صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران در آستانه برگزاری نمایشگاه ایران‌هلث:

پرچم تولید داخل بالاست

میراث بیست‌وچهار ساله صنعت سلامت کشور امسال به ایستگاه بیست‌وپنجم می‌رسد تا با نمایش دستاوردهای جوانان ایرانی پرچم افتخار تولید داخل را بالاتر ببرد. نمایشگاه ایران‌هلث به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد در حوزه تجهیزات پزشکی در منطقه از 29 اردیبهشت‌ماه آغاز به کار می‌کند؛ نمایشگاهی که به گفته مسئولان سبب شده است تأثیر بسیاری در معرفی تولیدات داخل برای بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی داشته باشد. به همین بهانه سراغ عبدالرضا یعقوب‌زاده، رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و صادرکنندگان تجهیزات پزشکی ایران رفتیم.

با توجه به نزدیک شدن به بیست‌وپنجمین دوره از نمایشگاه ایران‌هلث، چقدر این‌گونه نمایشگاه‌ها در معرفی محصولات تولید داخل مؤثر بوده است؟
 نمایشگاه ایران‌هلث شامل «تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی، دارویی و آزمایشگاهی»، بزرگ‌ترین نمایشگاهی است که بیش از 20 سال با حضور پررنگ شرکت‌های تولید‌کننده محصولات سلامت‌محور برگزار می‌شود. نمایش دستاوردهای تولید داخل طی این سال‌ها سبب شده است تا مسئولان  برای تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از تولید داخل استفاده کنند، به طوری که اکنون حدود 90 درصد تجهیزات بیمارستان جدید هزارتختخوابی «مهدی کلینیک» از تولید داخل خریداری شده است. همواره مشکلاتی پیش‌روی تولید در کشور هست اما با وجود همه مشکلات، روند تولید در کشور رو به رشد است و هر ساله شاهد تولید محصولات بیشتر از نظر کمی و کیفی هستیم.

به مشکلات تولید اشاره کردید، کمی بیشتر توضیح می‌دهید؟
 همه تولیدکنندگان در ایران دغدغه‌های مشترکی دارند اما در این میان تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی به واسطه اینکه محصولشان ارتباط مستقیمی با جان مردم و بحث درمان دارد، مشکلات بیشتری پیش‌رو دارند و آن بحث ارز دولتی است که به واردات تجهیزات پزشکی تعلق می‌گیرد. طبق مصوبات، برای واردات از ارزهای دولتی استفاده می‌شود و همین امر سبب شده است محصولاتی که تولید داخل دارند، گران‌تر تمام ‌شوند تا محصولی که با ارز 4 هزار یا 28 هزار تومانی وارد کشور می‌شود. حرف تولیدکنندگان این نیست که اصلاً وارداتی صورت نگیرد؛ حرف ما این است که به واردات ارز ترجیحی تعلق نگیرد.

مثالی هم برایش دارید؟
 به عنوان مثال نیاز کشور به سمعک 100 هزار عدد است؛ 30 هزار آن تولید داخل است و برای تأمین نیاز 70 هزار سمعک دیگر باید واردات صورت گیرد اما اگر واردات آن 70 هزار سمعک با ارز دولتی باشد، قیمت تمام شده آن از تولید داخل کمتر خواهد شد و مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد محصول وارداتی را خریداری کند. اگر واردات هم با ارز آزاد باشد، قطعاً تولید داخل قیمت پایین‌تری خواهد داشت ومصرف‌کننده نیز از تولید داخل استفاده می‌کند، با این کار تولید‌کننده هم ترغیب به افزایش تولید و تأمین حداکثری نیاز کشور خواهد شد.

برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چقدر در صادرات محصولات ایرانی تأثیر گذاشته است؟
 تحریم‌ها دست تولیدکنندگان را برای ورود به بازارهای جهانی محدود کرده اما این امر سبب نشده است از حوزه صادرات غافل شویم به طوری که در بخش صادرات مستقیم محصولات سلامت‌محور حدود 30 میلیون دلار و در بخش غیرمستقیم صادرات حدود 100 میلیون دلار موفق عمل کرده‌ایم و این امر نشان داده است با وجود تمام مشکلات پیش‌روی تولید تجهیزات پزشکی، بازهم تولیدکنندگان داخلی راه صادرات را با گام‌های محکمی برداشته‌اند.
 
با توجه به دغدغه تولیدکنندگان برای ارائه ارز ترجیحی به واردات، چقدر واردات محصولات خارجی صورت می‌گیرد؟
 طبق آمار، حدود 30 درصد از تجهیزات پزشکی را واردات تشکیل می‌دهند. بازار تجهیزات پزشکی ایران حدود سه تا چهار میلیارد دلار است و واردات آن با ارز دولتی حدود یک‌ونیم میلیارد دلار صورت می‌گیرد به طوری که 70 درصد نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان داخلی تأمین می‌شود. ناگفته نماند تولید محصولات سلامت‌محور برای کشور ارزان‌تر تمام می‌شود. تولید تجهیزات پزشکی از سوی شرکت‌های داخلی سبب شده است جلوی خروج ارز از کشور گرفته شود به شکلی که اگر قرار بود محصولاتی که اکنون در داخل تولید می‌شود را با ارز وارد کنند باید حدود دو تا سه میلیارد دلار هزینه واردات می‌کردند اما اکنون با تولید داخل موفق شده‌ایم جلوی خروج بیش از دو میلیارد دلار ارز را از کشور بگیریم.

چه تعداد تولید‌کننده موفق و قوی در حوزه تجهیزات پزشکی داریم؟
 حدود یک‌هزار شرکت ثبت شده در حوزه تولید تجهیزات پزشکی داریم اما بسیاری از آنها یا اکنون تولید ندارند یا تولید بسیار محدودی دارند. به طور کلی بالای 200 شرکت تولیدکننده لوازم و تجهیزات پزشکی فعال و قوی داریم که از فرصت حضور در نمایشگاه ایران‌هلث از تاریخ 29 اردیبهشت تا یکم خرداد‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی تهران برخوردارند.

جستجو
آرشیو تاریخی