صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

ایران در ایران

تداوم بارش‌ها تا پایان اردیبهشت
نیمی از مساحت کشور
از وضعیت کم‌بارشی خارج شد
ایران‌زمین – باران‌های فروردین و اردیبهشت تاکنون به‌طور متوسط 67 درصد مخازن سدها را پر کرده است و مخازن 9 سد مهم کشور شامل سدهای دز در خوزستان، ارس در آذربایجان شرقی، جگین در هرمزگان، ایلام در استان ایلام، خیرآباد و پیشین در سیستان‌وبلوچستان، آزاد و قشلاق در کردستان و رودبار در لرستان به‌طور کامل و صد درصدی پر شدند. خبر خوب دیگر اینکه بارش‌ها همچنان تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.
به گفته صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی، امروز در مناطقی از اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان، یزد، شمال سمنان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، اصفهان، کرمان، فارس، بوشهر، نیمه شمالی آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و ارتفاعات زنجان، قزوین، البرز و تهران افزایش ابر، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گردوخاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
جمعه (۲۸ اردیبهشت) نیز در مناطقی از شمال‌غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر، شمال‌شرق، شرق، جنوب، جنوب‌شرق و ارتفاعات و دامنه‌های جنوبی در امتداد رشته کوه البرز و نقاطی از مرکز، رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود. طی این روز شدت بارش در شمال‌شرق و نوار شمالی کشور خواهد بود.
ضیاییان ادامه داد: شنبه (۲۹ اردیبهشت) در نوار شمالی و برخی مناطق نوار شرقی کشور بارش و وزش باد شدید انتظار می‌رود. یکشنبه (۳۰ اردیبهشت) بارش در سواحل غربی دریای خزر و شمال‌غرب کشور تشدید و در دامنه‌های جنوبی البرز، نوار شرقی و بخش‌هایی از مرکز کشور نیز رگبار و رعدوبرق گاهی همراه با وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
 
رکوردشکنی بارش‌ها
برآوردهای سازمان هواشناسی نشان می‌دهد، سه هفته اردیبهشت‌ماه بیش از نیمی از حجم کل بارش‌های دو ماهه اول سال‌جاری را به خود اختصاص داده است. به‌طور میانگین از ابتدای فروردین تاکنون بیش از ۸۳ میلی‌متر بارش در کشور ثبت شده که نیمی از آنها در سه هفته نخست اردیبهشت‌ماه دریافت شده است.
بارندگی‌های اردیبهشت‌ماه سبب شد تا 3 حوضه از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور از کم‌بارشی خارج شده و میانگین بارش آنها به محدوده نرمال برسد؛ یکی از این حوضه‌ها، «فلات مرکزی» ایران است که وسیع‌ترین حوضه به شمار می‌رود و حدود نیمی از مساحت کشور را شامل می‌شود. 2 حوضه دیگر اصلی که اردیبهشت امسال از کم‌بارشی خارج شد، حوضه‌های «مرزی شرق» و «خلیج فارس و دریای عمان» است.
 با این حال به گفته رئیس سازمان هواشناسی کشور، همچنان 3 حوضه آبریز اصلی کشور شامل «دریاچه ارومیه، دریای خزر و قره‌قوم» با کم‌بارشی مواجه هستند، اما به طور میانگین بیش از نیمی از مساحت کشور از کم‌بارشی سالانه خارج شده است.
سحر تاجبخش گفت: بارندگی‌های اخیر سبب شد تا برای نخستین بار در حدود چهار سال اخیر، میانگین بارش کشور به ۲۰۰ میلی‌متر برسد و کسری بارش ایران را به کمترین مقدار در این مدت برساند.
وی اظهار داشت: میزان بارش کشور از ابتدای سال زراعی تاکنون اندکی بیشتر از ۲۰۰ میلی‌متر بوده که فقط 3 درصد کمتر از شرایط نرمال در این موقع از سال است؛ این کمترین کسری بارش کشور در حدود چهار سال اخیر نسبت به بارش یک سال آبی است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: از ابتدای بهار تاکنون نزدیک به ۱۵ سامانه بارشی مؤثر و قوی کشور را فرا گرفته و بارش‌های قابل توجهی در برخی پهنه‌ها به همراه داشته که این بارندگی‌ها سهم زیادی در جبران کم‌بارشی‌های پاییز و زمستان گذشته داشته است.
وی تأکید کرد: اگرچه بارندگی‌های اخیر سبب بهبود نسبی شرایط سالانه بارش کشور شده است، اما کم‌بارشی‌های انباشته از گذشته و ادامه خشکسالی کشاورزی و هیدرولوژی در بسیاری از مناطق کشور، همچنان شرایط نگران‌کننده‌ای محسوب می‌شود.
این مقام مسئول اظهار داشت: در حال حاضر میانگین بارش استان‌های تهران، سمنان و قزوین بین ۳۵ تا ۴۰ درصد کمتر از نرمال است و هنوز در شرایط نامطلوب آبی قرار دارند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی