صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و دو - ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

اخبار

امکان خریداری تصاویر ماهواره خیام برای شهروندان
«حسن‌ سالاریه» رئیس سازمان فضایی ایران دیروز در رویداد ملی فضایی «سهیل» با اشاره به نقش و جایگاه دانشگاه‌ها در تحولات جامعه به برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران، اظهار داشت: یکی از رویکردهای تحولی دولت سیزدهم، توسعه صنعت فضایی است. از این رو در ۲ سال و نیم گذشته در بسیاری از شاخص‌ها تحولات سریعی رخ داده، ولی به این مفهوم نیست که اتفاقات مدنظر رخ داده است؛ چرا که برنامه‌ها و انتظارات ما بسیار بالاتر از این میزان است.
به گزارش گروه سیاسی دفاع‌پرس، وی ادامه داد: آنچه که اکنون در صنعت فضایی رخ می‌دهد، ۱۰‌درصد ظرفیت واقعی است که در کشور وجود دارد؛ به این معنا که ۱۰ برابر فعالیت‌های اخیر را باید داشته باشیم و اگر در سال‌های قبل با جدیت و برنامه‌ریزی دقیق‌تری کار می‌کردیم، جایگاه امروز ما بهتر بود.
سالاریه با بیان اینکه رشد و پیشرفت در صنعت فضایی در ابتدا دشوار است و به‌تدریج سرعت رشد شتاب می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم با حضور رئیس‌جمهور و فعال شدن شورای عالی فضایی، عزم جزمی شکل گرفت تا برنامه ۱۰ ساله فضایی کشور، بازنویسی، اصلاح و هدفگذاری‌های جدید شود.
رئیس سازمان فضایی ایران، تقویت بخش خصوصی و ایجاد جذابیت در این صنعت را از رویکردهای برنامه ۱۰ ساله کشور در صنعت فضایی دانست و گفت: این سند از سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با مناقصاتی که برای بخش خصوصی برگزار کردیم، اجرا شد و بسیاری که وارد سازمان فضایی می‌شوند، با شک و تردید نگاه می‌کنند که آیا بخش خصوصی توانمندی اجرای این پروژه‌های بزرگ را دارند یا خیر، ولی من معتقدم بخش خصوصی این توانمندی را دارد؛ چرا که هدر‌رفت، کارمند‌بازی، معطلی و غیره که در بخش دولتی وجود دارد، در بخش خصوصی دیده نمی‌شود.
سالاریه، توسعه منظومه‌های ماهواره‌ای را از دیگر تغییر رویکرد کشورها دانست و اظهار کرد: امکان خرید و استفاده از تصاویر ماهواره خیام برای شهروندان وجود دارد. وی با بیان اینکه به‌تدریج در حال رفع چالش‌ها و مشکلات این حوزه با همکاری نهادهای دولتی هستیم، اظهار کرد: در یک سال و ۳ ماه گذشته حدود هزار میلیارد تومان قراردادهای فضایی با بخش خصوصی داشتیم.


علت دسترسی دشوار به برخی داروها
دکتر محمدحسین متولی رئیس اداره پایش زنجیره تأمین داروی سازمان غذا و دارو درباره دسترسی به داروها گفت: به طور کلی دسترسی به دارو سطوح مختلفی دارد و ممکن است بیماران در مورد این موضوع اطلاعات کافی نداشته باشند. به عنوان مثال داروی IVIG یک داروی بیمارستانی بوده و تنها باید در بیمارستان مصرف شود، بنابراین به‌منظور مدیریت مناسب‌تر، وجود این داروی حیاتی و گران‌قیمت در داروخانه‌های شهری توجیهی ندارد. به گزارش ایسنا، وی افزود: ممکن است یک داروخانه به دلایل مختلف از جمله مسائل مالی با شرکت‌های توزیع‌کننده ۳۰۰ قلم دارو را درخواست نکرده باشد یا ممکن است یک داروی ساده به دلیل مشکلات نقدینگی در شرکت‌های پخش دارویی بزرگ نیز موجود نباشد.


درمان رایگان مصدومان تصادفی
به گزارش ایسنا، سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت ضمن اشاره به درمان رایگان مصدومان تصادفات از محل ۱۰ درصد حق بیمه شخص ثالث، در عین حال از پرداخت ناقص این اعتبار از سوی بیمه‌های تجاری انتقاد کرد و گفت: بیمه مرکزی در این باره قول پیگیری داده و امیدواریم کسری هزینه‌ای وزارت بهداشت در این زمینه سریع‌تر جبران شود.

 
آغاز اعزام زائران به سرزمین وحی
فرمانده یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با بیان اینکه عملیات اعزام زائران به سفر معنوی زیارت خانه خدا از ۲۴ اردیبهشت ماه از ۲۱ فرودگاه بین‌المللی آغاز خواهد شد، از آمادگی کامل پلیس خبر داد. به گزارش ایرنا، سردار رضا بنی‌اسدی‌فر با اشاره به اهمیت عملیات بزرگ حج تمتع ۱۴۰۳ و اعزام زائران خانه خدا اظهار داشت: همکارانم در پلیس فرودگاه‌های فرماندهی یگان‌های انتظامی و حفاظتی فراجا با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در آمادگی کامل برای تأمین امنیت زائران در دو مرحله اعزام و بازگشت از سرزمین وحی قرار دارند.
 

تمام اتوبوس‌های شرکت واحد موظف به روشن کردن کولر شدند
به گزارش ایسنا، مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران گفت: اتوبوس‌های ملکی شرکت واحد نوسازی شده و دارای کولر هستند، اما اتوبوس‌های مربوط به بخش خصوصی که قدیمی هستند، جایی برای تعبیه کولر ندارند که با نوسازی ناوگان با اتوبوس‌های خریداری شده، اتوبوس‌های قدیمی کنار گذاشته خواهد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی