اجرای قطار سریع‌السیر تهران- مشهد با ۳۰۰ کیلومتر سرعت

مدیرعامل راه‌آهن گفت: اجرای قطار سریع‌السیر تهران- مشهد با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در دستور کار دولت قرار گرفت. این پروژه بزرگترین پروژه عمرانی کشور و هزینه آن ۱۰ برابر هزینه کل ریل در ۹۰ سال است.
سیدمیعاد صالحی گفت:  تأمین ناوگان، ساخت خطوط جدید و توسعه خط‌های موجود سه برنامه دولت در بخش حمل‌ونقل ریلی است.
 تولید و واردات ۵۰۰ واگن مسافری به ناوگان ریلی سفارش‌گذاری شده که تا یک سال آینده ۱۰۰ واگن آن به شبکه اضافه می‌شود. وی این خبر را اعلام کرد و افزود: کمبود ناوگان مسافری و لکوموتیو مهم‌ترین مانع تحقق توسعه حمل‌ونقل مسافری و باری در بخش ریلی است.
وی افزود: از مجموع هزار واگن مسافری، ۵۰۰ واگن سن بالای ۳۰ سال دارند و فرسوده هستند‌ اما در بخش باری مشکلی در مورد واگن نداریم ولی در این بخش ۳۵۰ لکوموتیو باری موجود جوابگوی ظرفیت انتقال بار نیست. قرار است ۵۰۰ میلیون دلار از محل تهاتر نفت برای تولید و نوسازی لکوموتیو باری و مسافری با همکاری بخش خصوصی در نظر گرفته شود و ۵۰۰ میلیون دلار نیز برای تأمین و تجهیز قطعات ناوگان ریلی از همین محل تأمین خواهد شد.
به گفته صالحی، از برنامه خرید لکوموتیو، تأمین ۳۰۰ لکوموتیو باری سنگین در برنامه است.
صالحی افزود: برقی‌سازی راه‌آهن بافق- بندرعباس به‌عنوان مهم‌ترین خط باری حال حاضر مصوب شده است که این برنامه با توان داخلی یا مشارکتی با طرف خارجی اجرا خواهد شد. هزینه دو خطه‌سازی خط باری بافق - سنگان با هزینه ۲ هزار میلیارد دلار و راه‌آهن سریع‌السیر تهران- مشهد با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در دستور کار راه‌آهن است.
جستجو
آرشیو تاریخی