صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

رفتار قهرآمیز در مدارس ممنوع

غزل رضایی ثانی
خبرنگار


 گرچه دوران تنبیه بدنی با ترکه و چوب و شلنگ گذشته اما نوع رفتارهای خشونت‌آمیز در مدارس تغییر کرده، همچنانکه تعریف ما نیز از خشونت ظریف‌تر شده و بسیاری از رفتارها مورد نقد و گلایه کارشناسان و خانواده‌هاست. به عنوان مثال یک دانش‌آموز متوسطه اول به همراه مادرش در گفت‌و‌گو با «ایران» از سوت با صدای بلند و برخوردهای قهرآمیز معاون با دانش‌آموزان می‌گوید: معاون مدرسه ما گاهی موقع بازی در حیاط یا حتی صحبت کردن با همکلاسی‌هایمان در سالن مدرسه، پشت گوش‌مان با صدای بلند سوت می‌زند یا پس‌گردنی می‌زند. حتی این نوع سوت زدن‌های مکرر معاون مدرسه ما موجب شد یکی از دانش‌آموزان که اتفاقاً دانش‌آموز منضبط و آرامی است دچار تپش قلب شدید شود. مادر این دانش‌آموز می‌گوید: سال گذشته تعدادی از والدین از این معاون شکایت کردند اما به جایی نرسید و او همچنان با رفتارهای عجیب، زنگ تفریح را به کام دانش‌آموزان تلخ کرده است.
گرچه این نوع رفتارهای عجیب در مدارس مطلقاً ممنوع است اما آموزش و پرورش باید اقدام جدی‌تری داشته باشد. در همین راستا مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره بررسی‌ها و پیگیری‌های آموزش و پرورش برای کاهش خشونت در مدارس می‌گوید: در حوزه سیاست‌گذاری کلان وزارت آموزش و پرورش به‌روشنی اعلام شده که موضوع تنبیه بدنی و موارد مشابه آن کاملاً سیاست‌گذاری شده و آیین‌نامه اجرایی مدرسه هم کاملاً این بحث را به صورت روشن اعلام کرده است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات آموزش و پرورش بیان می‌کند: زیاد بودن خشونت یا کم بودن رویکردهای مثبت را باید در بستر آمار کلی مطالعه کنیم؛ یعنی ببینیم آموزش و پرورش با داشتن ۱۲۰ هزار مدرسه یا به تعبیر دیگر ۱۲۰ هزار مدیر مدرسه چگونه رفتار کرده است؟ آموزش و پرورش در قیاس با سایر واحدهای اداری، گستردگی زیادی دارد به همین خاطر نارسایی‌ها در آن بیشتر به چشم می‌آید به همین خاطر احساس می‌کنیم که تعداد این موارد زیاد است. هاشمی می‌افزاید: حفظ حقوق دانش‌آموزان جزو الزامات بوده و این موضوع در سیاست‌گذاری‌های آموزش و پرورش کاملاً روشن است. ما نیز در آموزش و پرورش به آن پایبند هستیم، بنابراین حتی یک مورد هم برای ما در این زمینه زیاد است.
وی در پاسخ به این سؤال که نوع برخورد آموزش و پرورش با معلم یا معاونی که دست به خشونت زده چگونه است، می‌گوید: مسائل باید به وزارت آموزش و پرورش و به سطوح استانی و منطقه‌ای منتقل شود تا ما از آن آگاه باشیم. هر آنچه که از شکایت‌ها به خشونت‌های رفتاری در سایت شکایت‌های آموزش و پرورش ثبت شده، یا حضوری اعلام شده یا حتی از طریق رسانه به آن پرداخته شده، مورد بررسی و پیگیری آموزش و پرورش است.
وی با اشاره به اینکه این رسیدگی شامل چه اقداماتی می‌شود، می‌گوید: این رسیدگی اعم از جابه‌جایی شخص و معرفی به هیأت‌های تخلفات است. البته باید موضوع تنبیه یا خشونت در مدارس از ابعاد مختلف بررسی شود. موضوعات خشونت در مدارس و تنبیه بدنی به شکل موردی و موضوعی قابل بررسی است و اگر قابلیت استناد دقیق‌تر داشته باشد، مطمئن باشید که برخورد لازم صورت خواهد گرفت، به این دلیل که آموزش و پرورش دانش‌آموز را فرزند خود می‌داند.

جستجو
آرشیو تاریخی