صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و هفت - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

کتابداری، کتابخوانی و باقی قضایا!
تقی دژاکام روزنامه نگار در صفحه مجازی‌اش به نکات جالبی از کتابخوانی مقام معظم رهبری اشاره کرده و نوشته است: آنها که زندگی شخصی رهبر عزیز انقلاب را بیشتر پیگیری می‌کنند، می‌دانند که یکی از جذابیت‌های تقریباً اختصاصی آقای خامنه‌ای، سطح بالای مطالعه اوست.
این مطالعه گسترده هم فقط شامل کتاب‌های فقهی و دینی و مذهبی نمی‌شود و بسیار فراگیر است. از تاریخ ایران و جهان و ادبیات مثل شعر و رمان گرفته تا زندگینامه‌ها و خاطرات مشاهیر بزرگ داخلی و خارجی و شخصیت‌های فرهنگی و هنری و شهیدان انقلاب و دفاع مقدس و مدافعان حرم و...
نکته جالب اینکه ایشان از دوران جوانی تاکنون اکثر رمان‌های معروف جهان را خوانده‌ و جالب‌تر اینکه خواندن بسیاری از آنها را به دیگران توصیه کرده‌اند. نگاه کنید به کتاب مختصر و مفیدِ «من و کتاب» و ببینید که مثلاً چگونه به آثاری از لئو تولستوی و الکسی تولستوی گرفته تا میخائیل شولوخوف و ویکتور هوگو و رومن رولان اشاره می‌کند و نقاط قوت این آثار را برمی‌شمرد. بگذریم از آن اظهار نظر شگفت درباره رمان بینوایان که اوایل انقلاب از ایشان شنیده شد.
اینها را داشته باشید تا معلوم شود نگاه شخصیت فرهنگی بزرگی مثل رهبر انقلاب اسلامی به کتاب و چنین نویسندگان شاخصی چگونه است و نگاه ما چگونه باید باشد.
اما می‌خواهم در اینجا به یکی از نویسندگان پرکار و خوشنام و بزرگ جهان اشاره کنم که همیشه دقت در زندگی او برای من هم جذاب بوده است و هم اعجاب‌آور؛ نویسنده‌ای که برای نگارش تنها یکی از آثار خود بیش از ده‌هزار عنوان کتاب را از ابتدا تا انتها خواند و به حدود یکصد هزار عنوان کتاب مراجعه مکرر داشت تا تمام صفحات کتابش، فقط استناد به نظرات مخالفانش باشد نه موافقان؛ کسی که برای نگارش این کتاب و دقت در نقل قول‌ها به چهار کشور دیگر سفر کرد و به کتابخانه‌های آنجا رفت و گاه شب‌ها از مدیر کتابخانه اجازه ‌گرفت و تا صبح به مطالعه و یادداشت‌برداری ‌پرداخت تا کوچک‌ترین خللی در ارجاعات و منابع کتابش نباشد.
او کسی نیست جز عالم بزرگ علامه شیخ عبدالحسین امینی صاحب اثر گرانسنگ الغدیر؛ کسی که ۷۱سال پیش بزرگ‌ترین کتابخانه تخصصی منطقه را با ۶۵هزار جلد کتاب در نجف اشرف بنیان گذاشت.
همچنین به زندگی عالم دیگر مسلمان علامه محمدتقی جعفری نگاه کنید که در طول ۷۵سال زندگی، بیش از ۸۰ جلد کتاب در موضوعات مختلف دینی (۲۷جلد ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه)، ادبی (۱۵جلد تفسیر مثنوی معنوی مولوی) و کتاب‌هایی در موضوعات دیگر نوشت که همگی حاوی نظرات و تأملات عمیق این بزرگمرد فرهنگ اسلامی و ایرانی است.
 
رفراندوم برگزار کنید
علیرضا زادبر فعال فرهنگی در شبکه اجتماعی ایکس در توئیتی با عنوان «رفراندوم برگزار کنید» نوشته است: «برای پایان دادن به تظاهرات هفت ماهه مردم در اروپا و امریکا و جلوگیری از سرکوب اساتید و دانشجویان دولت‌های غربی در کشورشان رفراندوم برگزار کنند و از مردم بپرسند: آیا مایل به ادامه سیاست‌ حمایتی از اسرائیل هستید؟عه! نمیشه! این حرف‌ها فقط برای ماست؟ حواسم نبود!»

واکنش هنرمندان تجسمی به نسل‌کشی غزه
محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل دفتر تجسمی در صفحه مجازی‌اش صحبت‌های مرتضی اسدی هنرمندی که تابلوی نقاشی‌اش در پاویون رسمی جمهوری اسلامی ایران در دوسالانه هنر ونیز ۲۰۲۴ به نمایش درآمده است استوری کرد که گفته بود متأثر از واقعه‌ای که در نوار غزه و در کشور فلسطین پیش آمد، این تابلو را کار کردم.
به اعتقاد من هرکجا که ظلمی روا شود و نسل‌کشی صورت گیرد، هنرمند نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

ادامه اکران آپاراتچی
تورج الوند بازیگر در صفحه مجازی‌اش از ادامه اکران فیلم آپاراتچی خبر داد و نوشت: آپاراتچی فیلمی شیرین با کاراکترهای خوشمزه است.

جستجو
آرشیو تاریخی