صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و چهار - ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۹

سرمایه‌گذاری 200 میلیارد تومانی در تأمین آب سیستان و بلوچستان

سد مخزنی کهیر، عاملی مهم در جلوگیری از بروز تلفات انسانی و خسارت‌های بسیار سنگین در جنوب استان سیستان و بلوچستان، با وجود بارش‌های شدید چند روز قبل و بی‌سابقه در 150 سال اخیر به شمار می‌رود .
سد کهیر؛ سدی که سنگ بنای آن درسال 87 گذاشته شد اما به دلیل تأخیرهای فراوان و کم‌کاری وزارت نیرو در دولت قبل در اجرایی کردن آن، این سد در دولت سیزدهم راه‌اندازی وآبگیری شد.
سال ۸۷ بود که پرویز فتاح وزیر وقت نیرو، این جمله را درباره سد کهیر به کار برد: سد کهیر طرح بزرگ آبرسانی در منطقه محسوب می‌شود که انقلابی بزرگ را در زمینه تأمین آب مورد نیاز مردم ایجاد می‌کند و افزود که احداث و اجرای  سد بزرگ کهیر سیستان و بلوچستان به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که دولت با تصویب اعتباری مناسب زمینه آغاز اجرای آن را فراهم کرده است.
بعد از سال ۸۷، روند اجرای سد کهیر مسیر
پر فراز و نشیبی را طی کرد تا اینکه حوالی سال ۹۳، احمد عاقبت‌بخیر مدیر عامل وقت شرکت آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان خبر از بهره‌برداری این سد تا پایان سال ۹۶ داد اما سال ۹۶ آمد و کهیر افتتاح نشد!
سال ۹۸ هم که سیل در سیستان و بلوچستان آمد، باز همه از سد گفتند و اهمیت وجودش در این استان!
رضا اردکانیان وزیر نیروی دولت قبل در آن سال با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان دستور داده علاوه بر ارقام بودجه، اعتبار بیشتری برای تکمیل سد کهیر و شهری کور (که حدود ۸۵ درصد و ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند) تخصیص یابد، گفته بود که این ۲ سد باید حداکثر تا ۱۵ ماه آینده به بهره‌برداری برسد.

عدم افتتاح از سال ۹۸ تا 1400
با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آیت‌الله رئیسی دستور ویژه‌ای برای تکمیل آن صادر کرد تا اینکه سد کهیر کنارک به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان با ۳۴۳ میلیون مترمکعب حجم کل مخزن به ارتفاع ۵۵ متر، سال قبل و با دستور رئیس‌جمهور آبگیری شد.
آبگیری سد کهیر با حجم مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به عنوان بزرگترین سد مخزنی سیستان و بلوچستان در دولت سیزدهم رقم خورد که با تکمیل این سد حدود ۶۰ روستا از آب پایدار و به طور روزانه بهره‌مند می‌شوند.
درعین حال، در آبرسانی شهرستان‌های کنارک و زرآباد نیز تأثیر بسیار خوبی خواهد داشت.
اما این سد مهم چه نقشی در رگبار و سیل بسیار سنگین چند روز قبل ایفا کرد؟
به دنبال بارش‌های سنگین اواخر فروردین‌ماه در استان سیستان و بلوچستان، راه ارتباطی ۲۴ مسیر فرعی جنوب استان به همراه ارتباط ۳۰۰ روستا به دلیل طغیان رودخانه‌های محلی بسته شد.
برآورد اولیه خسارت سیل در این استان، ۱۸ هزار میلیارد ریال بود هرچند که هنوز رقم دقیق آن اعلام نشده است.
تا پیش از بارندگی شدید در چند روز قبل، آب پشت این سد 160 میلیون مترمکعب بود که با بارش‌های اخیر، 225 میلیون مترمکعب به آب پشت سد اضافه شد که حجم آن به 385 میلیون مترمکعب رسید.
علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، گفته است که اگر این سد در سال قبل افتتاح نمی‌شد چه بسا تلفات 10 هزار نفره در این منطقه به وجود می‌آمد. واقعیت این است که اگر این سد در دولت سیزدهم آبگیری نمی‌شد ممکن بود که با بارش‌های اخیر، برخی نقاط منطقه تا 2 متر زیر آب بروند.
در واقع اهالی ۲۸ روستا که تا پیش از این به صورت قطره‌چکانی و هر ۱۰ تا ۱۵ روز یک‌بار به آب آشامیدنی دسترسی داشتند با راه‌اندازی این سد، هم‌اکنون به صورت روزانه از آب پایدار بهره‌مند هستند.
بدون شک دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار و با تلاش شبانه‌روزی باعث شد تا این سد، بسیار سریع افتتاح شود که اثرات فراوانی دراین منطقه داشته است.
سیف‌الله آقا‌بیگی، مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، گفته است که با بارش‌های صورت‌گرفته مشکل تأمین آب همه شهرهای منطقه بلوچستان مرتفع شد و همچنین افزود که بر اثر بارش‌های اخیر در این استان، سدهای خیرآباد و ماشکیدعلیا سرریز شدند و سد کهیر هم درحال سرریز شدن است که در نهایت سدهای عنوان شده توانستند جریان آب با ورودی بیش از 2 هزار و 100 مترمکعب در ثانیه را مهار کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی