پویش بایکوت سلبریتی‌هایی که در برابر جنایات اسرائیل سکوت کردند

برو تو بلک‌ لیست!

امیر فرشباف
خبر‌نگار


از ابتدای تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه، طیف‌های مختلفی در سطح جهان نسبت به جنایات عصبی و کور ارتش اشغالگر علیه غیرنظامیان، زنان و کودکان، خبرنگاران و مراکز بشردوستانه بین‌المللی واکنش نشان دادند؛ از سیاستمداران و حقوقدانان تا چهره‌های سرشناس و محبوب مانند ورزشکاران و هنرمندان و... در مقابل، برخی از چهره‌های شناخته شده هم که دارای وابستگی ایدئولوژیک یا مالی و سیاسی به محافل و کمپانی‌ها و کارتل‌های صهیونیستی بودند، به‌طور رسمی از حملات ارتش اشغالگر و تداوم جنایات رژیم در غزه حمایت کردند. با این حال، برخی چهره‌های مشهور (سلبریتی‌ها) پس از حدود هفت ماه از آغاز جنگ، نسبت به وقوع جنایات هولناک اسرائیل در باریکه غزه سکوت کرده‌اند. سکوت این سلبریتی‌ها باعث شده تا فعالان اجتماعی و مجازی، این افراد را زیر ذره‌بین نقد برده و بی‌اعتنایی آنها را به شراکت و تأیید جنایات، تعبیر کنند و از مخاطبان آنها بخواهند که به جنبش بایکوت سلبریتی‌های ساکت بپیوندند.
به عنوان نمونه به تازگی جنبشی موسوم به «Blockout 2024» در رسانه‌های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است و از کاربران می‌خواهد تا حساب‌های افراد مشهوری که در مورد بحران انسانی در غزه سکوت کرده یا مواضع غیرانسانی گرفته‌اند را مسدود کنند.
به گزارش آناتولی، مردم در سراسر جهان از افراد مشهور به‌دلیل بی‌توجهی و عدم استفاده از نفوذشان برای جلب توجه عمومی به وضعیت وخیم انسانی در غزه ناراضی هستند. به گفته یکی از فعالان در سکوی TikTok که در این جنبش دخیل است، هدف از این پویش، توقف جریان کسب درآمد و محبوبیت افراد مشهور است.
به گفته Social Blade، یک وب‌سایت تحلیلی رسانه‌های اجتماعی مستقر در ایالات متحده، کاربران رسانه‌های اجتماعی فهرستی از افراد مشهور را برای مسدود کردن به اشتراک می‌گذارند که منجر به از دست دادن قابل‌توجه تعداد دنبال‌کنندگان (فالوئرها) چندین چهره مشهور در اینستاگرام و سایر پلتفرم‌ها شده است.
آن‌فالو می‌کنم پس هستم
طبق این گزارش، مشهورترین ستارگان سینما و تلویزیون و موسیقی در کشورهای غربی که شهرت و درآمد افسانه‌ای آنها از بستر فضای مجازی فراهم آمده، با موج گسترده‌ای از بایکوت و لغو دنبال کردن روبه‌رو شده‌اند که به نظر می‌رسد این پویش بین‌المللی تا پایان بی‌تفاوتی و شکستن سکوت آنها تداوم داشته باشد.
این گزارش می‌افزاید سلنا گومز، بازیگر و خواننده، یک میلیون دنبال کننده در اینستاگرام و صدهزار دنبال کننده در سکوی ایکس را از دست داد. زندایا، بازیگر، خواننده و مدل امریکایی، صدوپنجاه هزار دنبال کننده در اینستاگرام و چهل هزار دنبال کننده در ایکس را از دست داد. به همین ترتیب، کایلی جنر، ستاره تلویزیون و تاجر امریکایی، پانصدوچهل هزار دنبال‌کننده در اینستاگرام و پنجاه و سه هزار دنبال کننده در ایکس را از دست داد. حدود هفتصد و هشتاد هزار دنبال‌کننده کیم کارداشیان، ستاره برنامه‌های تلویزیون، تاجر و اینفلوئنسر شبکه‌های اجتماعی، صفحه اینستاگرامی او را به اصطلاح آن‌فالو کردند و بیلی آیلیش امریکایی، خواننده و ترانه‌سرا نیز 1.1 میلیون دنبال‌کننده را در این مدت در اینستاگرام از دست داد.
همچنین بیانسه، خواننده، ترانه‌سرا و بازیگر مشهور بین‌المللی، 689 هزار دنبال کننده را در اینستاگرام از دست داد، ریحانا، خواننده و بازیگر باسابقه نیز صدوده هزار دنبال کننده را در ایکس از دست داد.

گردن اینفلوئنسرها
زیر «گیوتین دیجیتال»
این جنبش با یک ویدیوی واکنش برانگیز در TikTok از «هیلی کالیل» مدل سابق امریکایی در جشن سالانه مد و لباس «مت گالا» در نیویورک آغاز شد، جایی که او در واکنش به گرسنگی کودکان غزه گفته بود: «بگذارید کیک بخورند.» این عبارتی شبیه بی‌تفاوتی نمادین ملکه ماری آنتوانت نسبت به رنج فقرا در جریان انقلاب فرانسه بود.
به گزارش فوربس، کالیل پس از این رویداد، به آماج اصلی جنبش آنلاین جدید به نام «بلاک کردن افراد مشهور» یا همان «گیوتین دیجیتال» تبدیل شد. این جنبش از مردم می‌خواهد تا افراد مشهور بی‌اعتنا به رنج‌های انسانی را در رسانه‌های اجتماعی مسدود کنند تا درآمد کمتری از تبلیغات کسب کنند.
از دیگر سلبریتی‌های مشهوری که در به اصطلاح «بلک‌لیست»های مردمی، خصوصاً پس از جشنواره «مت‌گالا» قرار گرفته‌اند، می‌توان به تیلور سوئیفت، جاستین بیبر، آریانا گرانده، کانیه وست، نورث وست و خانواده‌های کارداشیان و جنر و چندین چهره مشهور دیگر اشاره کرد.
به گزارش «هندوستان تایمز»، مارکوس کالینز، استادیار بازاریابی در دانشگاه میشیگان، جشنواره مت‌گالا را «لحظه‌ای پر لاف و گزاف و اغراق‌آمیز» توصیف و ابراز امیدواری کرد که این پویش باعث نمایش حقیقت و واداشتن نیروهای سیاسی مانند دولت ایالات متحده به انجام اقدامی برای کاهش خشونت بشود.
گفتنی است افراد مشهور و اینفلوئنسرها می‌توانند با کسب درآمد از تبلیغات در پلتفرم‌های اجتماعی درآمد کسب کنند؛ تولیدات آنها هرچه رفت‌و‌برگشت و بازدید و پسند بیشتری دریافت کنند - مانند کامنت‌ها و لایک‌ها - درآمد بیشتری کسب می‌کنند، بنابراین مسدود کردن صفحه سلبریتی‌ها به معنای ندیدن پست‌های آنها، کاهش تعامل و متعاقباً کاهش درآمد تبلیغاتی و مهم‌تر از آن، یادآوری مسئولیت اجتماعی و انسانی آنها در قبال رنج‌ها و بحران‌های انسانی است.

بی‌طرفان بی‌شرفان‌اند!
به‌تازگی صحبت‌های پپ گواردیولا سرمربی منچسترسیتی در کنفرانس خبری بعد از بازی با فولام که نسبت به بی‌تفاوتی و عدم اقدام مؤثر علیه حوادث غزه گلایه کرد، خبرساز شد. گواردیولا در پایان این نشست در واکنش به این موضوع گفت: «خیلی چیزها هست که عده‌ای به آن علاقه ندارند؛ همه فقط به کشور و سرزمین خود اهمیت می‌دهند اما به حوادثی که برای همسایه آنها رخ می‌دهد، بی‌توجهی می‌کنند. ما اینجا نشسته‌ایم و برای آنها کاری نمی‌کنیم. ستم در برابر توست؛ تو می‌توانی بدون واکنش به آن به نظاره بنشینی؛ اما مطمئن باش که روزی تو هم به آن مبتلا خواهی شد.» پیش از این نیز دختر این سرمربی اسپانیایی نسبت به حملات رژیم صهیونیستی به غزه واکنش نشان داده بود و از مردم مظلوم فلسطین حمایت کرده بود.
همان‌طور که گفته شد، از ابتدای جنگ غزه بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران مشهور در کشورهای سراسر جهان با محکوم کردن جنایات جنگی ارتش صهیونیست در غزه، خواستار پایان نسل‌کشی در این باریکه شدند؛ از مارک روفالو و همسرش سوزان ساراندون تا جری فرارا، کیت بلانشت، واکین فینیکس و رامی یوسف و ده‌ها هنرپیشه دیگر که به مناسبت‌های مختلف ازجمله در نامه‌ای به رئیس جمهور ایالات متحده، خواستار پایان دادن به حمایت از رژیم صهیونیستی شدند.

جستجو
آرشیو تاریخی