صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و شش - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

افزایش تأمین نهاده‌های دامی مرغداران

ایران به صادرکننده تخم‌مرغ تبدیل شد

امین محمودی
خبرنگار


تخم‌مرغ یکی از کالاهای اساسی است که قیمت آن در سال‌جاری کاهش یافته و به نظر می‌رسد این روند کاهشی نیز ادامه داشته و حتی پایین‌تر از نرخ مصوب به فروش می‌رود.
در حالی که حدود دو هفته پیش، شورای قیمت‌گذاری نرخ تخم‌مرغ را هر شانه ۱۰۰ هزار تومان مصوب کرده بود اما اکنون قیمت در بازار پایین‌تر از این قیمت‌هاست.
با این حال، براساس جدیدترین نرخنامه مصوب سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ غیربسته‌بندی ۳۰ عددی در میادین میوه و تره‌بار، ۴۶ هزار تومان و هر شانه ۳۰ عددی بسته‌بندی شانه‌های خمیری شیرینگ شده با قیمت ۹۶ هزار تومان به فروش می‌رسد.
هر شانه تخم مرغ ۲۴ عددی بسته‌بندی شانه‌های خمیری دردار یا بسته‌بندی با دوشانه خمیری و شیرینگ شده ۷۹ هزار تومان، ۲۰ عددی ۶۶ هزار تومان، ۱۵ عددی ۵۰ هزار تومان، ۹ عددی ۲۹ هزار و ۷۰۰ تومان و ۶ عددی ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار به فروش می‌رسند. این در حالی است که در اسفند‌ماه سال گذشته قیمت تخم‌مرغ در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها 120 تا 130 هزار تومان به‌ازای هر شانه بود، بنابراین می‌توان گفت که قیمت هر شانه تخم‌مرغ حالا 30 تا 40 هزار تومان کاهش یافته است.
مشاهدات میدانی خبرنگار «ایران» از این بازار نیز نشان می‌دهد که هر شانه تخم‌مرغ ۳۰تایی به قیمت ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، علاوه‌بر آن فراوانی در بازار بیش از اندازه است به حدی که حتی قیمت پایین هم نتوانسته عاملی برای پیشی‌گرفتن تقاضا از عرضه شود.

آخرین وضعیت تولید و صادرات
در همین خصوص حمید کاشانی، رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم‌مرغ می‌گوید: ایران تا سال 1400 یکی از واردکنندگان تخم‌مرغ در جهان محسوب می‌شد ولی با این حال با روی کار آمدن دولت سیزدهم و برنامه‌ریزی‌های بی‌نظیری که صورت گرفت کشورمان به صادرکننده این محصول تبدیل شد.
وی افزود: در دولت سیزدهم برای نخستین بار واگذاری کلیه وظایف تولید، برنامه‌ریزی صادرات، واردات به تشکل مرغداران صورت گرفت به همین دلیل این امر سبب شد در سال 1401 حدود 54 هزار تن تخم مرغ و در سال گذشته نیز 137 هزار تن از این محصول صادر شد و حتی کشورمان نسبت به ترکیه که رقیب همیشگی ما در منطقه بود وضعیت بهتری دارد.
رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم‌مرغ با بیان اینکه صادرات 160 هزار تنی تخم مرغ در سال‌جاری پیش‌بینی شده است، گفت: در گذشته صادرات به صورت سنتی تنها به افغانستان و عراق صورت می‌گرفت ولی در وضعیت فعلی قطر، امارات، عمان و ترکمنستان به این کشورها اضافه شده و حتی در مقاطعی به پاکستان که خود یکی از تولیدکنندگان تخم مرغ است، صادر کردیم.
کاشانی اظهار کرد: از طرف دیگر با حمایت ویژه‌ای که در بحث کشور‌های اوراسیا انجام می‌گیرد، امیدواریم که بتوانیم تخم مرغ به روسیه صادر کنیم به طوری که احتمالاً نخستین محموله آن هفته آینده صادر شود.
وی افزود: در سال 1399 تولید تخم‌مرغ در کشورمان به 900 هزار تن می‌رسید که این میزان در سال گذشته با افزایش 400 هزار تنی به یک میلیون و 300 هزار تن رسیده است.
رئیس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان تخم‌مرغ خاطرنشان کرد: در سال‌جاری نیز تولید تخم‌مرغ به حدود یک میلیون و 400 هزار تن رسیده ولی پیش‌بینی ما این است که این میزان به یک میلیون و 600 هزار تن تا پایان سال برسد.

 

بــــرش

تداوم کاهش قیمت نهاده‌ها
یکی از دلایل توفیقات واحدهای مرغداری در سال‌های جاری به تأمین مناسب نهاده‌های دامی در بازار، عرضه آن توسط سامانه بازارگاه و کاهش محسوس قیمت این نهاده‌ها برمی‌گردد.
در این خصوص علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی می‌گوید: در سال‌ جاری نهاده‌ها مانند ذرت، کنجاله و جو عموماً و خصوصاً ذرت به صورت مدت‌دار(بعضاً سه ماهه، چهار ماهه و ۶ ماهه و ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر نرخ مصوب در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد که همین باعث رونق تولید و اطمینان خاطر می‌شود.
وی افزود: در حوزه نهاده‌ها که بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ در حوزه نهاده‌هاست وزارت جهاد کشاورزی دو کار صورت داده؛ یکی انحصارزدایی و افزایش تعداد بازیگران و ایجاد رقابت و دیگری تنوع مبادی وارداتی به طور ی که دیگر مبدأ واردات امریکای لاتین نیست و از 6 نقطه واردات نهاده صورت می‌گیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: کاهش قیمت نهاده‌ها ادامه‌دار خواهد بود و با توجه به برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی شاهد کاهش قیمت کنجاله هستیم.
حمیدرضا کاشانی نیز در خصوص کاهش قیمت نهاده‌های دامی می‌گوید: در بحث ذرت حداقل ۲۵۰۰ تومان تا سه هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کرده‌ایم، قیمت ذرت نیز کاهشی بوده و سویا روی همان قیمت مصوب در حال انجام است.

جستجو
آرشیو تاریخی