پای دانه‌درشت‌های فوتبال به پرونده مبارزه با فساد باز می‌شود

سونامی بزرگ در راه است

فرخ حسابی
خبر‌نگار


ماجرای فساد گسترده در فوتبال و عزم ارکان قضایی برای مبارزه با این جریان، تبدیل به سوژه مهم این روزهای فوتبال ایران شده است. بعد از مطرح شدن نام چند مدیر سرشناس باشگاهی و فدراسیونی و به میان آمدن نام چندین ایجنت و دلال و همچنین یکی دو مربی، حالا به نظر می‌رسد این پرونده با گستردگی بیشتری روبه‌رو باشد.
طبق اطلاعات به دست آمده خبرنگار ایران، آنچه تاکنون برملا و با آن برخورد شده، بخش کوچکی از پرونده‌ای بزرگ است و در واقع تاکنون فقط نوک قله از کوه یخی که بخش زیادی در آن هنوز پنهان مانده، فاش شده است. این ماجراها مربوط به سال 1400 و بعد از آن است اما استارت جلسات ارکان قضایی با مقامات فدراسیون فوتبال از حدود یک ماه‌ونیم پیش بوده و حالا تبعات و آثار آن مشخص می‌شود. اما ماجرا فقط به فوتبالی‌ها ختم نمی‌شود و جریان‌هایی مرتبط با این پرونده که ظاهراً اصل فعالیتشان در خارج از فوتبال است نیز پایشان به این پرونده باز شده است. این بار عزم دستگاه قضایی در کنار حمایت مجلس و جدیت وزارت ورزش و جوانان در برخورد با فساد، یک مثلث قدرتمند را تشکیل داده که قرار است تا رسیدن به نتیجه دلخواه و ایجاد یک پاکسازی بزرگ در فوتبال، این همکاری ادامه داشته باشد.
نتیجه این همکاری و عزم ارکان قضایی، قانونی و اجرایی، شاید ایجاد شوک‌هایی بزرگ در فوتبال ایران در هفته‌ها و ماه‌های آینده باشد. گفته می‌شود مقامات فدراسیون فوتبال در جلسات درون‌سازمانی و همچنین جلسات مشترک با ارکان قضایی و اطلاعاتی مرتبط با بررسی این پرونده به این نتیجه رسیده‌اند که با برخی افراد درگیر در پرونده فساد که در فدراسیون یا در بدنه فوتبال کشور سمتی دارند، قطع همکاری صورت گیرد تا رأی نهایی پرونده روشن شود. این تئوری وقتی تقویت شد که دیروز شایعه یا خبر غیررسمی استعفای سهیل مهدی مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ در برخی رسانه‌ها مطرح شد که البته همگی تأکید بر «غیررسمی» بودن این خبر داشتند. فدراسیون به این نتیجه رسیده که دست‌کم تا پایان روند رسیدگی به پرونده، با این افراد همکاری نداشته باشد و در صورت محکوم شدن آنها، قطع همکاری دائمی شود اما در صورت تبرئه شدن امکان بازگشت این مدیران به فوتبال وجود خواهد داشت.
آنچه مشخص است، این روزها فدراسیون فوتبال و بویژه کمیته اخلاق این فدراسیون، روزهای حساس و پرتنشی را پشت‌سر می‌گذارند و شاید آنچه که از دل جلسات این روزها و بررسی پرونده‌ها حاصل می‌شود، پای دانه‌درشت‌های فوتبال را هم به میان بکشد و یک سونامی در فوتبال ایران به راه بیندازد؛ سونامی که البته نتیجه‌اش نه ویرانی، بلکه آبادی و پاکسازی فوتبال است.

جستجو
آرشیو تاریخی