صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

«غریبستان» به روایت تصویر
حامد خسروشاهی با انتشار تصویری از کتاب «غریبستان» به روایت عکس‌ها و شعرهای پاشا هادیان در صفحه اینستاگرامش در شرح آن نوشته است: «عکاسی که شاعری هم بلد است، به قبرستان‌ها رفته و در میانه مرگ، از زندگی سخن گفته. هم با عکس و هم با شعر. آنقدر دیدش وسیع بوده که شعرهای آزاد کوتاه خود را به عربی و انگلیسی ترجمه کرده و کتاب شده سه‌زبانه. طبیعی است که مرگ و حیات یک حس مشترک بین همه آدم‌هاست، با هر زبانی و هر آیینی. کاری نو و خلاقانه از پاشا هادیان (آزاد).»
 
نه وقتِ طعنه و کنایه است، نه مجالِ عقده‌گشایی
حامد سلطانی تصویری از شهر مشهد منتشر کرده و با توجه به سیل اخیر در این شهر، نوشته است: «شهرِ دوست‌داشتنی من! دلمان ریش می‌شود از دیدنِ زخمِ روی پیشانی‌ات؛ مباد غم، مباد رنج، مباد حسرت… زمان، زمانِ همدلی است برای گذر از گودی آب‌‌وگِل‌گرفته کوچه‌پس‌کوچه‌ها و خیابان‌هایت و حالا، وسطِ این بحران، وسطِ اخبار و آمار و احتمالاتی که دل‌ضعفه می‌آورد برای هر کسی که نگرانِ مشهد است، دارم فکر می‌کنم… به مردمی که همسایه‌های امامِ مولودِ این ایامند و باید به شادی و چراغانی و شربت و شیرینی، کامشان شیرین باشد ولی تلخ‌کامیشان از حادثه‌ای قابل پیش‌بینی کامِ همه را تلخ کرده!
کاش آن زمان که کسانی برای تکیه‌زدن بر کرسی‌های مهم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری شهر، از هیچ تلاشی فروگذار نکردند، کاش آن روزی که سیاسی‌بازی‌ها جای تخصص‌گرایی را گرفت، کاش آن وقتی که قهر و آشتی‌ها و سناریوسازی‌ها، مهم‌ترین جلسات تصمیم‌گیری برای این شهر را به تعطیلی می‌کشاند، کاش آن موقعی که خواباندنِ مچِ فلان رقیب و خفه کردنِ فلان منتقد بر هر دغدغه‌ای اولی بود، کاش آنجا که حفظِ منافع و دیوارکشی بر املاک و افکار و حدودِ قلمرو بر هر محاسبه‌ای مقدم بود، لااقل کسی پیدا می‌شد که علاجِ واقعه قبل از وقوع را متذکر میشد، اقدام پیشکش… نه وقتِ طعنه و کنایه است، نه مجالِ عقده‌گشایی! اما بد است که خو کرده‌ایم به ژلوفن‌ها، نوافن‌ها و استامینوفن‌ها به جای ریشه‌یابی درد…»
 
مهران غفوریان با «آبی روشن» می‌آید
مهران غفوریان بازیگر نام آشنای ایران از کارجدیدش در فیلم سینمایی «آبی روشن» خبرداده و آن را در صفحه اینستاگرامش استوری‌ کرده است. در توضیح این خبر آمده: «پروانه نمایش فیلم سینمایی «آبی روشن» به کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه کنندگی محمد حسین میری صادر شد و بزودی در سینماهای سراسر کشور اکران خواهد شد.
مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو، کاظم هژیر آزاد، سامان مهکویه و دیگر بازیگران در این فیلم سینمایی به ایفای نقش می‌پردازند. «آبی روشن» محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج، بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) است که فیلمنامه آن را امیر ابیلی و داوود گنجوی نوشته‌اند.
 
از قافیه چه بیاموزیم؟
اسماعیل امینی با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از چاپ دوم و سوم دو اثرش با عنوان «قافیه بیاموزیم» و «وزن شعر بیاموزیم» خبر داد که از سوی انتشارات ایهام منتشر شده است. «قافیه بیاموزیم» به نویسندگی اسماعیل امینی، آموزش قافیه به زبان ساده در 20 گام است.
در بخشی از این کتاب آمده: «در این کتاب می‌خواهیم قافیه را بیاموزیم، نه اینکه بخواهیم مباحث تخصصی و اصطلاحات قدیم و جدید قافیه را پشت سر هم ردیف و حفظ کنیم. می‌خواهیم به زبان ساده و با چند تمرین ساده، قافیه ساختن را یاد بگیریم و در ساختن قافیه مهارت پیدا کنیم. همچنین بتوانیم خطاهای رایج در ساختن قافیه را تشخیص دهیم.» این کتاب مناسب دوستداران شعر و کسانی است که دوست دارند شعر بنویسند و در شعرشان از زیبایی‌های قافیه استفاده کنند. بنابراین مباحث این کتاب برای دانشجویان و متخصصان ادبیات، چندان مناسب نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی