صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و پنج - ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

میش مرغ، دومین گونه در حال انقراض بعد از یوزپلنگ

خطر انقراض بیخ گوش ۷۵ گونه

زیست‌بوم - کارشناس دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌ زیست از خطر جدی انقراض برای ۷۵ گونه جانوری در ایران خبر داد. مرضیه موسوی گفت: از ۱۰۳۶ گونه مهره‌دار جانوری کشور، ۷۵ گونه در فهرست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار دارند.
او البته تأکید کرد که طبقه‌بندی گونه‌ها در فهرست ملی با فهرست IUCN متفاوت است. به‌طوری‌که، برخی از گونه‌ها مانند خرس سیاه در فهرست جهانی در رده آسیب‌پذیر طبقه‌بندی شوند؛ ولی در فهرست ملی در طبقه وضعیت بحرانی قرار دارند. نگاه جهانی به گونه‌ها با رویکرد ملی متفاوت است. آسیب‌های درون زیستگاه برای این‌گونه‌ها بیشتر است. جزئیات در دسترس ما درباره جمعیت و زیستگاه آن گونه بیشتر است و برای ما اهمیت مضاعفی دارد؛ بنابراین آن را در طبقه بحرانی قرار می‌دهیم تا برای افزایش حفاظت از آن بتوانیم اعتبار بگیریم.
وی با بیان این‌که بیش از۵۰ گونه ایران در طبقه در خطر انقراض و حدود ۲۵۰ گونه در طبقه حمایت شده و حفاظت شده قرار دارند، گفت: بیش از ۴۴ هزار گونه اعم از مهره‌دار، بی‌مهره، گیاهی و... در جهان در خطر انقراض هستند که ۲۸ درصد از کل گونه‌های ارزیابی شده در جهان را تشکیل می‌دهند.

 خطر جدی انقراض
 این کارشناس دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست نسبت به خطر جدی انقراض برای این‌گونه‌ها هشدار داد و گفت: میش‌مرغ و یوزپلنگ آسیایی به‌مراتب وضعیت بدتری دارند، به‌گونه‌ای که حدود ۱۹ قطعه میش‌مرغ و ۲۵ فرد یوز در کشور شمارش شده‌اند البته اقداماتی برای افزایش جمعیت این‌گونه‌ها در حال انجام است.
 کارشناس دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست البته در ادامه تأکید کرد که مبنای اصلی فهرست ملی است نه فهرست IUCN البته در نهایت این دو فهرست نزدیک به هم هستند.

تلاش برای حفاظت از یوزآسیایی
وی به اقدامات سازمان محیط زیست برای حفاظت از یوزپلنگ آسیایی اشاره کرد و گفت: در سازمان محیط زیست همواره تلاش می‌شود زیستگاه یوز در توران و میاندشت و مناطق همجوار آن امن شوند. یوز گونه‌ای است که خیلی بین مناطق مختلف در حال مهاجرت است و همین خصلت موجب آسیب دیدن آن می‌شود، چون خارج از زیستگاه‌های حفاظت شده امنیتی وجود ندارد و طعمه کافی نیست، بنابراین تلاش می‌شود که مناطق همجوار توران و میاندشت و کریدورهایی که بین این مناطق وجود دارد، ‌حفاظت شود و با انجام اقداماتی میزان طعمه افزایش یابد. موسوی افزود: سازمان محیط زیست در تلاش برای جلب مشارکت بخش خصوصی و جوامع محلی و ایجاد معیشت پایدار است و قرار است در قالب‌هایی مانند قرق‌های اختصاصی زیستگاه را حفاظت کنند تا امن شود تا اگر یوزی از منطقه خارج شده است، تلف نشود.

فنس کشی به کجا رسید؟
وی از افزایش نیروها برای حفاظت فیزیکی برای حفظ و ارتقای امنیت زیستگاه‌های یوز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ایمن‌سازی جاده عباس آباد پیگیری می‌شود. تأمین روشنایی جاده در حدی انجام شده است و مجاب شدن وزارت راه برای انجام این کار قدم مثبتی برای حفاظت از یوز است فنس کشی حاشیه جاده عباس‌آباد هم تا حدی انجام شده است ولی اعتباری برای ادامه این کار هنوز تخصیص داده نشده است.
موسوی با بیان این‌که سازمان‌های مختلف برای حفاظت از گونه‌ها با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری لازم را نمی‌کنند، گفت: متأسفانه سازمان حفاظت محیط زیست به تنها متولی حفاظت از حیات وحش تبدیل شده است و این تنهایی موجب شده که مدام با ارگان‌های دخیل در زیستگاه‌ها به‌نوعی تعامل کند تا بتواند حق حیات وحش را بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی