صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و سه - ۰۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

ساده، خاکی، خدمتگزار

برمک بیات
خبرنگار صدا‌وسیما

اوایل دهه هشتاد خبرنگار جوانی بودم و اولین مصاحبه‌ام با سید ابراهیم رئیسی در حاشیه یک رویداد رقم خورد. سید آن موقع رئیس سازمان بازرسی کل کشور بود. من که آن زمان با اغلب مسئولان روابط کاری داشتم و با خلقیات‌شان آشنا بودم، آقای رئیسی را ساده، صمیمی و بی‌غل‌وغش یافتم و بیشتر از اینها، خاکی بودن ایشان جلب توجه می‌کرد. در خاطرم هست که علاوه بر اینها مشخصه کاری ایشان جدیت و پیگیری بود و دوران حضورشان در سازمان بازرسی دوران طلایی بود و گام‌های مهمی برای احقاق حقوق مردم برداشته شد.
از دوران تصدی شهید رئیسی به عنوان معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور، تا افتخار تولیت آستان قدس رضوی و سپس ریاست‌جمهوری؛ در همه این دوران‌ها فرصت‌هایی بود که به عنوان خبرنگار، ایشان را همراهی کنم. در همه این دوره‌ها آنچه به عنوان شاخص سیره عملی شهید آیت‌الله رئیسی می‌توان گفت آن است که اخلاق، روحیات، صمیمیت و همه ویژگی‌هایی که از ابتدا تا روز شهادت‌ داشتند در ایشان همچون رودی روان جاری بود و رئیس‌جمهور شهید، همانی بود که 23 سال پیش در اولین مصاحبه یافتم؛ با همان نشانی‌ها: ساده، خاکی و خدمتگزار.
سال 93 توفیقی دست داد تا در سفر ایشان به مسکو همراهشان باشم، آن موقع معاون اول قوه قضائیه بود. سفر بدون تشریفات معمول و در نهایت سادگی انجام شد، به طوری که ایشان حتی حاضر به استقرار در هتل نشد و در میهمانسرای داخل سفارت اقامت کرد.
سیره عملی شهید رئیسی به گونه‌ای بود که هر فردی از نزدیک با ایشان آشنا می‌شد از همان ابتدا علقه نزدیکی میان او و این چهره دوست‌داشتنی و صمیمی شکل می‌گرفت و من هم استثنا نبودم. علقه‌ای که از 23 سال قبل شکل گرفته بود در هر دوره بیشتر می‌شد.
در فاصله کوتاهی از سفر شهید آیت‌الله رئیسی به مسکو، مأموریتم در مسکو به پایان رسید و در اولین روزهای بازگشتم از روسیه، آقای رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی منصوب شد.
یک روز پس از این انتصاب، برای پوشش مراسم آغاز به کار اجلاس مجلس خبرگان دوره پنجم به ساختمان مجلس قدیم رفتم. ملاقات با شهید رئیسی در آن روز برای من بسیار مایه خوشحالی و خرسندی بود. ایشان با نگاه مهربان همیشگی، بازگشت من از مأموریت سخت روسیه را خیر مقدم گفت و با کلمات محبت‌آمیز و چند شوخی که داشتند، علقه قبلی عمیق‌تر شد.
در همان روز نخستین، مصاحبه را با ایشان در جایگاه تولیت آستان قدس انجام دادم و کلید‌واژه ایشان در آن مصاحبه «مردم» بود. می‌گفت رویکرد آستان قدس را به مردم‌محوری تغییر می‌دهد و در دوره‌ای که ایشان تولیت آستان قدس را بر عهده داشت خدمات بی‌نظیری را در محرومیت‌زدایی و رضایتمندی زائران و مجاوران امام رئوف(ع) به یادگار گذاشت.
همین روند در دوره ریاست ایشان بر قوه قضائیه و سپس ریاست قوه مجریه ادامه داشت و ارتباط نزدیک با مردم، خدمت به مردم، مدیریت جهادی و تحولی و همچنین برخورد قاطع با مبادی فساد سرلوحه اقدامات ایشان بود.
طرح تحول قوه قضائیه که در دوران تصدی شهید رئیسی مورد تأیید حضرت آقا قرار گرفت و ابلاغ شد، اقدام مهمی در حل مشکلات مردم و کاهش اطاله دادرسی بود که نگاه مردم را به قوه قضائیه تغییر داد.
دولت سیزدهم هم با همان رویکرد مردمی شهید آیت‌الله رئیسی شکل گرفت و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم دغدغه اصلی ایشان بود. شهید رئیسی برای جبران کارهای عقب‌مانده، کار شبانه‌روزی را در پیش گرفت و به گفته نزدیکان ایشان، شهید رئیسی در شبانه‌روز بیش از 19 ساعت کار می‌کرد. در حدود سه سال فعالیت دولت سیزدهم روزی نبود که ایشان میدان کار فعالیت را رها کنند و اهالی خبر می‌گفتند ایشان هیچ روزی را بی‌خبر نمی‌گذارند؛ خبرهایی از تلاش صادقانه برای خدمتگزاری و حل مسائل مردم؛ از حضور در محل حادثه متروپل آبادان گرفته تا سیل سیستان، راه‌اندازی کارگاه‌های تعطیل شده و حل مسأله صیادان و کارگران.
مهم‌تر از همه اینها رئیس‌جمهور رئیسی از منظر خلق و خو همان رئیسی سازمان بازرسی کل کشور بود و در این سال‌ها انگار رودی در جست‌و‌جوی دریا بود و همین میل به دریا شدن، سرنوشتش را با شهادت رقم زد؛ مصداقی از شعری که می‌گوید: «تا بپیوندد به دریا، کوه را تنها گذاشت/ رود رفت اما مسیر رفتنش را جا گذاشت»
در ثمره مجاهدت ایشان همین بس که پس از شهادت‌شان رهبر حکیم و فرزانه انقلاب زبان به تحسین ایشان گشودند و فرمودند: رئیسی عزیز، خستگی نمی‌شناخت. شهید رئیسی، رئیس‌جمهور تراز انقلاب اسلامی بود که برای مردم زندگی کرد و برای انجام وظیفه و کسب رضای الهی مقابل ناملایمات سکوت کرد و در نهایت در راه خدمت به ملت شهید شد و با بدرقه تاریخی میلیون‌ها دلداده، در جوار امام هشتم علی‌بن موسی‌الرضا(ع) آرام گرفت.
شهید رئیسی بنیانگذار «مکتب خدمت» جهادی به مردم بویژه محرومان بود و باید الگوی کسانی باشد که سودای ریاست دولت آینده را در سر دارند. رئیسی شهید، راه را نشان داد؛ هم به جمهور و هم به آنانی که می‌خواهند رئیس‌جمهور شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی