شهید آیت‌الله آل‌ هاشم و شهید رحمتی پس از تشییع مجدد بر دست مردم آذربایجان، به خاک سپرده شدند

قدردانی آذری‌ها از امام جمعه محبوب و استاندار خدمتگزار

آذربایجان داغدار و بی‌قرار بود. این را خیابان‌های سیاه‌پوشی شهادت می‌دادند که روزی پس از روز دیگر از فوج مردم عزادار پر ‌شد و خالی نمی‌شد. تبریز فردای روزی که رئیس جمهور شهید و دیگر همراهان شهیدش را بدرقه کرد تا  در قم و مشهد و تهران تشییع شوند و رهبر معظم انقلاب بر پیکرشان نماز بخوانند، یکبار دیگر چشم انتظار عزیزانش شد؛ شهید آیت‌الله محمدعلی آل‌ هاشم که برای آذربایجانی‌ها و خاصه مردم تبریز همچون پدر بود و مالک رحمتی که عمر مسئولیتش در استانداری آذربایجان شرقی  تنها سه ماه شد اما در همین فرصت کوتاه رسم برادری به جا آورد.
دیگر همگان می‌دانند که شهید آل ‌هاشم برای این مردم تنها یک امام جمعه نبود، او پدری دلسوز بود که در خدمتگزاری به مردم و تلاش برای گره‌گشایی از مشکلات‌شان شب و روز نمی‌شــــــناخت و همین بغض نشسته بر حنجره عزاداران را سنگین‌تر می‌کرد. شهید ‌آل‌ هاشم هم او بود که حجت‌الاسلام محمدیان معاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری در رسایش او را اسوه محبت و پایداری و بنیانگذار فرهنگی جدید در مشی و منش امامت جمعه
توصیف کرد.
آخرین وداع تبریزی‌ها با امامی که جمعه بر نمازش اقتدا می‌کردند، در آیین تشییعی رقم خورد که صبح پنجشنبه از میدان شهدا تا میدان ساعت تبریز برگزار شد. پیکر او ساعتی بعد در وادی رحمت شهر تبریز آرام گرفت و مردم آیین ترحیم و شام غریبان شهدای به خاک سپرده را در مصلای شهرشان به جا آوردند.
 
تشییع استاندار در تبریز و مراغه
پیکر استاندار شهید آذربایجان شرقی نیز پس از تشییع باشکوه و مثال‌زدنی مردم آذربایجان، به گلزار شهدای گلشن مراغه منتقل شد و برای همیشه در کنار شهدای این شهرستان آرام گرفت و از غریب طوس که سالیان سال افتخار خادمی بارگاه حضرتش را داشت دور ماند. هر چند طنین صلوات خاصه امام رضا(ع) در مراسم بدرقه‌ای که آذربایجانی‌ها از  میدان استاد کریمی تا ‌میدان 22 بهمن شهر مراغه برگزار کردند، حال و هوای حرم ثامن‌الحجج (ع) را در زادگاه این شهید راه خدمت ایجاد کرد.
احمد وحیدی وزیر کشور در آن مراسم با گفتن این جمله که ملت ایران در تشییع شهدای خدمت حماسه آفریدند، یاد و خاطره شهید رحمتی را این گونه گرامی داشت که سفرهای سالک الی‌الله بر دستان مردم پاک، مؤمن و انقلابی حکایت از آن داشت که شهید بزرگ این دیار، شهید «رحمتی» همه مراحل را برای قابل شدن و طی طریق پشت سر گذاشته است و امروز  ادامه راه را بر دستان ملائکه و برای رسیدن به اوج سعادت بشری طی می‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی