صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و شصت - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و شصت - ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

میزبانی کتابخانه بهار از مجید مجیدی
عبدالحکیم بهار فعال مروج کتابخوانی تصاویری از حضور مجید مجیدی در کتابخانه روستای رمین چابهار منتشر کرده و نوشته است: «مجید مجیدی از چهره‌های سرشناس سینمای ایران بیستم اردیبهشت در کتابخانه «بهار» روستای رمین چابهار، میهمان کودکان و نوجوانان این روستا بود. در این دیدار بچه‌ها کتاب خواندند، قصه گفتند، شعرخوانی کردند، به معرفی کتاب پرداختند و در مورد فعالیت‌های خود برای میهمان‌شان حرف زدند.»
 
تجلیل از آقای حکایتی
احترام برومند تصاویری از همخوانی بهرام شاه‌محمدلو با تیتراژ معروف برنامه «آقای حکایتی» را منتشر کرده است. این ویدیو مربوط به آیین بزرگداشت این هنرمند به همت انجمن تئاتر کودک و نوجوان در عمارت خانه تئاتر است. بهرام شاه‌محمدلو کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر باسابقه تئاتر، سینما و تلویزیون است که بسیاری هنوز مجموعه «زیر گنبد کبود» یا آقای حکایتی با اجرای وی را در دهه شصت و هفتاد فراموش نکرده‌اند. بهرام شاه‌محمدلو همسر راضیه برومند است.
 
شازده کوچولو در اصفهان
لیلی گلستان که برای رونمایی از کتاب «شازده کوچولو» به اصفهان سفر کرده است در یادداشتی از تجربه حضور در اصفهان نوشته و گفته: «شازده اگر اصفهان را دیده بود اینقدر از این سیاره به اون سیاره نمی‌رفت. او نوشته: «اومدم اصفهان که واقعاً نصف جهان است. زاینده رود پرآب و مردمی که صبحانه جمعه را کنار رود روی چمن‌ها برگزار کردند و شیخ لطف‌الله با تمام ابهتش. شازده اگر اصفهان را دیده بود، اینقدر از این سیاره به اون سیاره نمی‌رفت. همین جا می‌ماند و کیفش را می‌برد.»
 
خوانش دوباره مرگ زهره فکور صبور
با افشا و رمزگشایی جدید از پرونده زهره فکور صبور ماجرای مرگ این بازیگر سینما و تلویزیون پس از سه سال از آن اتفاق تلخ، بار دیگر بحث داغ شبکه‌های اجتماعی شده و مورد خوانش مجدد قرار گرفته است. در روزهای پایانی هفته گذشته تسنیم از بازداشت مرد جوانی که متهم است مرحومه زهره فکور را اغفال و او را تهدید و سپس مورد  اخاذی و کلاهبرداری قرار داده بود در یک قهوه‌خانه خبر داد. دستگیری فردی که متهم شده در خودکشی این بازیگر نقش داشته حالا این حدس و گمانه‌زنی را در رسانه‌های مجازی باز کرده که این مرگ نه یک خودکشی خودخواسته بلکه ناشی از فشار روانی و استیصال جبری است که بر این بازیگر تحمیل شده است.
 
روایتی تازه از اختلاف دولت‌آبادی و کیمیایی
جابر قاسمعلی، فیلمنامه‌نویس و کارگردان، تصاویری از دیدارش با محمود دولت‌آبادی را منتشر کرده و نسخه کوتاهی از گپ و گفتش با این نویسنده سرشناس معاصر را برای دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است. در بخشی از نوشته او روایتی تازه از اختلاف دولت‌آبادی و مسعود کیمیایی آمده است: «از اختلاف قدیمی‌اش با کیمیایی؛ داستان تنگنا و فیلم گوزن‌ها. دلگیر گفت تنگنا را بخوان، خودت میزان شباهت را در می‌یابی! من زندان بودم، اما خانواده من که حی و حاضر! بی‌اخلاقی بود که بدون پرداخت وجهی، امتیاز کتاب را از آن خود کنند.»
 
نمره قبولی نمایشگاه کتاب از نگاه مردم
نمایشگاه کتاب تهران از موضوعات ترند شده در شبکه اجتماعی ایکس است. علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و قائم مقام سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در توئیتر از رأی بالای مردم به نمایشگاه کتاب تهران نوشته است: «مردم به روز اول نمایشگاه کتاب نمره ۷۳.۶ دادند و ۷۵ درصد خیلی زیاد و زیاد مصلی را مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه می‌دانند.» کاربری به نام علیرضا تصویری از روز شلوغ نمایشگاه را به اشتراک گذاشته و نوشته است: «خلاصه‌ای از نمایشگاه کتاب، مردم علاقه زیادی به خواندن کتاب دارند! اما کتاب‌ها خیلی گران هستند و مردم توانایی خرید ندارند!» «خاک آن قدرها که می‌گویند سرد نیست» حکایتی از زندگی شهید علیشیری از کتاب‌هایی است که تعداد زیادی از کاربران خرید آن را جهت ترویج سیره شهدا پیشنهاد داده‌اند.
 
 پیشنهاد برای دختربچه‌های کتابخوان
پروین علی‌پور، مترجم کتاب، تصاویری از کتاب‌هایی که شخصیت اصلی‌شان دختری کوچولوست به اشتراک گذاشته و خرید این آثار را از نمایشگاه کتاب تهران توصیه کرده است. «به هوای دیدن جغد»، «حباب پردردسر» و «خوابیدن مثل ببر» از انتشارات سروش، «به سوی رؤیاها» از انتشارات مدرسه و «بچه باتلاق» از نشر چشمه از جمله این آثار است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی