صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

سه سؤالی که روحانی باید جواب دهد
 خبر اول اینکه، نامه اخیر حسن روحانی در ارتباط با رد صلاحیت‌اش در انتخابات مجلس خبرگان، به قدری متناقض بوده که صدای رسانه‌ها و برخی از چهره‌های حامی دولت سابق را هم درآورده است.
در همین رابطه مسیح مهاجری از چهره‌های اصلاح‌طلب و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی، در سرمقاله روز گذشته این روزنامه به انتقاد از نامه رئیس دولت قبل پرداخت. مهاجری با انتقاد از رفتار متناقض روحانی، نوشت: «سؤال مهمی که باید آقای روحانی به آن جواب بدهد اینست که چرا شما فقط وقتی که خودتان ردصلاحیت شدید احساس کردید که جمهوریت نظام به خطر افتاده و باید برای نجات آن دفاعیه بنویسید؟»
مهاجری در ادامه با این ادعا که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 افراد زیادی رد صلاحیت شدند، خطاب به روحانی می‌نویسد: «شما و دولتتان نمی‌توانید مسئولیت خود در قبال دو انتخابات 1398 و 1400 را انکار کنید. این دو انتخابات با توجه به عملکرد شورای نگهبان در مورد صلاحیت بدون ایراد بودند یا ایراد داشتند؟ اگر ایراد داشتند، چرا درصدد احقاق حق ضایع شده داوطلبان برنیامدید و چرا نگفتید جمهوریت در خطر است و اصولاً چرا چنان انتخابات‌هایی را برگزار کردید؟ اگر ایراد نداشتند، چرا وقتی خودتان ردصلاحیت شدید چنین احساسی پیدا کرده‌اید؟»
همچنین حسن اسدی زیدآبادی از جمله چهره‌های اصلاح‌طلب نیز به نامه روحانی واکنش نشان داد و در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «اگر روحانی بعد از ردصلاحیت با حکم حکومتی در انتخابات برمی‌گشت، آیا بازهم به رویه شورای‌نگهبان ایراد می‌گرفت؟ خیر. این همه نفاق و دورویی و فریب حالتان را بد نمی‌کند نویسندگان نامه؟»
جدای از همه اینها، رئیس دولت قبل به یک سؤال دیگر هم که حالا برای مردم پیش آمده باید پاسخ دهد؛ چرا روحانی نامه کامل شورای نگهبان را که در توضیح دلایل رد صلاحیت‌اش خطاب به او منتشر شده علنی نمی‌کند؟
تلاش روحانی برای احیای خود در افکار عمومی و رسانه‌ها قابل احترام است، اما اگر نامه شورای نگهبان را منتشر نکند، نامه اخیرش فاقد اعتبار خواهد بود. خصوصاً آنکه با توجه به بیگانگی روحانی با مردم، جامعه به سختی می‌تواند به او اعتماد کند.
گرچه، انتظار می‌رفت که حسن روحانی به جای تخریب شورای نگهبان، در تمجید و قدردانی از این شورا دست به قلم می‌شد؛ چه آنکه شورای نگهبان با رد صلاحیت او، از قرار گرفتن روحانی در معرض آرای مردم و احتمالاً پایان حیات سیاسی‌‌اش، جلوگیری کرد.

اپوزیسیون: ما با مردم ایران بیگانه‌ایم
 خبر دیگر اینکه، پس از شکست‌های پی‌در‌پی از مردم ایران، جریان اپوزیسیون حالا به این واقعیت پی برده که جایی در تفکرات مردم ایران ندارد. در همین رابطه رضا تقی‌زاده رئیس دفتر فرح در زمان دیکتاتوری پهلوی و از فعالان اپوزیسیون، در گفت‌و‌گو با شهرام همایون گفت: ما اپوزیسیون که در خارج از کشور فعال هستیم، در طول سال‌های اخیر هیچ زبان مشترکی با مردم ایران پیدا نکردیم. اولویت‌های‌مان با اولویت‌های مردم ایران مشترک نیست. هنوز نسخه‌هایی برای مردم ایران می‌پیچیم که داروهایش در داخل کشور پیدا نمی‌شود.
وی ادامه می‌دهد: تا زمانی که نتوانیم به کلام مشترک با مردم ایران برسیم، اپوزیسیون لوکس‌نشین و خارج‌نشین نمی‌تواند خود را همراه با مردم ایران ببیند.
تقی‌زاده اعتراف می‌کند که مردم ایران علاقه‌ای به شنیدن سخنان اپوزیسیون ندارند. او همچنین بر این موضوع تأکید می‌کند که یکی از دلایل موفقیت‌ امام خمینی در رهبری انقلاب اسلامی این بود که زبان مردم را می‌فهمید. تقی‌زاده ادامه می‌دهد: اما اکثر سخنانی که ما می‌گوییم، بیگانه با مردم ایران است.

وزارت امور خارجه کاردار سفارت استرالیا را احضار کرد
 دست آخر اینکه، وزارت امور خارجه در پی وضع تحریم‌های جدید استرالیا علیه تعدادی از مسئولان، مقامات ارشد و نهادهای جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه کاردار سفارت استرالیا در تهران را احضار کرد.
رئیس اداره چهارم آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه کشورمان مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران نسبت به اقدام غیر مسئولانه استرالیا در اعمال این تحریم‌های غیر قانونی و غیر موجه را به کاردار این کشور ابلاغ کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی