صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

درک پنهان مردم ایران
محمدرضا کائینی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ در صفحه اینستاگرام خود تصویری از ازدحام حضور مردم در میدان انقلاب در مراسم تشییع شهید آیت‌الله رئیسی و همراهانش را به اشتراک گذاشته و نوشته است: «سال‌ها قبل در خلال مطالعه، به اظهارنظری از محمدتقی بهار برخوردم که مضمونش این بود: «مردم ایران از یک درک پنهان برخوردارند و آن را در بزنگاه‌ها نشان می‌دهند!...» در پنج روز اخیر می‌توان دریافت که بسا مردم فهم خود درباره سید ابراهیم رئیسی را تابعی از ذهنیت جریانات برانداز، لیبرال، سکولار و شبه‌روشنفکر قرار نداده‌اند و دیگر حاضر نیستند او را شش‌کلاس‌درس‌خوانده، ‌دارای درکی فروتر از هفتاد‌میلیون‌نفر، گرفتار سندروم پست بی‌قرار، پی‌جوی مقام بالاتر، بی‌کفایت، بی‌اراده و... تلقی کنند. به عنوان دیگر می‌توان داوری‌های کنونی درباره آن فقید را به چهار بخش تقسیم کرد؛ جماعتی از آغاز به او علاقه داشتند، در انتخابات به وی رأی دادند و اینک بر او مویه می‌کنند.
دسته‌ای دیگر با مشاهده تحرک او در خدمتگزاری و اراده مخلصانه‌اش در سه سال اخیر، باوجود آن‌که به او رأی نداده بودند، اکنون به عزایش نشسته‌اند. دسته سوم تحت تأثیر براندازان، او را به نسبت‌های فوق آمده یا نیامده مذمت می‌کردند، اما اکنون با حل‌شدن معما و عیان گشتن بخش مهمی از حقیقت، در سکوت و تردید فرو رفته‌اند. آنها ممکن است ماتم زده و حامی مطلق او نشده باشند، اما دیگر نمی‌توانند او را یکسره سیاه کنند، چه این‌که دست کم جوهره شخصیت و فرجام او را به چشم دیده‌اند. نهایتاً بخش دیگری نیز هستند، که گرفتار عصبانیت هیستریک و ایستایی ذهنی ازلی و ابدی شده‌اند! در گذشته از معرفی‌نامه‌هایی چون: من بی‌ناموسم، من سلیطه‌ام و...آویخته‌اند و در چنین بزنگاهی، هنری جز نمایش اسافل‌اعضاء ندارند! این آخرین سنخ، ماقبلِ تحلیل‌اند و باید آنها را به سرنوشت سپرد. سخن اینجاست که آیا الباقی و بویژه طیف دوم و سوم، پس از چشم ‌فروبستن رئیسی به باورِ امروزینِ خود رسیده‌اند؟ به جمله بهار باز می‌گردم. معتقدم درک و هوش پنهان اغلبِ آنان، رئیس جمهور را فردی مخلص، خدمتگزار، پرتلاش، خستگی‌ناپذیر، صبور وبی‌کینه می‌دانست و تنها فضاسازی‌های اجتماعی، شجاعت اذعان به این مهم را از ایشان ستانده بود. گاه استبداد رسانه‌ای و موج شلتاق و شایعه چنان آدم را سنگ می‌کند که چاره‌ای جز خودسانسوری نمی‌بیند و رنج زبان‌بستگی را به خود تحمیل می‌دارد! درک پنهان خلایق، بالاخره روزنه‌ای برای اظهار می‌یابد و درباره رئیسی، این امکان از شامگاه یکشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه مهیا گشت. بخشی از تاریخ را همین درک نهان برپاداشته است.»


خاطرات شهید امیرعبداللهیان
مریم چهره قانی کارشناس کتاب با انتشار ویدیویی از حضور خود در یکی از برنامه‌های صبحگاهی تلویزیون، خواندن کتاب «صبح شام» را توصیه کرده و نوشته است: «این کتاب مجموعه‌ای از خاطرات شهید «حسین امیرعبداللهیان» از جنگ تروریستی سوریه را روایت کرده است. ابتکار تدوین این خاطرات به توصیهٔ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی برمی‌گردد. سردار سلیمانی یک سال قبل از شهادت‌شان در دیداری به حسین امیرعبداللهیان تأکید کرد که برای انتقال پیام رشادت‌ها، شهادت‌ها، شجاعت‌ها و حتی جنایات و خیانت‌ها در سوریه و منطقهٔ غرب آسیا، بخشی از خاطراتش را مکتوب و منتشر کند. راوی «صبح شام» هم در خاطراتش بسیار از شهید سلیمانی یاد
کرده است.»

جستجو
آرشیو تاریخی