صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

به بهانه برگزاری دوباره جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد

تئاتر برای همه

صفورا رستمی‌نژاد
 روزنامه نگار

تئاترمسجد، همواره به عنوان یکی از گونه‌های هنر نمایش در جامعه تئاتری مطرح و چه بسا جریان‌ساز بوده و هنرمندان شاخص و کارهای برجسته‌ای هم در دل آن مجال بروز و ظهور یافته و در کل فضایی برای به کارگیری ظرفیت‌های مردمی هنر نمایش بوده است. با اینکه سابقه پرداخت خودجوش هنرمندان دینی و متعهد این گونه تئاتری به قبل از انقلاب برمی‌گردد، اما تئاتر مسجد با راه‌افتادن فعالیت‌های هنری مساجد در اوایل انقلاب و در دهه60 با رویکردی دینی و ارائه هنری مبتنی بر تعهد با شاخصه‌های مردم‌پسند و فراگیر و سویه‌های تعلیم و تربیتی و ارائه‌کننده آموزه‌های اخلاقی شکل گرفت. تئاتر مسجد سال‌هاست که در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد سراسر کشور به عنوان جریانی پویا و تأثیرگذار در جامعه تئاتری و هنری کشور حضور داشته و کارکردی خاص در راستای ارائه آموزه‌های فرهنگ دینی از طریق هنر تئاتر داشته است. در این گونه هنر نمایشی مفاهیم کلانی چون هویت دینی و مذهبی و ملی طرح شده و بستری متفاوت و کارآمد برای شناسایی، جذب و توانمندسازی هنرمندان سطوح مختلف جامعه که فرصت دسترسی به کانون‌های حرفه‌ای تئاتر را نداشته‌اند، فراهم شده است.
پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد، بعد از سه سال وقفه، قرار است از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه 1403در بافق یزد برگزار ‌شود و بنابر گفته کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری که برگزارکننده اصلی این رویداد است گروه محوری در دستور کار این رویداد قرار گرفته است، چراکه هنر تئاتر را بیشتر گروهی می‌دانند تا فردی. وارد کردن فعالان تئاتر مسجد به شکل جدی‌تری به تئاتر، یکی از اهداف این جشنواره است که در کنار رویکرد محوری این جریان تئاتری و جشنواره، می‌تواند موجبات ارتقای هر چه بیشتر علمی مبتنی بر خلاقیت شود. رشد و ارتقای بچه‌های تئاتری و هموارکردن مسیر آنان برای رسیدن‌ به سایر جشنواره‌ها بخصوص جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و حضور در جریان تئاتر و سینما و تلویزیون کشور، از چشم‌اندازهای اصلی این جشنواره سراسری است. یکی از نکات جالب و تحسین‌برانگیز این جشنواره تلاش‌های انجام شده برای ورود تئاتر به روستاهاست؛ شاخصه مغفول مانده تئاتر در صورت تحقق گامی ارزشمند در راستای فراگیرکردن تئاتر است و چه‌بسا در گرو این اتفاق، هنرمندان زبده و خلاقی وارد جریان تئاتر کشور شوند. تولید تئاتر در مسجد هم یکی از محورهای اصلی این جشنواره است؛ گردانندگان جشنواره پیش‌زمینه آن را تربیت مربی و نوشتن نمایشنامه مناسب برای اجرا در مساجد در نظر گرفته‌اند. ماحصل برگزاری سه دوره جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» ۱۵۰ نمایشنامه بوده که برای تولید تئاتر در اختیار گروه‌های نمایشی قرار گرفته است.

جستجو
آرشیو تاریخی