صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت و یک - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

مخالفت سازمان جنگل ها با ساخت هتل در پارک های جنگلی

تهران درخت کم دارد

زیست بوم/   سازمان منابع طبیعی مخالفت خود را با ساخت هتل در پارک‌های جنگلی تهران اعلام کرد. ساخت هتل‌های چندستاره در پارک‌‌های جنگلی تهران، موضوعی است که از سال گذشته از سوی شهرداری تهران مطرح شد. «نوید خاصه‌باف»، مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی شهرداری تهران، به تازگی از برگزاری جلسه‌ای با یک مجموعه فاخر برای ساخت هتل‌های جنگلی خبر داد. خاصه‌باف به آسیب دیدن برخی از فضاهای جنگلی مانند سرخه‌حصار به دلیل هزینه‌های زیاد نگهداری جنگل‌ها و کمبود آب اشاره کرده بود و یکی از راه‌های نجات آنها را ساخت هتل‌های جنگلی خوانده بود تا بخش خصوصی در ازای سود شهرداری ملزم به نگهداشت فضاهای جنگلی ‌شود. خبری که نگرانی شدید حامیان محیط زیست و تهرانی‌ها را به دنبال داشت. درختان نقش مهمی در کنترل آب‌های سطحی و حفظ منابع آب، تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی، تعدیل آب وهوا و بهبود خرداقلیم یک منطقه، کاهش آلودگی هوا، کاهش فرسایش و حفظ و تولید خاک، افزایش پایداری خاک و جلوگیری از رانش‌ زمین و بسیاری موارد دیگر دارند.

مجوزی که هرگز صادر نخواهد شد
سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری رسماً با ساخت هتل‌های چندستاره در وسط پارک‌‎های جنگلی استان تهران مخالفت کرد و این اقدامات را در منافات با اهداف و طرح‌های این سازمان دانست. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: درخواستی از سوی شهرداری تهران برای ساخت هتل در پارک‌های جنگلی به ما داده نشده است. در صورت دریافت چنین درخواستی، با آن مخالفت خواهیم کرد.
نقی عزیزی با تأکید بر اینکه چنین درخواستی از سوی شهرداری مطرح نشده است، به ایسنا گفت: در پارک‌های جنگلی نمی‌توانیم ساختمان بلندمرتبه بسازیم چون ما مشکل آب و فاضلاب داریم. بنابراین با ساخت‌وساز سنگین در این پارک‌ها مخالفت می‌شود و تنها با ساخت سازه‌های سبک، سازگار با طبیعت و قابل حمل موافقت می‌شود. عزیزی افزود: اداره کل منابع طبیعی استان تهران اصلاً مجوز ساخت‌وساز سنگین مانند هتل را به شهرداری نداده و فقط مجاز به ساخت سازه‌های سبک است؛ مانند حصارکشی برای اهدافی مثل تأمین امنیت باغ پرندگان و پایگاه نیروی انتظامی. همچنین ساخت پیاده‌رو، مسیر دوچرخه‌سواری، کافی‌شاپ و رستوران سنتی کوچک و یک طبقه، آن هم بدون قطع درخت یا جابه‌جایی تعداد محدودی درخت و بدون از بین بردن شکل ظاهری پارک‌ها داده می‌شود، حتی برای مرمت ساختمان کارگری هم باید مجوز سازمان منابع طبیعی را دریافت کنند. معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران گفت: درخواست‌های زیادی در این زمینه داریم که با همه آنها موافقت نمی‌شود.
درخواست‌ها در کمیته فنی بررسی می‌شود و باید توجیه فنی داشته باشد، یعنی برای موافقت با یک طرح باید دلایل زیادی بیان شود که اجرای آن به غیر از آن مکان در مکان دیگری امکان‌پذیر نیست. وی بحث اهمیت پارک‌های جنگلی برای آب، خاک و هوا را وسط کشید و پرسید: چرا باید داشته‌های طبیعی خود و زمین‌های ملی و دولتی را برای ساخت هتل صرف کنیم، در حالی که بخش خصوصی برای ساخت هتل می‌تواند زمین بخرد. در حالی که تهران با آلودگی هوا و مشکلات زیست‌محیطی دست و پنجه نرم می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی