صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و سه - ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲

بیستمین نظارت ستادی در وزارت ارتباطات برگزار شد

تأکید رئیس جمهور بر دسترسی مردم به اینترنت پر سرعت و بدون اختلال

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیستمین مقصد از جلسات نظارت ستادی رئیس جمهور بر دستگاه‌های اجرایی بود.
دکتر رئیسی روز گذشته در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حاضر شد تا از نزدیک بر عملکرد این وزارتخانه نظارت کند.
رئیس جمهور پس از بازدید از نمایشگاه آخرین خدمات و دستاوردهای ارتباطی و اطلاعاتی، دستور افتتاح 6 پروژه بزرگ زیرساختی و آغاز اجرای قرارداد خرید انبوه تجهیزات ارتباطی از تولیدکنندگان داخلی از سوی اپراتورها را نیز صادر کرد.
دکتر رئیسی سپس در جلسه معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از استماع گزارش آخرین اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه، نکاتی در راستای ارتقا و بهبود عملکرد این دستگاه اجرایی و خدماتی ارائه کرد.
یکی از نکات مهم این نشست اشاره رئیس جمهور به آمار اخیر وزیر ارتباطات در سفر استانی قم بود. آقای رئیسی بر تمایز میان «دسترسی» 7.5 میلیون ایرانی به شبکه فیبر نوری و مسأله «اتصال» مردم به این شبکه تأکید کرد که به این مهم اشاره داشت که صرف دسترسی شهرها به فیبرنوری کافی نیست و باید آمار اتصال کاربران و استفاده آنها از این ظرفیت مورد تمرکز قرار بگیرد.

تأکید رئیس جمهور
نسبت به افزایش کیفیت اینترنت
دکتر رئیسی با ضروری دانستن بهره‌گیری وزارت ارتباطات از آخرین دستاوردها، فناوری‌ها و تجهیزات به‌روز و پیشرفته، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و اطلاعاتی کشور بر اساس آخرین فناوری‌های نوین را از مهم‌ترین مأموریت‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دانست و افزود: یکی دیگر از مأموریت‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسأله افزایش کیفیت اینترنت برای مردم و کسب و کارها است.
رئیس‌جمهور با اشاره به آمارهای رشد سرعت و کیفیت ارتباطات اینترنتی در کشور تصریح‌کرد: در این زمینه نباید صرفاً به آمارهای کمی داخلی اتکا کرد و باید وضعیت را به‌شکل مقایسه‌ای با دیگر کشورها ارزیابی نمود.

اتصال 98 درصد دستگاه‌ها
به سامانه دولت همراه
دکتر رئیسی همچنین تلاش برای تکمیل و استقرار کامل دولت هوشمند را مأموریت مهم دیگر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برشمرد و گفت: استقرار دولت الکترونیک برخلاف دوره‌های گذشته که فقط 30 درصد محقق شده بود، در این دولت پیشرفت خوبی داشته است و چنانکه مطرح شد 98 درصد دستگاه‌ها تاکنون به سامانه دولت همراه متصل شده‌اند.

مأموریت وزارت ارتباطات
برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات
تکمیل شبکه ملی اطلاعات مأموریت مهم بعدی وزارت ارتباطات و اطلاعات بود که دکتر رئیسی بر آن تأکید و از رسیدن پیشرفت اجرای آن به بیش از 60 درصد، قدردانی کرد.

تکمیل پوشش فیبر نوری
در 20 شهر کشور
رئیس‌جمهور در ادامه آمار ارائه شده برای اتصال 7 هزار و پانصدمین روستای کشور به اینترنت پرسرعت و نیز اقدامات انجام شده برای گسترش شبکه فیبر نوری در سراسر کشور را شایسته قدردانی توصیف و تصریح‌کرد: آمارهای ارائه شده از تکمیل پوشش فیبر نوری در 20 شهر و آغاز عملیات اجرایی پوشش در 50 شهر جدید بسیار خوشحال کننده است، اما میان آمار پوشش شبکه فیبر نوری و آمار اتصال به این شبکه فاصله وجود دارد که این فاصله باید به‌سرعت رفع شود تا مردم به‌طور واقعی و ملموس مزایای برقراری پوشش سراسری شبکه فیبر نوری را احساس کنند.

لزوم تجاری‌سازی محصولات فناورانه
«تقدیر از کار ارزشمند توسعه نسل پنجم اینترنت در کنار توسعه شبکه فیبر نوری»، «لزوم تجاری‌سازی محصولات فناورانه از سوی وزارت ارتباطات به‌منظور تشویق مراکز علمی و فناوری و دانشگاه‌ها در جهت توسعه اقدامات دانش‌پایه» و «ضرورت تبیین اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه از جمله افزایش 45 درصدی سرعت اینترنت نسبت به دو سال و نیم گذشته» نیز از دیگر محورهای مهم سخنان رئیس‌جمهور بود.
تقدیر رئیس جمهور از میدان دادن
به بخش خصوصی
دکتر رئیسی همچنین ضمن قدردانی از تلاش‌های صورت گرفته در جهش و توسعه چشمگیر صنعت فضایی در دولت مردمی، بر اهمیت هماهنگی ایجاد شده میان وزارت ارتباطات و دیگر بخش‌های مربوط و همچنین لزوم عملیاتی‌سازی زنجیره ارزش در این صنعت تأکید کرد و گفت: میدان دادن به بخش خصوصی در صنعت فضایی نیز از دیگر اقدامات خوب و قابل‌تقدیر این وزارتخانه در راستای مشارکت‌دهی مردم و تحقق شعار سال بوده است که باید با هدایت، نظارت و حمایت مستمر ادامه یابد.

گزارش وزیر به رئیس
پیش از سخنان رئیس‌جمهور، وزیر و تعدادی از معاونین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم گزارشاتی از مجموعه عملکرد و اقدامات صورت گرفته در این وزارتخانه در زمینه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، افزایش سرعت و کیفیت اینترنت، توسعه شبکه فیبر نوری منازل و کسب و کارها با هدفگذاری پوشش 20 میلیون نفری تا پایان دولت سیزدهم، توسعه شبکه نسل چهارم، پنجم و مادر مخابراتی (زیرساختی) اینترنت، افزایش 45 درصدی سرعت اینترنت براساس آمار داشبورد جهانی، کاهش 50 درصدی شکایات مردمی از خدمات اینترنتی نسبت به سال 99 در سراسر کشور، ارتقای امنیت سایبری و مقاوم‌سازی سازمان‌ها در برابر حملات سایبری ارائه کردند.

 

بــــرش

افتتاح پروژه های مهم  زیرساختی با حضور رئیس جمهور
رئیس جمهور در جریان حضور در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 6 طرح مهم و بزرگ توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور و یک قرارداد خرید تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی را افتتاح کرد.
انعقاد 11 قرارداد خرید تجهیزات شبکه از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی توسط اپراتورهای ارتباطی به ارزش بیش از 2 هزار میلیارد تومان با هدف حمایت از تولید تجهیزات مخابراتی و ارتباطی با فناوری بالا و بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات و در راستای نامگذاری سال 1403 توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم، افتتاح پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها در 20 شهر که در 3 ماه گذشته پوشش آنها کامل شده است و همچنین آغاز عملیات اجرایی طرح در 50 شهر جدید، اتصال 7 هزار و پانصدمین روستای بالای 20 خانوار به شبکه ارتباطی کشور در دولت سیزدهم در راستای توسعه عدالت ارتباطی در اقصی نقاط کشور، افتتاح پروژه توسعه شبکه IP ملی در 6 نقطه جدید، افتتاح هزار و هشتصدمین سایت نسل پنجم تلفن همراه G5، پروژه توسعه و ارتقای پایداری شبکه انتقال با استفاده از توانمندی تولید داخل در راستای توسعه متوازن ظرفیت سایر بخش‌های شبکه ارتباطی کشور همگام با توسعه لایه دسترسی پروژه فیبرنوری منازل و کسب و کارها و توسعه نسل پنجم تلفن همراه به عنوان ضرورتی انکارناپذیر و پروژه افزایش نقاط حضور شرکت ارتباطات زیرساخت
7 طرحی بود که در این مراسم و با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

جستجو
آرشیو تاریخی