صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

اخبار کوتاه

لاپید: توافق برای
آزادی اسرا مهم‌تر از حمله به رفح است
یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی امضای قرارداد با مقاومت و بازگرداندن اسرا را مهم‌تر از عملیات نظامی در رفح دانست. به گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، لاپید پیش از این «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را مسئول تصمیم دولت امریکا برای تعلیق ارسال کمک‌های تسلیحاتی‌ به اراضی اشغالی دانسته بود. در این رابطه «جو بایدن» رئیس جمهور امریکا تأکید کرد، در صورتی که ارتش رژیم صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه حمله کند، امریکا کمک‌های تسلیحاتی خود را به این رژیم متوقف خواهد کرد. وی در ادامه نیز گفت: کابینه نتانیاهو گفت‌وگوها را به فضای عمومی کشاند، اگر این مسأله شکست بخورد و در زمان جنگ به یک اختلاف‌نظر عمومی تبدیل شود، مسئولیت کامل آن با کابینه (نتانیاهو) است.
 
امضای نمایندگان عراقی برای اخراج
سفیر امریکا
یک منبع در پارلمان عراق از جمع‌آوری امضا از بیش از ۶۰ عضو این پارلمان برای اخراج یا جایگزینی سفیر امریکا در این کشور خبر داد. «حسن سالم» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری «المعلومه» این کشور با اشاره به اینکه از حضور سفیر امریکا در عراق استقبال نمی‌شود، گفت: مداخله‌های رومانوسکی از عرف دیپلماتیک فراتر رفته و به سطح مداخله در ارزش‌ها و عرف جامعه عراق رسیده است. حسن سالم تعهد داد که جایگزینی سفیر امریکا در چهارچوب حفاظت از کشور در برابر مداخله‌های فاحش امریکا در امور داخلی عراق انجام می‌شود.
 
گام بزرگ ایرلند برای تشکیل کشور فلسطین
وزیر خارجه ایرلند از تصمیم قطعی کشورش برای به‌رسمیت‌ شناختن فلسطین تا آخر ماه مه خبر داد. به گزارش ایسنا، مایکل مارتین بدون اشاره به تاریخ دقیق در مصاحبه‌ای رادیویی گفت: ایرلند «قطعاً» کشور فلسطین را قبل از پایان ماه مه به رسمیت خواهد شناخت. در ماه مارس، رهبران اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و مالت در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند آماده به‌رسمیت‌ شناختن کشور فلسطین هستند. هفته گذشته نیز جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا گفت که اسپانیا، ایرلند و اسلوونی قصد دارند در ۲۱ ماه مه کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند و سایر کشورها نیز می‌توانند از آن پیروی کنند.
 
سیاستگذاری سوئیس برای صادرات تسلیحات
مقامات سوئیس در حال بحث در مورد لغو ممنوعیت صادرات تسلیحات به کشورهای در حال جنگ، به‌استثنای اوکراین هستند. به گزارش بلومبرگ، دولت سوئیس می‌تواند محدودیت‌های صادراتی را در «شرایط استثنایی» برای مدتی محدود، در صورتی‌ که این امر با «منافع سیاست خارجی یا امنیت ملی» مطابقت داشته باشد، لغو کند. این به سوئیس کمک می‌کند تا از صنعت تسلیحات حمایت کند که نقش کلیدی در بازدارندگی ایفا می‌کند. سوئیس همچنین قصد دارد ممنوعیت ارسال سلاح به اوکراین را حفظ کند. پیش‌ از این وزارت امور خارجه سوئیس اعلام کرده بود بی‌طرفی این کشور فقط جنبه نظامی دارد و مانع از محکوم‌کردن روسیه در جریان درگیری در اوکراین نمی‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی