صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هشت - ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۶

فضای مجازی

اثر جدید اسماعیل امینی در بازار کتاب
اسماعیل امینی نویسنده در صفحه مجازی‌اش جلد کتاب جدیدش را به اشتراک گذاشت و نوشت: کتاب جدیدم در انتشارات جام جم با عنوان «من یک پایین شهری ام» مجموعه‌ای است از یادداشت‌های من درباره زندگی مردمی که در کوچه و خیابان و اداره و بازار زندگی می‌کنند.
 
بازآفرینی چند اثر زیبای لری
علی قمصری ویدیویی از پخش پایانی تار ایرانی استان لرستان را در صفحه مجازی‌اش به اشتراک گذاشت و نوشت: پخش پایانی تار ایرانی استان لرستان، به همنوازی با هنرمندان پویای این استان و بازآفرینی چند اثر زیبای لری اختصاص دارد. امیدوارم نتیجه سفر به لرستان مرا نزد هنردوستان این خطه و هموطنان عزیزم روسفید کرده باشد.
فلک‌الافلاک، دژ باستانی دوره ساسانی، نمادی از رشادت‌های ایرانیان در طول تاریخ است. مهم‌ترین بخش‌های هر خانه دیوار و در هستند. دیوار هرچه محکم‌تر باشد، در را به روی میهمان‌های بیشتری می‌توان گشود و ایران همیشه در تاریخ، دژهایی مستحکم برای دفاع و آغوشی گشاده به روی میهمان داشته است.
 
معماری سنتی ایرانی در آرامگاه بایزید بسطامی
اکبر نصراللهی استاد دانشگاه و فعال رسانه، ویدیویی از آرامگاه بایزید بسطامی را در صفحه مجازی‌اش منتشر کرد و نوشت: الهی تا با توأم، بیشتر از همه‌ام‌ و تا با خودم، کمتر از همه. بایزید بسطامی عارف و فیلسوف برجسته ایرانی در قرن‌های دوم و سوم هجری قمری است؛ او فلسفه وحدت وجود و موجود را مطرح کرد.
بایزید بسطامی پایه‌گذار حکمت اشراق و از بزرگ‌ترین عارفان ایرانی است که نظریه‌های او برای بسیاری از علما و فیلسوفان بعد از خود، راهگشا بوده‌ است.
مجموعه آرامگاه بایزید بسطامی مجموعه‌ باشکوهی است که با سبکی نامنظم و کهن طراحی‌ شده و شامل جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، مذهبی و عرفانی از جمله امامزاده- محمد خانقاه یا صومعه بایزید- مسجد بایزید، مدرسه شاهرخیه و چندین آرامگاه و بخش‌های دیگر است که به علت قدمت و ظرافت در معماری سنتی ایرانی و ظرفیت بالای گردشگری در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 
گره‌زدن «مست‌عشق» به قطعه‌های محبوب
محسن چاوشی !
همپای بازارگرمی «مست عشق» در گیشه سینما، بازار اخبار فیلم حسن فتحی در رسانه‌های مجازی هم گرم است. بهمن بابازاده از فعالان عرصه موسیقی درباره همین فضای تبلیغاتی فیلم در فضای مجازی ادعاهایی راجع به یک چالش حقوقی مطرح کرده که تاکنون واکنش رسمی از سوی دو طرف این دعوی، رسانه‌ای نشده است.
طبق اطلاعات ارائه شده توسط او، کمپین تبلیغاتی بزرگ این فیلم در فضای مجازی با سوء‌استفاده غیراخلاقی از نام و صدای محسن چاوشی همراه بوده است. آن طور که این فعال رسانه‌ای نوشته بیش از یک میلیارد تومان هزینه پخش تیزر و تصاویر «مست عشق» روی قطعات قدیمی محسن چاوشی شده، در حالی که با او قرارداد رسمی منعقد نشده است. او نوشته: «این خواننده به‌دلیل احترامی که به حسن فتحی قائل است، پذیرفته بود درباره این موضوع گفت‌وگو کند ولی دست اندرکاران «مست عشق» از یک هفته قبل تماس اطرافیان چاوشی را پاسخ ندادند.»
 
تاخت و تاز «افعی تهران»
بحث شکایت آموزش و پرورش از سریال «افعی تهران» داغ است و علاوه بر کارشناسان و علاقه‌مندان جدی حوزه سینما، گفت‌وگو درباره این ماجرا به شبکه‌های اجتماعی کشیده است و شهروندان درباره این اتفاق، نظرات متفاوتی دارند.
کاربری به نام سعید این اتفاق را خبرسازی‌هایی برای ایجاد فضای تبلیغاتی تعبیر کرده است. او نوشته: «به دلیل بازدید و فروش کم مجبور شدن یه سناریوی مظلوم‌نمایی و در عین حال جنجالی درست کنن که ۴ نفر برن ببینن چی بوده ماجرا فقط همین.» کاربر دیگری به نام محمد به تجربه موضع‌گیری اصناف مختلف نسبت به آثار سینمایی و تلویزیونی اشاره کرده و نوشته: «من خودم معلمم، به ‌نظرم اون سکانس نه ‌تنها توهین به معلما نبود بلکه بهمون یادآوری‌ کرد رفتار‌های غلط‌ ما ممکنه چه تأثیرات بدی روی روان دانش‌آموزا بذاره.»
جستجو
آرشیو تاریخی