صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۹

تابلوی نقاشی «مائده» اثر تازه حسن روح الامین رونمایی شد

تجسم عشق رضوی

سعیده احسانی‌راد
خبرنگار

حسن روح‌الامین در روز رونمایی اثر جدیدش به نام «مائده» نشان مخصوص خادمی امام رضا(ع) و نشان درجه یک هنری گرفت.
تابلوی «مائده» که به سفارش بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در دهه کرامت با قلم هنرمندانه حسن روح‌الامین، هنرمند آیینی روی بوم نقاشی نقش بست، با مراسم نقاره‌زنی و حضور خادمان امام رضا(ع) در تالار وحدت رونمایی شد.
حسن روح‌الامین که با نقاشی‌های واقع‌گرایی از وقایع مذهبی شناخته می‌شود، با کنار رفتن پرده رونمایی از اثر مائده گفت: زمانی که تابلوی «مضطر» را کار کردم مخاطبان بسیار اذیت شدند و احساس می‌کنم هر جراحتی که از غم سیدالشهدا به شیعیان وارد می‌شود را تنها امام رضا(ع) التیام می‌دهد. از خدا خواستیم به قلب مجروح شیعیان آرامشی بدهد. از کسانی که در اثر مضطر حضور داشتند عذرخواهی می‌کنم. در زمان خلق اثر جدید، هوالکریم ابن الکریم در ذهنم بود.

تابلوی مائده نشان صفت معین‌الضعفا را دارد
محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با بیان اینکه الحمدلله با وجود اینکه هنوز سال‌های عمر بابرکت حسن روح‌الامین به ۴۰ نرسیده منشأ ایجاد آثار ارزشمند و با محبتی نسبت به اهل بیت است، گفت: این هنرمند امروز تابلوی مائده را با صفت معین‌الضعفا ارائه داد و خوشحالم به واسطه انقلاب اسلامی چنین استعدادهای درخشانی حضور دارند و سنت الهی متعلق به مکتب اسلام به ‌صورت توأمان، عدالت و فخر و هنر الهی را به منصه ظهور می‌رساند.
وی ادامه داد: ایام دهه کرامت و آغاز ذی‌القعده در ادبیات دینی ما بسیار مغتنم است که با ۱۰ روز ذی‌الحجه تکمیل می‌شود و امیدواریم همه از برکات و نعمات این ایام بهره‌مند شویم. دوستان ما در بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) تلاش کردند از همه ظرفیت‌ها و سطوح مختلف جامعه و نسبت‌شان با جایگاه امام رئوف استفاده کنند.
در تقویم فرهنگی و هنری‌مان تأکید کردیم روی این بازه‌های زمانی تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: مناسبت‌های آیینی و معنوی باید ارج نهاده شود و سنت برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و هنری ذیل مناسبت‌های آیینی و معنوی قرار گیرد. نهضت انقلاب ما از ایام فاطمیه آغاز شده و به ایام محرم و صفر در بهمن سال ۵۷ رسیده است و باید همه این اتفاقات به تقویم شیعی برسد.
این امر خود به خود یک ظرفیت بزرگ فرهنگی و رسانه‌ای ایجاد می‌کند و برنامه‌ریزی هوشمندانه در این عرصه یعنی توجه به این تقویم که بخشی از آن را در همین رونمایی و تقدیر از این هنرمند در دستور کار خودمان قرار می‌دهیم. اسماعیلی افزود: فراموش نمی‌کنیم آن تابلویی که حسن روح‌الامین بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی نقاشی کردند چه حال و هوای ملکوتی‌ای را در جامعه ایجاد کرد و هنرنمایی‌های بعدی ایشان بویژه نقاشی‌ها و هنرنمایی‌هایشان در ایام دهه کرامت که امسال هم با اثر «مائده»، به نورانیت آثار هنری فاخرشان تداوم دادند. امیدواریم این جشنواره‌های فرهنگی و هنری و دینی رونق خوبی داشته باشد و با قدرت بتوانیم از این ظرفیت‌های معنوی و معرفتی بهره ببریم.

جریان مدرنیته به دنبال جدا کردن اصالت‌ها و هنرهای فاخر است
محمود سالاری، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: حیف است در جلسه‌ای که از یک هنر آیینی رونمایی می‌شود از ابعاد آن نگوییم؛ متأسفانه جریان مدرنیته به دنبال جدا کردن اصالت‌ها و هنرهای فاخر است.
در دوره‌ای آستان قدس رضوی مرکز ترویج آثار هنری فاخر بوده است که امیدواریم این مسیر طی شود که خدا را شاکرم امروز در بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) این مسیر پیش می‌رود و این اتفاق بزرگی است.
سالاری ادامه داد: در این مسیر تنها فن، روش و توجه به آن کافی نیست و باید منبع الهام، معرفت باشد و قرآن و استعانت از مکتب تشیع، منبع الهام است و در رونمایی از هنری هستیم که ممزوج به این منبع الهام است.
هنرمند آیینی ذوب در ولایت و معرفت است و امیدواریم روزی را ببینیم که مائده‌ها توسط رو‌ح‌الامین‌ها نقاشی شوند تا پرچم هنر فاخر ما را در مجامع بین‌المللی برافراشته ‌کنند.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متذکر شد: در دوره‌ای که کتاب احسن‌الکبار در زمان شاه طهماسب نوشته شده آن را مصور کردند و هم‌اکنون این کتاب مورد تدریس است؛ یعنی هنرمندانی که منبع الهامشان دین و آیین خداوند است به معرفتی مجهز می‌شوند که فقط تکنیک نیست، معرفت است و منبع الهام هنر دینی ما کتاب و عترت است؛ اثری که امروز می‌بینیم حاصل چنین امتزاجی است و هنرمند ذوب در الهیات می‌شود.
سالاری یادآور شد: تبریک می‌گویم و غبطه می‌خورم به هنر حسن روح‌الامین و متأسفم که نتوانستیم او را تکثیر کنیم.

عشق به امام رضا(ع) در تابلوی مائده
سید محمد هاشمی، جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیأت مدیره بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در این مراسم در مطالبی گفت: حسن روح‌الامین به عشق امام رضا(ع) مائده را اینچنین نقاشی کرده است. شاید یکی از نشانه‌های پویایی هنر این مرز و بوم همین هنرنمایی روح‌الامین باشد که نورانیت در آثار او موج می‌زند. ان‌شاءالله این نورانیت در دنیا و آخرت نصیب او شود. از بنیاد فرهنگی و هنری امام رضا(ع) به دلیل سنت حسنه یک نقاشی در حوزه این امام همام تشکر می‌کنم و امیدوارم این مسیر پاینده باشد و بماند.
لازم به ذکر است در این مراسم، داستان ضامن آهو توسط مرشد محسن میرزاعلی، نقالی شد و صابر خراسانی در مدح و ثنای امام رضا(ع) شعرخوانی کرد.

 

بــــرش

با فیلم‌های بدون مجوز برخورد می‌شود
اسماعیلی در حاشیه رونمایی اثر مائده در جمع خبرنگاران درباره ساخت فیلم‌های به اصطلاح زیرزمینی و غیرقانونی که سر از جشنواره‌های خارجی درمی‌آورند، گفت: تولید و انتشار چنین فیلم‌هایی خلاف قانون است و هر جا مطلع شویم جلوی آن را می‌گیریم و با عوامل آن برخورد جدی می‌شود چراکه ضرر تولید چنین آثاری فارغ از ناهنجاری‌های اجتماعی و خانوادگی به جریان تولید آثار فرهنگی و هنری در کشور آسیب وارد می‌کند.
وی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را نهاد تنظیم‌گر در این عرصه دانست و گفت: به همه کسانی که در این عرصه مرتکب اشتباهات شده‌اند توصیه دارم به دور از ناهنجاری و بنا بر روال قانونی و متعارف، فیلم‌های خود را بسازند. وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخورد با رسول‌اف، تأکید کرد: اشتباه ایشان محرز است و در سازمان سینمایی برخورد جدی می‌کنیم. ان‌شاءالله دیگر شاهد این اشتباهات نباشیم.
اسماعیلی درباره افزایش استقبال از نمایشگاه کتاب تهران با توجه به شایعاتی که مطرح شده است، اظهار داشت: خوشبختانه امسال شاهد ۳۰ درصد افزایش و رشد در این عرصه هستیم. اعداد و ارقام دقیق است و ناشران از همه اقشار آمدند و از مردم خواهش می‌کنیم از طریق سامانه خرید کنند، چراکه به صورت رایگان می‌توانند کتاب‌های خود را در خانه تحویل بگیرند. یارانه را بالا بردیم که عدالت فرهنگی اتفاق بیفتد. هر کسی از طریق سامانه، کتاب تهیه کند ۳۰ درصد تخفیف دریافت می‌کند. برخلاف این شایعات باید بگویم شاهد تراکم جمعیت هستیم تا جایی که برخی از مسئولان در نمایشگاه از این جهت نگرانی هم داشتند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعیین‌تکلیف بنیاد پویانمایی نیز گفت: بنیاد پویانمایی به ابلاغ رئیس‌جمهور رسید و اعضا و هیأت امنا که انتخاب شده‌اند پس از تصویب در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به انتصاب و دیگر فرایند شکل‌گیری خواهند رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی