صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و شش - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و شش - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۵

خواب امریکا برای غزه

از همان روزهای نخستین تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، سناریوهای متعددی برای پایان جنگ و سرنوشت اداره غزه پس از جنگ مطرح شد. در تازه‌ترین خبر، روزنامه الاخبار از جزئیات طرح امریکایی-عربی برای اداره غزه پرده برداشت. به گزارش این روزنامه لبنانی، امریکایی‌ها با توجه به پیامدهای منفی جنگ برای دولت ایالات متحده و هزینه‌های سیاسی آن برای بایدن، به طراحی این سناریو پرداختند.
بر این اساس، در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد، دیداری رسمی بین وزرای خارجه و نمایندگان شش کشور عرب با وزیر خارجه امریکا، بحث چشم انداز «روز پس از جنگ» مطرح شد. براساس سندی که الاخبار به دست آورده، چشم انداز مورد توافق، به دو مرحله تقسیم می‌شود که اهداف مرحله دوم بدون دستیابی به اهداف مرحله اول محقق نمی‌شود. مرحله اول این سند، پنج بند دارد:
1. نیاز فوری به آتش بس در غزه.
2. فراهم شدن زمینه به رسمیت شناختن کشور فلسطین در مجامع بین‌المللی.
3. پذیرش بازگشت تشکیلات خودگردان فلسطین به غزه از سوی رژیم صهیونیستی.
4. آزادی و مبادله اسرای دو طرف با وساطت امریکا.
5. تشکیل یک دولت اصلاحی و تکنوکرات وابسته به تشکیلات خودگردان.
مرحله دوم این طرح نیز دربردارنده مواردی همچون آغاز روند عادی سازی روابط برخی دولت‌های عربی منطقه با رژیم صهیونیستی، بازسازی غزه، بازگشت به مذاکرات درباره وضعیت نهایی مربوط به آوارگان، قدس اشغالی و شهرک سازی و فعال سازی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) و طرحی موسوم به آشتی ملی که شامل خلع سلاح و ادغام نیروهای حماس است. آنچه در این بندها صراحت دارد، تلاش امریکا برای حذف تدریجی مقاومت فلسطین از عرصه سیاسی است و به نظر می‌رسد، کاخ سفید، این هدف را از طریق خلع سلاح و تقلیل مقاومت به یک حزب صرفاً سیاسی آسیب‌پذیر و فاقد پشتوانه قدرت دنبال خواهد کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی