صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و شش - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و شش - ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

حج نزدیک شدن به خداست
زهرا شکیب مهر نویسنده و فعال فرهنگی درباره تجربیاتش از سفرحج  پستی را در صفحه مجازی‌اش به اشتراک گذاشته و به حجاج توصیه‌هایی کرده است. او نوشته است : حج با زیارت فرق داره. از همون اول هر فکری که راجع به زیارت دارید و تجربه‌ای که از حرم ائمه دارید بگذارید کنار. حج یعنی کندن از همه چیز و همه کس. یعنی یه مردن مقطعی. مثل تو قبر که تنهای تنهایی.... من فکر می‌کنم این برنامه واسه هر آدمی لحظه به لحظه‌اش از قبل مشخصه. مقاومت نکنید. سرزنش وعذاب وجدان رو کنار بگذارید. «من» تون رو بگذارید و برید و رها خودتون رو بسپارید. این یه سیستمه که درس‌هاش تو همون سی روز نیست. فکر نکنید قراره همه چی تو اون مدت بهتون الهام بشه. شما اگر صد بار دیگه هم حج واجب برید دفعه اول نمیشه و تا آخرعمر وقت دارید که از اولین دفعه‌تون درس بگیرید. بدونید عزیز خدایید. اینو به وضوح حس می‌کنید. چه همه‌ا‌ش خواب بودید چه همه‌اش در حال طواف. اون برنامه واسه شماست. من هیچ‌وقت قبل و بعد حج اون‌قدر بغل خدا رو حس نکردم. گاهی فکر می‌کنم حاضرم بمیرم و اون آغوش امن رو باز تجربه کنم...بغل خدا.... حج نزدیک شدن به خداست.

 اشاره دکتر رضا داوری اردکانی به مقوله تعلیم و تربیت
دکتر رضا داوری اردکانی بخشی از مقاله «چرا تعلیم و تربیت فراموش شده است» را در صفحه مجازی‌اش برای علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته، دراین مقاله آمده است :  هر چه جهان تکنیکی‌تر شود، مردمان کمتر فرصت دخالت در کار جهان دارند و بیشتر تسلیم گردش آن می‌شوند. در جهان تکنیک، به تعلیم و تربیت نیاز نیست و اگر برای زندگی در این جهان باید از قواعد و دستورالعمل‌هایی پیروی کرد، این قواعد را اهل تکنیک خود تدوین می‌کنند! ولی آیا جهان توسعه‌نیافته نیز که صرفاً مصرف‌کننده فناوری در دوران اخیر است، به تعلیم و تربیت و فلسفه و علوم انسانی نیاز ندارد و مسائلش را فناوری خریداری‌شده حل می‌کند؟

پیشنهاد یک انیمیشن دخترانه
دکتر حسین کرمانپور در صفحه مجازی‌اش انیمیشن CALAMITY (کالامیتی)  را پیشنهاد کرده و نوشته : کسانی که در خانه کودک و نوجوان ١٠ تا ١۴  سال دارند، ببینند و اثر آن را بر فرزند خود ارزیابی کنند. دخترکی که به اتفاق خانواده همراه با کاروانی رو به غرب در حال سفرند تا زندگی بهتری پیدا کنند. پدر در حادثه‌ای دچار آسیب جدی می‌شود و دخترک بزرگ‌تر به نام مارتا سرپرستی خانواده را به عهده می‌گیرد. کاروانیان نمی‌پذیرند که یک دختر کارهای مردانه بکند و او را جین بلا یا مصیبت جین( کالامتی) می‌نامند. بعد داستان تا خودباوری مارتا و اطرافیان پیش می‌رود. در مسیر تماشای فیلم، کم‌کم برق رضایت در چهره تماشاچی ظاهر می‌شود خصوصاً بچه‌ها البته ممکن است سلیقه‌ها متفاوت باشد.

از غزه بگو
«از غزه بگو» از سوژه‌های ترند شده چند روز اخیر در توئیتر است و کاربران این شبکه اجتماعی در این باره نوشته‌اند. کاربری با انتشار ویدیویی از کودکان صهیونیستی نوشته است: «کودکان صهیونیستی در حال از بین بردن مواد غذایی اهدایی به مردم غزه هستند. واقعاً خوی وحشیگری و نژادپرستی را میشه توی تمامی این صهیونیست‌ها مشاهده کرد.». کاربر دیگری ویدیویی از پسر بچه‌ای به همراه پدرش در میان ویرانه‌های غزه منتشر کرده و نوشته: «همچنان زندگی در غزه ادامه دارد! و مردم غزه وطنشان رو دوباره می‌سازند» ویدیویی از دختر بچه‌ای که در میان ویرانه‌های شهر به دنبال وسایل خود می‌گردد از جمله تصاویر وایرال شده در این شبکه است. کاربری برای این ویدیو نوشته است: «نسل آواره‌ای که آه مظلومیت‌شان جهان را پر کرده است.» کاربری به نام امیرحسین با انتشار تصاویری از مادرانی که پیکر کفن‌پوش فرزندان‌شان را به آغوش کشیده‌اند، نوشته است: «اینجا غزه است، سرزمینی که لالایی مادران روی لب‌هایشان یخ می‌زند، قصه‌ها پر از غصه می‌شوند و زنجیرهای تانک با تمام توان می‌تازند، بوی باروت می‌آید از همه جا، بوی خون و صدای گلوله اگر قطع شود باید تعجب کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی