صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۳

«ایران» در آستانه افتتاح دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بررسی می‌کند

رقبای اصلی ریاست بهارستان

 دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز رسماً کار خود را با تکیه منتخبان مردم بر کرسی‌های سبز نمایندگی آغاز می‌کند. با این حال آنچه در تمام روزهای پس از برگزاری انتخابات مجلس به نحوی کانون توجهات رسانه‌ای قرار داشته چیزی جز گمانه‌زنی‌ درباره کاندیداهای ریاست مجلس و پشتوانه آنها میان نمایندگان برای رسیدن به ریاست نبوده است؛ انتخابی که قرار است در این دوره روز دوشنبه و در دومین جلسه علنی مجلس برگزار شود.
طی روزهای گذشته اسامی مختلفی به عنوان نامزدهای حضور در هیأت رئیسه مطرح شدند، با این حال محمدباقر قالیباف که در چهار سال یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی عهده‌دار ریاست مجلس بود، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری نایب‌رئیس او در مجلس یازدهم و منوچهر متکی از وزرای پیشین امور خارجه و حائز رتبه هفتم منتخبان حوزه انتخابیه تهران به عنوان گزینه‌های جدی‌تر مطرح شدند.
علیرضا سلیمی هم روز گذشته در گفت‌و‌گو با «ایرنا» اعلام نامزدی این افراد برای ریاست مجلس را تأیید کرده و گفت: علی نیکزاد، حمیدرضا حاجی‌بابایی، حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، عبدالرضا مصری و حمید رسایی هم نمایندگانی هستند که برای نایب‌رئیسی اعلام کاندیداتوری کرده‌اند.
سلیمی درباره نامزدهای سایر جایگاه‌های هیأت رئیسه هم افزود: برای سایر جایگاه‌های هیأت رئیسه نیز تعدادی اعلام نامزدی کرده‌اند، مثلاً برای جایگاه دبیران تاکنون آقایان روح‌الله متفکر‌آزاد، مجتبی یوسفی، محمد رشیدی، صدیف بدری، احمد نادری، علی‌اصغر باقر‌زاده، محمد سرگزی، احمد راستینه، الهام آزاد و اکبر رنجبر‌زاده اعلام حضور کرده‌اند و همچنین برای جایگاه نظار مجلس نیز خودم، آقایان عبدالحسین روح‌الامینی، سید محمد میرمحمدی، رحیم زارع و حمیدرضا کاظمی اعلام نامزدی کرده‌اند.

دو چهره جدید در رقابت با رئیس قبلی
تأیید ورود قالیباف، ذوالنوری و متکی به رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس در حالی است که پیش‌تر خبرهایی از احتمال ائتلاف میان منوچهر متکی و مجتبی ذوالنوری برای کنار کشیدن یکی به نفع دیگری مطرح شده بود. با این حال نامزد منتخب فهرست شورای وحدت اصولگرایان و عضو حزب مؤتلفه با بیان اینکه در کنار ذوالنوری نامزدهای جریان موسوم به «تحول‌خواه» مجلس نیز برای ریاست مجلس بوده‌اند، درباره احتمال کناره‌گیری یکی به نفع دیگری به «تسنیم» گفت: «ما جلسه ۲ ساعته با هم داشتیم اما نتیجه نگرفتیم. در نتیجه برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست مجلس، تردیدی ندارم.»
تغییر شیوه اداره مجلس از رئیس‌محوری به صحن‌محور بودن؛ بازتعریف نقش و جایگاه کمیسیون‌ها در تقنین و نظارت؛ بهره‌گیری از مشورت متخصصان و تقویت نگاه ملی در مجلس در مقابل تقابل‌های سیاسی از جمله مواردی است که این کاندیدای کسب ریاست مجلس به عنوان موارد مورد تأکید خود مطرح کرده است.
ذوالنوری منتخب مردم قم و نامزد مورد حمایت فهرست موسوم به جبهه نیروهای انقلاب اسلامی هم در گفت‌و‌گویی با بیان اینکه پس از حادثه اخیر و شرایطی که برای کشور در اثر شهادت رئیس‌جمهور به وجود آمده، عزم جدی‌تری برای رقابت برای ریاست مجلس پیدا کرده است، گفت، با هدف افزایش کارآمدی مجلس و احیای آن، پایان رئیس‌محوری برآمده از آیین‌نامه جدید در اداره مجلس و بازگرداندن قدرت مجلس به دست نمایندگان، کاندیدای ریاست آن شده است.
کسب ریاست مجلس به دست‌کم 146 رأی از آرای 290 نماینده حاضر در مجلس نیاز دارد، به نظر می‌رسد که تحول‌خواهان برای دستیابی به اهداف خود به اتفاقی متفاوت از رقابت درونی با یکدیگر نیاز داشته باشند.

قالیباف و وضعیت کاندیداتوری
نام محمدباقر قالیباف در حالی به عنوان دیگر نامزد ریاست مجلس تکرار می‌شود که گمانه‌زنی‌ها نامزدی او برای انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد در تیرماه را نیز محتمل می‌دانند؛ وضعیتی که رئیس مجلس یازدهم را برای وارد شدن به گود این هر دو رقابت در وضعیتی نامعلوم قرار می‌دهد. چه آنکه شاید به باور برخی ناظران، رأی‌گیری روز دوشنبه را بتوان نوعی وزن‌کشی برای او از جمله به جهت مشخص شدن جایگاه و حامیانش در میان جریان‌های مختلف اصولگرای حاضر در مجلس ارزیابی کرد. اکثریت قابل توجهی از نمایندگان از سه فهرست اصلی «شانا» برآمده از شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی در ائتلاف با بخشی از جبهه پایداری، «امناء» یعنی ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب در همراهی با طیف دیگری از چهره‌های مرتبط با جبهه پایداری و شبکه راهبردی یاران انقلاب اسلامی (شریان) در کنار منتخبان مورد حمایت شورای وحدت اصولگرایان شکل گرفته است.

اعلام ترکیب هیأت رئیسه سنی
طبق آیین‌نامه مجلس تا قبل از برگزاری انتخابات هیأت رئیسه، وظیفه اداره مجلس بر عهده هیأت رئیسه سنی است. بر این اساس در نخستین جلسه مجلس دوازدهم، علاءالدین بروجردی منتخب لارستان بر کرسی ریاست، حسینعلی شهریاری منتخب زاهدان در جایگاه نایب‌رئیسی و عباس قدرتی و عبدالحسین همتی سراپرده، جوان‌ترین به عنوان دبیران هیأت رئیسه سنی به تمشیت امور مجلس از انجام مراسم تحلیف تا تعیین شعب برای بررسی اعتبارنامه منتخبان و مهم‌تر از همه برگزاری انتخابات هیأت رئیسه مجلس برای سال نخست می‌پردازند.
جلسه افتتاحیه 8 صبح امروز (یکشنبه) با حضور اعضای شورای نگهبان، رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، رئیس و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعدادی از ائمه جمعه، سرپرست ریاست جمهوری و تعدادی از اعضای کابینه، رئیس قوه قضائیه و تعدادی از استانداران برگزار می‌شود.
بر اساس اخبار منتشر شده، افتتاحیه مجلس دوازدهم نیز همچون ادوار گذشته میهمان خارجی نخواهد داشت. عصر امروز نیز شعب نمایندگان مجلس تشکیل جلسه می‌دهند و اعتبارنامه‌های منتخبین در این جلسات مورد بررسی قرار می‌گیرد.
انتخابات هیأت رئیسه مجلس نیز برای انتخاب هیأت رئیسه ۱۲ نفره مجلس متشکل از یک رئیس، ۲ نایب‌رئیس، ۶‌ دبیر و ۳ ناظر در جلسه علنی فردا (دوشنبه) برگزار خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی