انتشارات ایران

یادگار مبارزه

نویسندگان:جواد عربانی و مرضیه بیگی‌زاده
کتاب «یادگار مبارزه» روایتی از زندگی و فعالیت‌های سیاسی و مبارزاتی سیدمحسن امیرحسینی است که در روند جریان‌های پیروزی انقلاب اسلامی در دهه‌های 40 و 50 حضور و به دلیل ارتباط با گروه‌های سیاسی انقلابی، از وقایع مهم آن دوره آگاهی داشت. اگرچه شاید امیرحسینی در تاریخ انقلاب اسلامی چهرۀ چندان شناخته شده‌ای نباشد، اما به دلیل حضور پررنگ او در برهه‌های مهم، خاطراتش از فعالیت‌های گروه فداییان اسلام، هیأت‌های مؤتلفه اسلامی و جریان‌های سیاسی دوره مصدق و آیت‌الله کاشانی، روایت متفاوت و پرجزئیاتی است و زوایایی دارد که در خاطرات افراد و شخصیت‌های دیگر در آن دوره کمتر به چشم می‌خورد. در کنار خاطرات امیرحسینی از فعالیت‌ها و اقدامات وقایع پیش از انقلاب، فصل آخر این کتاب به فعالیت‌ها و اقدامات امیرحسینی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دارد.

 

جاسوس خوب

نویسنده: کای برد
مترجم: فاضل شیرزاد
«جاسوس خوب»، روایت قابل توجه کای برد، زندگی‌نامه‌نویس برنده جایزه پولیتزر از زندگی و مرگ یکی از مهم‌ترین مأموران تاریخ سیاست. او داستان را از کودکی و جوانی و فعالیت حرفه‌ای رابرت ایمز آغاز می‌کند و به 18 آوریل 1983 و بمبی می‌رسد که بیرون سفارت امریکا در بیروت منفجر شد و 63 نفر را کشت؛ از جمله رابرت ایمز را. کتاب اما صرفاً درباره ایمز نیست بلکه در کنار ایمز، از چهره‌های مهم دیگری نیز حرف می‌زند.  کتاب به‌ ما می‌گوید که چگونه تمام تماس‌های دولت ایالات متحده با این دو مرد در دولت‌های متوالی به‌طور رسمی ممنوع شد اما ایمز هر طور که بود این ارتباطات را ادامه و تاجایی توسعه داد که در نهایت نقشی کلیدی در پایه‌گذاری توافقنامه صلح اسلو در سال 1993 و به رسمیت شناختن نیاز به تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها توسط ایالات متحده ایفا کرد.

 

خاطرات خانم اشتون

نویسنده: کاترین اشتون
مترجم: پروین قائمی
کاترین مارگارت اشتون نماینده اتحادیه اروپا در سیاست خارجی بین سال‌های 2009 تا 2014 در این کتاب، خاطرات خود را از دوران فعالیت حرفه‌ای‌اش در عرصه سیاست خارجی پیش‌روی مخاطب می‌گذارد و او را به پشت صحنه چالش‌های سرنوشت‌ساز در لیبی و مذاکره با ایران و بحث‌های مربوط به جنگ روسیه و اوکراین می‌برد تا به‌زعم خود نشا ن بدهد که دیپلماسی موردنظر آنها چگونه کار می‌کند. اشتون در این کتاب، از کامیابی‌ها و ناکامی‌هایش می‌نویسد و پس از‌گذار از دوره مسئولیت، به مخاطب نشان می‌دهد که سیاست‌هایش کجا کارساز و کجا ناکارآمد بوده و به بن‌بست خورده است. مثلاً در بخشی از کتاب او گذری به چالش‌های بزرگ، از صربستان تا سومالی، از لیبی تا هائیتی و... دارد و معتقد است توانسته دموکراسی موردپسند خود و طرف‌های اروپایی‌اش را در قالبی مدرن ارائه دهد که این رضایت‌مندی البته درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران، آن‌طور که خواست و نظر آنها بوده، به‌دست نیامده است.

 

دشمن مردم

نویسنده: جیم آکوستا
مترجم: فاطمه محرر صفایی
کتاب «دشمن مردم» نوشته یکی از گزارشگران ارشد شبکه خبری سی‌ان‌ان در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در کاخ سفید است که به چالش‌های خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها با دولت ترامپ در انعکاس اخبار مربوط به سیاست‌های کاخ سفید می‌پردازد. جیم اکوستا در این کتاب روایت‌گر چالشی است که پس از روی کارآمدن ترامپ، میان خبرنگاران جویای حقیقت با تشکیلات دولت ترامپ، به‌خصوص خود او، برای جلوگیری از انتشار صحیح اخبار و جهت دادن به نحوه خبررسانی از تصمیمات کاخ سفید، روی داده بود. جیم اکوستا پیش از آنکه از طرف سی‌ان‌ان به پوشش اخبار دولت ترامپ بپردازد، اخبار دوران ریاست جمهوری باراک اوباما را از کاخ سفید به سراسر جهان مخابره می‌کرد. او در این کتاب، طی چند فصل به بیان خاطرات دوره خبرنگاری خود از دوران انتخاباتی و همچنین ریاست‌جمهوری ترامپ می‌‌پردازد که گویای حقایق و وقایع آن دوران است.

 

جنگ پنهان

نویسنده: کریگ وایتال ک
مترجم: ثریا عبدخدایی
کتاب «جنگ پنهان»، بـا روایتی مستند و خواندنی بـه ناکامی سیاست‌ها و دخالت‌های ایالات متحده  امریکا در کشور افغانستان پرداخته است. منابع اصلی این کتاب بر اساس مصاحبه‌هایی است که با بیش از هزار نفر از افراد کلیدی دخیل در جنگ افغانستان انجام شده است. بسیاری از مصاحبه‌شوندگان در مصاحبه‌های خود به این نکته اشاره کرده‌اند که مقامات امریکایی با علم به اینکه حضور نظامی آنها در افغانستان هیچ دستاوردی برای امریکایی‌ها و مردم افغانستان نداشته و بعد از گذشت سالها برای سیاستگذاران امریکایی به یک تراژدی تبدیل شده، با جدیت در تلاش بوده‌اند تا در افکار عمومی جهان و مردم ایالات متحده نشان دهند که به اهداف بزرگی در افغانستان و منطقه دست یافته‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی