصه‌های دیگری را می‌توان بر این چهار عرصه مدیریتی آیت‌الله شهید رئیسی افزود اما مهم آن است که با پرداختن‌های علمی و معنوی به این عرصه‌ها یاد و خاطره و راه آن شهید بزرگوار را زنده و پر رهرو نگه داریم.
مسلماً جریاناتی هستند که می‌خواهند مکتب شهید رئیسی در هیاهوی سیاست و زندگی روزمره به فراموشی سپرده شود. پس بر دلسوختگان این شهید عزیز است که نگذارند مکتب ایشان فراموش شود.
یاد و راه شهید آیت‌الله رئیسی در همیشه تاریخ گرامی و پر رهرو باد. ان‌شاءالله

 

جستجو
آرشیو تاریخی