صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

آغاز ساخت 2 میلیون و 600 هزار مسکن

تخصیص بیش از 1000 همت تسهیلات برای ساخت مسکن مد نظر قرار گرفت

آغاز به کار دولت سیزدهم با تصویب طرح نهضت ملی مسکن و تولید 4 میلیون واحد مسکونی همزمان شد. بر اساس قانون جامع ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن که اواخر دهه 70 به تصویب رسید، تولید و عرضه سالیانه یک میلیون واحد مسکونی با حمایت دولت‌ها در دستور کار قرار داشت اما این تعداد مسکن بخصوص در دولت ساخته نشد و بیشترین آمار در دهه گذشته ساخت 400 هزار مسکن در سال است. وضعیت بازار مسکن در تابستان 1400، که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، در بدترین شرایط بود؛ از سویی رکود تولید و عرضه مسکن وجود داشت و از طرف دیگر تورم مسکن و اجاره در اوج بود. در این شرایط دولت سیزدهم ساماندهی مسکن در دو بخش ساخت و ساز و بازار را در دستور کار قرار داد.
 در نهضت ملی مسکن، ساخت 4 میلیون واحد در 4 سال مورد نظر است. بر اساس اطلاعات وزارت راه و شهرسازی، در قالب نهضت ملی مسکن در حدود هزار روز خدمت دولت سیزدهم، نزدیک ‌به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی وارد فرایند ساخت شده است. از مجموع واحدهای در دست ساخت، ۲۶۸ هزار و ۹۲۹ واحد در بافت‌های فرسوده، یک میلیون و ۳۸ هزار و ۹۷۸ واحد ظرفیت واحد مسکونی زمین‌های دولتی واگذار شده به صورت انفرادی، گروهی و یا در دست ساخت برای متقاضیان واجد شرایط به صورت انبوه‌سازی، ۷۰ هزار و ۲۵۰ واحد واگذاری زمین در قالب قانون جوانی جمعیت و ۷۹ هزار و ۱۰۴ واحد واگذاری زمین به متقاضیان واجد شرایط در روستاها به صورت اجاره ۹۹ ساله انجام شده است.
همچنین ۲۰۰ هزار و ۵۶۵ واحد ظرفیت واحد مسکونی قراردادهای منعقده برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به اشخاص دارای زمین به شکل خودمالکی، ۲۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت برای تأمین مسکن کارکنان نیروهای مسلح، ۵۱۵ هزار و ۸۹۰ واحد تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت جهت نوسازی مسکن روستایی و ۱۳۰ هزار و ۲۱۰ واحد نیز تکمیل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر است.
 همچنین عمده سرمایه‌های شناسایی شده در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مسکن از طریق بخش خصوصی از جمله انبوه‌سازان، شرکت‌های خصوصی و بانک‌ها انجام می‌شود. در حال حاضر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این بخش شناسایی شده است. در این طرح تا‌کنون نزدیک به 100 هزار هکتار زمین روستایی و شهری آماده شده است. تأمین رایگان این میزان زمین در مقایسه با کل زمین مسکن مهر که حدود 8 هزار هکتار است، نشان می‌دهد که برنامه ساخت مسکن در دولت سیزدهم بخش بزرگی از متقاضیان مسکن را در بر می‌گیرد. ۵۵‌هزار هکتار و به ظرفیت احداث ۲ میلیون واحد مسکونی در مناطق شهری کشور تا‌کنون تأمین شده است.
ویژگی دیگر نهضت ملی مسکن، پرداخت 550 میلیون تومان تسهیلات ساخت است. در همین 3 سال دولت سیزدهم مبلغ این تسهیلات از 350 به 550 میلیون تومان افزایش یافت. همچنین قراردادهای ساخت نهضت ملی مسکن با بانک‌ها هم رو به افزایش است. مجموع قراردادهای منعقده بانک‌ها بابت طرح نهضت ملی مسکن از ابتدای ابلاغ قانون جهش تولید مسکن، ۳۱۹.۸۱ هزار میلیارد تومان (همت) بوده است.  مبلغ سهمیه تخصیصی سال‌های اول و دوم بانک‌ها به این طرح ملی ۸۱۸ همت و در سال سوم ۶۰۵.۸ همت بوده است. درصد تحقق نسبت به سهمیه سال‌های اول و دوم و هفت‌ماهه سال سوم ۲۷.۳ درصد است.
 به این ترتیب در 3 سال دولت سیزدهم، تولید مسکن نسبت به 8 سال دولت قبل رشد قابل توجهی دارد. در کمتر از 3 سال نزدیک به 3 میلیون مسکن در طرح‌های مختلف در حال ساخت است و حتی در مناطقی، تحویل مسکن نهضت ملی شروع شده و به مردم واگذار شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی