گشتی حوالی خبرهای سی‌وپنجمین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

حضور پرشمار چهره‌های سیاسی در هشتمین روز

گروه فرهنگی/ چهارشنبه‌ای که گذشت، بازدیدکنندگان مصلای تهران، روز پربازدیدی را در استقبال از ناشران مستقر در محل برپایی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رقم زدند؛ در این بین مسئولان کشوری و فرهنگی مختلفی، از جمله رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، رئیس قوه قضائیه کشور و رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم در مراجعه به برخی غرفه‌ها، ضمن گفت‌وگو با ناشران حاضر، در جریان برخی مشکلات و مسائل پیش روی فعالان عرصه کتاب و نشر قرار گرفتند.

تأثیر کتابخوانی بر نسل امروز
به گزارش «ایران»، هشتمین روز برپایی سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی سپری شد که در کنار استقبال مراجعه کنندگان، ناشران و غرفه‌داران شاهد حضور پرشمار چهره‌های سیاسی نیز بودند؛ حضوری که به برخی ناشران امکان درمیان گذاشتن مسائل و مشکلات پیش روی نشر با متولیان امر را فراهم کرده بود.
حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه از جمله مسئولانی است که روز گذشته با استقبال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از غرفه‌های مستقر در نمایشگاه کتاب بازدید کرد. محسنی اژه‌ای در بخشی از این بازدید بر اهمیت برپایی نمایشگاه کتاب و توجه به سرانه مطالعه تأکید کرد و گفت: «نسل امروز بسیار به مفاهیمی نیازمند است که به واسطه کتاب و گسترش فرهنگ کتابخوانی اتفاق می‌افتد.»

بازار کتاب همچنان پر رونق است
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی هم در این روز، بازدیدی از غرفه‌های ناشران داشت؛ او با اظهار امیدواری از اینکه مردم باوجود  مشکلات اقتصادی همچنان به کتاب وفادار مانده‌اند، گفت: «علی رغم اینکه اقتصاد کتاب همچون بخش‌های دیگر جامعه در وضعیت سختی به سر می‌برد الحمدلله بازار کتاب همچنان پررونق است.»
حجت‌الاسلام مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نیز  ضمن بازدید از نمایشگاه کتاب خبر خوبی را درخصوص برنامه‌ریزی برای حمایت هرچه بیشتر از برپایی این رویداد فرهنگی مطرح کرد و گفت: «تصویب یک ردیف بودجه مستقل برای نمایشگاه کتاب کم‌ترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم. در مجلس دوازدهم در این راستا تلاش می‌کنم و پای تخصیص یک ردیف بودجه مستقل برای نمایشگاه کتاب ایستاده‌ام.»

غرفه‌ای برای تبیین مسأله فلسطین
دربرپایی نمایشگاه کتاب این دوره، بخش ویژه‌ای برای فلسطین و به خصوص غزه اختصاص داده شده؛ البته متولیان فرهنگی تنها به اختصاص غرفه اکتفا نکرده و برنامه‌های مختلفی نیز به این منظور درنظر گرفته‌اند که تا آخرین روز برپایی نمایشگاه کتاب تهران شاهد اجرای آنها خواهیم بود. این غرفه با همکاری کمیته مشترک دانشجویان فلسطینی در ایران و برای تبیین قضیه فلسطین و پاسخ به شبهات و شایعاتی که رژیم صهیونیستی درباره فلسطین در فضای مجازی منتشر کرده، شکل گرفته است.
روزگذشته تنور برپایی جلسات نقد و بررسی تازه‌های نشر و همچنین نشست‌های تجلیل از اهالی فرهنگ نیز در محل برپایی نمایشگاه کتاب داغ بود؛ نشست تجلیل از نویسندگان دانشگاهی در حوزه ادبیات پایداری با حضور جمعی از نویسندگان، در سالن یاس و با همکاری سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی برگزار شد؛ طی این نشست از برخی اهالی کتاب تجلیل و تقدیر شد. این نشست با حضور علیرضا کلانتر مهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، محمدرضا سنگری، رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری، جواد کامور بخشایش پژوهشگر و نویسنده حوزه تاریخ، ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و جمعی دیگر از نویسندگان حوزه ادبیات پایداری همراه بود.
«پایان سکوت»، نوشته رضا اسدی کاشانی کتاب دیگری است که نشست رونمایی و نقد و بررسی آن روز گذشته در نمایشگاه کتاب برگزار شد؛ این کتاب بر اساس زندگی مبارزین انقلاب اسلامی نوشته شده که از غروب ۱۵ خرداد سال ۴۲ شروع می‌شود و سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی به پایان می‌رسد. رحیم مخدومی، نویسنده و پژوهشگر، علیرضا سلیمی مدیر انتشارات سرو و همچنین نویسنده خوداثر از جمله حاضران در این نشست بودند که در غرفه مجمع ناشران دفاع مقدس در سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی