صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و چهار - ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

هشدار نارنجی هواشناسی هم مانع غافلگیری نشد

سیل در نیمروز تاریک مشهد

«آسمان به یکباره تاریک شد و سیل از آسمان بارید» این توصیف یک شهروند مشهدی از دو ساعت و نیم بارش بی‌سابقه‌ای است که بعد از ظهر روز گذشته این کلانشهر را با یک بحران شهری کم‌سابقه مواجه کرد.
باران سیل‌آسا همراه با رعد و برق در ساعت 14 و 30 دقیقه روز گذشته در مشهد منجر به آبگرفتگی در خیابان‌ها و تاریکی آسمان در این کلانشهر شد، همچنین در بعضی از محلات نیز برق قطع شد.
 طبق مشاهدات عینی از سطح شهر مشهد، سیلاب عصر دیروز در مشهد، خودروهای بسیاری را با خود برد و جریان سیلاب در برخی خیابان‌ها و مناطق به حدی بود که سبب وحشت مردم شد و سراسیمه خود را از خطر سیل دور می‌کردند.
 در پی بارش شدید باران و سیل در خیابان‌های شهر مشهد،  سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: سامانه بارشی تا شامگاه یکشنبه در استان فعال خواهد بود، بنابراین توصیه می‌کنیم مردم علاوه بر مناطق کوهستانی و تفرجگاهی از تردد غیر‌ضروری داخل شهر نیز خودداری کنند.
رضا عباسی در خصوص آخرین وضعیت مشهد پس از بارش باران سیل‌آسا اظهار کرد: میزان بارش باران در مشهد بسیار قابل توجه بود. در همین مدت کوتاه تقریباً ۳۸ میلی‌متر بارندگی داشتیم.
وی افزود: این بارندگی موجب آب‌افتادگی در زیرگذر میدان جهاد، بلوار نماز و پل شهید عباسپور شد. شدت بارش بسیار زیاد بود که ایجاد مشکل کرد اما همکاران شهرداری مشغول هستند تا مشکل را برطرف کنند.
عباسی بیان کرد: در سطح استان در طرقبه - شاندیز بارش قابل توجهی داشتیم که متأسفانه ۲ خودرو گرفتار شدند. تگرگ قابل توجهی هم در این مناطق داشتیم که محصولات کشاورزی را از بین برده است. جاده انتهای سیدی دچار آب‌بردگی شده که با راهداری هماهنگ کردیم تا مرمت کنند.
 
فوت دو نفر در سیل مشهد
تا لحظه تنظیم این خبر، گزارش ها حاکی از فوت دو نفر ومصدوم شدن 13 نفر در سیل عصر روز گذشته مشهد است.
جانباختگان یک خانم و آقا با حدود سنی ۵۰ سال هستند که پیکرشان توسط غواصان آتش‌نشانی از درون خودرو غرق شده در سیلاب پل انقلاب مشهد خارج شد.
 اورژانس ۱۱۵ مشهد نیز از ثبت ۱۳ مورد مصدومیت ناشی از سیلاب در مشهد خبر داد.

 مسدود شدن معابر و زیرگذرها
 مهدی یعقوبی، معاون خدمات شهری شهرداری مشهد اظهار داشت: چند دستگاه خودرو در آبگرفتگی میدان انقلاب گرفتار شدند.
 وی خاطرنشان کرد: آبگرفتگی در سطح شهر بالا رفت و بیشترین آبگرفتگی‌ها در سیدی، بلوار نماز و میدان انقلاب بود.

 صدور هشدار نارنجی هواشناسی در مشهد
 مرتضی اثمری، کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های اخیر در مشهد و استان خراسان رضوی هشدار نارنجی صادر کردیم‌.
 وی با بیان اینکه سامانه بارشی تا اوایل هفته آینده در استان ماندگار است و در بعضی از نقاط استان به‌صورت متناوب و با شدت و ضعف خواهد بود، افزود: بارش‌ها به‌صورت رگبار و رعد و برق به همراه تگرگ خواهد بود و در برخی از نقاط استان باعث آبگرفتگی و سیلاب خواهد شد.‌
 کارشناس مرکز پیش‌بینی هواشناسی خراسان رضوی تصریح کرد: بارندگی‌ها به‌صورت موقت کم و پراکنده است و در نیمه شمالی و مرکزی استان از جمله مشهد بارش‌ها نسبتاً بیشتر است و گاهی موجب آبگرفتگی و سیلاب خواهد شد، ولی در نواحی جنوبی استان مقدار بارندگی‌ها کمتر است.
 
خاموشی ناشی از بارش‌های سیل‌آسا در مشهد رفع شد
 مدیر‌عامل شرکت توزیع برق مشهد گفت: خاموشی و قطع برق در مناطقی از مشهد به علت بارش‌های سیل‌آسای عصر دیروز، با اقدام فوری مأموران عملیاتی این شرکت در کمتر از یک ساعت رفع شد.
عبدالوحید مهدوی‌نیا افزود: بروز حادثه ناشی از جاری شدن سیل موجب تخریب و سقوط  دیوار پست برق خیابان «کوهسنگی» مشهد و قطع برق مناطقی از شهر شده بود.
وی بیان کرد: بر اثر شدت سیل و قطع مدار ۶۳ کیلو ولت تغذیه کننده، پست‌های فوق توزیع «آب و برق، دانشگاه، ملک، طرق ثامن و دروازه قوچان» و همچنین قطع مدار ۱۳۲ کیلو ولت تغذیه کننده پست‌های فوق توزیع «کوهسنگی، طالقانی، سجاد و میلاد» به کلی از مدار خارج شد.
 
سیل جاده فریمان ـ مشهد را بست
رئیس مرکز مدیریت راه‌های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: جاده اصلی فریمان - مشهد قبل از محدوده «فرهادگرد» به علت وقوع سیلاب و ایمن نبودن مسیر، تا اطلاع بعدی مسدود اعلام شده است.
 یوسف بنی اسدی اظهار داشت:  بارش باران جاده‌های فیروزه، طرقبه ـ شاندیز، درگز، فریمان و سرخس را تحت تأثیر قرار داد.

جستجو
آرشیو تاریخی