صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هفتاد و دو - ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

در سوگواره ادبی «دیپلمات مقاومت» عنوان شد

این مردم، قدرشناس خادمان خویش هستند

سوگواره ادبی «دیپلمات مقاومت» با حضور جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ در گرامیداشت یاد و خاطره  رئیس جمهور شهید، شهید حسین امیرعبداللهیان و هیأت همراهشان از سوی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.
مرد میدان دیپلماسی ما فاتح دل‌ها بوده است
آن‌طور که در بخشی از گزارش مهر آمده است، سید مسعود علوی‌تبار، شاعر و کارشناس تاریخ و تمدن ملل اسلامی در این مراسم گفت:«خدمات جهادگرانه بسیار شهید امیرعبداللهیان و در نهایت شهادت ایشان به خوبی نشان داد که او و حاج قاسم سلیمانی در حقیقت دو پرتو نور از یک منبع واحد بودند. در این سوگواره ادبی شاهد ارائه آثار ادبی و اندیشه‌ای بسیاری از شاعران پارسی‌زبان و دیگر هنرمندان کشورهای مختلف حوزه ایران فرهنگی، بخصوص از هند، افغانستان و پاکستان هستیم که نشان‌دهنده این است که مرد میدان دیپلماسی ما فاتح دل‌ها و اندیشه‌ها در عرصه بین‌الملل نیز بوده است.»
جواد عسکری، شاعر و فعال فرهنگی از هندوستان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت:«این مردم قدرشناس خادمان خویش هستند، خوب و بد را می‌شناسند. مقابل خائن، تمام‌قد می‌ایستند و خادمین خود را تاج سر خود می‌دانند. در این دو روز از تبریز تا تهران حماسه آفریدند، سنگ‌تمام گذاشتند و کل دنیا شاهد بود.»
عسکری افزود:«خادم‌الرضا شهید سید ابراهیم رئیسی و شهید امیرعبداللهیان و دیگر همراهانشان، نه در حرف، بلکه در عمل خادم مردم بودند و تمام فکر و ذکرشان خدمت بود. کاری به حاشیه و تهمت نداشتند، انگار می‌دانستند وقتی برایشان نمانده و از ثانیه‌ها استفاده می‌کردند. آنان تفسیر عملی این حدیث امام علی(ع) بودند که «خداوند از علما عهد و پیمان گرفته که برابر شکم‌بارگی ستمگران و گرسنگی مظلومان سکوت نکنند» و بر همین اساس در هر مسئولیتی مردم برای آنان مقدم و ساده‌زیست بودند.»
بعدها می‌فهمیم چه شخصیت‌هایی را از دست دادیم
این شاعر در پایان گفت:«آیت‌الله رئیسی و امیرعبداللهیان در مظلومیت شباهت عجیبی به شهید بهشتی داشتند. ترور شخصیتی شدند، اما حرفی نزدند و در اوج قدرت بخشیدند. برخی می‌گفتند اینها کاریزما ندارند، جریان‌ساز نیستند و دل به مقامات بالا و بالا بسته‌اند، البته راست می‌گفتند اینها با خدا معامله کردند. خداوند چنان عزتی به این عزیزان داد که دنیا انگشت به دهان مانده است. بعدها خواهیم فهمید چه شخصیت‌هایی را از دست دادیم و آن وقت حسرتی است ابدی...»
گفتنی است در این محفل ادبی شاعران و هنرمندانی مانند علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، امیر عاملی، محمد‌علی یوسفی، سید مسعود علوی‌تبار، جواد عسکری، محمد فاطمی‌منش، محمد‌مهدی عبداللهی، سید تصور مهدی، رسول شریفی، جواد اسلامی، سید احمد حسینی‌توچای، نغمه مستشار‌نظامی، نجمه‌ پور‌ملکی، سیده صغری زیدی، فاطمه ناظری، حمیده پارسافر و سارا عبداللهی‌فر حضور داشتند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی