صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و پنج - ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

شمس عین بزرگ آقا دیوان سالار
پرستو علی عسگرنجاد در یادداشتی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده از تجربه تماشای «مست عشق» نوشته و عنوان کرده است که با وجود علاقه‌مندی‌اش به آثار حسن فتحی، تماشای این اثر نتوانسته رضایت او را جلب کند. او در بخش ابتدایی یادداشت خود آورده است: «انتخاب تو، کتاب «ملت عشقِ»، حتماً از فیلم «مست عشق» خوشت میاد. ولی اگه فکر می‌کنی ادبیات و شعر و شاعران ایران خیلی عمیق‌تر و اصیل‌تر از اونن که اینقدر سطحی قرائت بشن، خوشحالم. پس احتمالاً وقتی «مست عشق» رو دیدی، مثل من با حس ناکامی سالن رو ترک کردی». او در بخش دیگر این یادداشت آورده است: «یه لایه بیشتر نداره. هیچ جایی برای تعمیق و تأمل برات نمی‌سازه. دو تا سوژه عمیق و اصیل، شمس و مولانا رو، به سطحی‌ترین و تک‌بعدی‌ترین روایت ممکن تقلیل داده. با یه «اقتباس آزاد» اول فیلم، خواسته دهن همه منتقدا رو ببنده. با کشوندن مسائل ۱۴۰۱ به چند سده قبل، فکر کرده امضای زمانه خودش رو پای اثرش گذاشته، درحالی‌که مخاطب منگ می‌زنه که چرا این شخصیت‌ها دارن بیانیه می‌دن؟! چرا دغدغه‌هاشون شبیه تاریخ‌شون نیست؟ چرا حرفا به دهان‌شون عاریه‌ است؟ بدترین تدوینی که بتونی تصورش رو بکنی قسمت این فیلم شده! پر از تشتته، آشفته‌ است، گمه، نخ تسبیح روایت نداره، حتی یه جریان سیال ذهن درست‌درمونم نداره. هیچی‌نداره این فیلم. آتیش کشیده به اسطوره‌های شعر کهن ایران، به مردمانی که شعر رو زندگی می‌کردن و تمدن می‌ساختن. ببین من می‌تونستم این متن رو به فارسی معیار بنویسم و پرش بکنم از کلمات قلمبه‌سلمبه، اما دیدم خود فیلم به قدر کافی ویترین شعار و جملات عامه‌پسند هست! شمسش عین بزرگ‌آقا دیوان‌سالار، گرفتار عشق پیرانه‌سر خودشه، نه گرفتار عشق معبود و بار امانت هستی.
اکران آنلاین «مدیر مدرسه»
میکائیل دیانی با انتشار تصاویری از فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» تماشای این فیلم را به دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش پیشنهاد داده و درخواست کرده مخاطبان نظرشان را با او به اشتراک بگذارند. فیلم «مدیر مدرسه» به کارگردانی میکائیل دیانی در بخش «سینمای دیگر» فیلم‌نت عرضه شده است. دیانی نوشته: «فیلم کوتاه «مدیر مدرسه» محل تلاقی و تقاطع چند دغدغه ما بوده است. مسئولیت‌پذیری، گفت‌و‌گو و درک متقابل و نگاه تربیتی در مواجهه با نوجوان وقتی به یک نقطه رسید، محصولش شد فیلمنامه این فیلم و چندین بار بازنویسی شد تا همه ظرایف لازم را پیدا کند. تیمی بزرگ، یکدل و همراه در کنار هم این فیلم را ساختند و حالا در پیشگاه چشم مخاطب قرار گرفته است. خوشحال می‌شویم که فیلم را ببینید و نظرات‌تان را با ما به اشتراک بگذارید.» بازیگران فیلم «مدیر مدرسه» فاطمه نیشابوری، ماریا مشهور، شوکا دولتشاهی، محمد موحدنیا و تیما تقی‌زاده هستند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: «سه نفر از دانش‌آموزان دبیرستانی دخترانه، برای برگزاری تظاهرات خیابانی فراخوان داده‌اند.»
 
کاظم سیاحی و ستاره پسیانی در «نکبت»
کاظم سیاحی با انتشار تصاویری از خودش در کنار ستاره پسیانی و مجتبی پیرزاد از اجرای یک نمایش خبر داده است. این نمایش با عنوان «نکبت» به کارگردانی پویا سعیدی و تهیه‌‌کنندگی سید علی ساداتیان در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.
 
نویسندگان خوب، لزوماً فیلم‌های خوبی نخواهند ساخت
فرزاد موتمن در یادداشتی به مناسبت درگذشت پل استر با اشاره به داستان‌هایی که از این نویسنده در سه دهه اخیر به فارسی ترجمه شده، از تأثیر سینما بر او نوشته و در ادامه با نگاه به آثاری که بر اساس فیلمنامه او به تصویر در آمده، به تجربه کارگردانی استر در سینما رسیده و آورده است: «اولین فیلم مستقل استر به‌عنوان کارگردان به نام «لو لو روی پل» (۱۹۹۸) را ندیده‌ام ولی فیلم بعدی‌اش «زندگی درونی مارتین فراست»(۲۰۰۷) به نظرم زیادی عبوس و بی‌روح آمد. پس از تماشای فیلم اولین چیزی که به ذهنم رسید این بود که خب، نویسندگان خوب، لزوماً فیلم‌های خوبی نخواهند ساخت».

یادی از فتحعلی اویسی
مسعود ده‌نمکی تصاویری از حضور فتحعلی اویسی منتشر کرده و نوشته است: «امروز گفتم یادی کنیم از مرحوم فتحعلی اویسی. آخرین کارش سریال دارا و ندار بود». این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون متولد ۲۵ دی ۱۳۲۴ بود و در تاریخ ۱۳ مهر ۱۴۰۰ به دلیل سکته مغزی درگذشت. اویسی در آثار سینمایی مانند بانو، جهان پهلوان تختی، مومیایی و کلاهی برای باران ایفای نقش کرد. او برای بازی در فیلم‌های ناخدا خورشید و سرب نامزد دریافت سیمرغ نقش مکمل مرد شد.

جستجو
آرشیو تاریخی