صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

2هزار متخصص حوزه کوانتوم تربیت می‌شود
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در بیست و ششمین نشست هیأت امنای بنیاد علم ایران یکی از مأموریت‌های اصلی این بنیاد را کمک به طرح‌های علمی در ابعاد ملی و بین‌المللی در ابعاد کلان و ناظر به آینده دانست.
به گزارش ایرنا، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به برنامه‌ریزی جدی معاونت علمی برای پرورش نیروی انسانی متخصص در حوزه‌های گوناگون علمی و فناورانه گفت: به طور مثال در حوزه کوانتوم برای تربیت حداقل دو هزار نفر نیروی انسانی خبره و متخصص برنامه‌ریزی شده است. این رویکرد، به شکل‌های مختلف از جمله همکاری با دانشگاه‌ها، حمایت از استادان تراز، حمایت‌های ذیل ستادهای توسعه فناوری از پرورش نیروی انسانی و دیگر شکل‌های حمایتی اجرا می‌شود.

ساخت زیردریایی هدایت‌پذیر
از راه دور
متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به تولید «زیردریایی هدایت‌پذیر از راه دور» (زهپاد) با قابلیت بازرسی و عملیات مختلف شدند.
به گزارش ایرنا، زهپادها با کمک نیروی انسانی که روی سطح زمین قرار دارد، هدایت می‌شوند و در مأموریت‌های برنامه‌ریزی‌شده قادرند بخشی از عملیات را به‌صورت هوشمند و بخشی دیگر را به‌صورت هدایت دستی اپراتور در اعماق آب انجام دهند. سید میلاد فیاضی مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: روبات‌های تخم‌مرغی‌شکل، معمولاً برای فعالیت‌های نظامی یا پیمایش‌های اقیانوسی استفاده می‌شود اما حوزه کاری ما، دستگاه‌های صنعتی و از نوع ساختار آزاد است که باتوجه به نوع پروژه طراحی می‌شود. وی با اشاره به اینکه این شرکت ارتباط و همکاری نزدیکی با صنعت نفت و حفاری دارد، گفت: رویکرد ما توسعه روبات‌های صنعتی است. بازرسی‌های زیرسطحی هم در حوزه‌های مختلف همچون نصب تجهیزات در کف اقیانوس‌ها و کابل‌گذاری‌ها و لوله‌گذاری‌ زیر دریا برای شرکت‌های فعال در عرصه‌های نفت و حفاری انجام می‌شود.

آیفون تاشو و مک بوک جدید
در راه بازار
طبق گزارشی جدید از منابع آگاه به نظر می‌رسد اپل تصمیم دارد در سال‌های آینده یک آیفون تاشو و یک رایانه مک یا تبلت آی پد هیبریدی تاشو عرضه کند.
به گزارش مهر، هرچند مدت‌هاست موبایل‌های تاشو به بازار عرضه شده‌اند اما اپل تنها تولیدکننده بزرگی است که هنوز از دستگاه‌های انعطاف پذیر رونمایی نکرده و ظاهراً قرار است این روند سال آینده تغییر کند. گفته می‌شود دستگاه تاشو ۲۰.۳ اینچی اپل احتمالاً یک مک بوک است که از اواخر ۲۰۲۵ میلادی به طور انبوه تولید می‌شود و آیفون تاشو نیز احتمالاً از اواخر ۲۰۲۶ میلادی وارد مرحله تولید خواهد شد. این بدان معناست که دستگاه ۲۰ اینچی در سال ۲۰۲۶ یا ۲۰۲۷ میلادی ارائه می‌شود. از سوی دیگر موبایل تاشو نیز در ۲۰۲۷ میلادی یا بعد از آن عرضه خواهد شد.

چین با بذرهای فضایی
کشاورزی می‌کند
بذرهایی که از ایستگاه فضایی چین به زمین آورده‌ شده‌اند، در آزمایش‌های روی زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند.
به گزارش ایسنا، با بازگشت فضاپیمای سرنشین‌دار چین، گروه جدیدی از نمونه‌های آزمایشی علمی از ایستگاه فضایی «تیانگونگ» چین به زمین رسیدند که شامل بذرهای یونجه و جو برای آزمایش‌های پرورش گیاه هستند. این بذرها که توسط مؤسسه دامپروری و علوم دارویی لانژو زیر نظر آکادمی علوم کشاورزی چین ارائه شده ‌بودند، ۱۱ ماه در معرض پرتوهای فضایی در ایستگاه فضایی تیانگونگ قرار گرفتند و پس از تحقیق‌های اولیه، بذرها برای بررسی‌های تجربی به یک گروه پژوهشی از مؤسسه دامداری و علوم دارویی لانژو سپرده شدند.

تغییرات گوگل مپس
برای گوشی‌های اندرویدی
گوگل مپس در حال آماده‌سازی یک رابط باز طراحی شده با برخی اصلاحات کلیدی با توجه به بازخورد کاربر است.به گزارش مهر، این طراحی تجربه ناوبری راحت‌تری ارائه می‌کند. بسیاری از پنل‌های اطلاع‌رسانی با پنجره‌های کوچک‌تر جایگزین می‌شوند و این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا هنگام بررسی جزئیات، بخشی از نقشه را در پس زمینه ببینند. همچنین حوزه‌های مبدأ و مقصد روی نقشه شناور می‌شوند و همزمان گزینه‌های حمل ونقل مختلف به پایین نمایشگر منتقل شده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی