بیانیه‌نویس‌ها علیه هنجارشکنان

جواد رستم‌زاده
خبر‌نگار

کلیپی که این روزها از لیدر منتسب به باشگاه سپاهان در بازی با پرسپولیس دست به دست می‌چرخد، جدیدترین ورژن از بی‌اخلاقی‌های دامنه‌دار استادیوم‌های فوتبال ایران است. در حالی که ورود بانوان هوادار به استادیوم‌ها با هزار تلاش و رایزنی میسر شد و اتفاقاً این حضور روحی تازه به فوتبال ما دمیده و همگان در تلاشند تا این حضور پربرکت استمرار داشته باشد، این کلیپ زشت آب سردی بود بر پیکره تب‌دار جامعه فوتبال. گسترش این دیدگاه زشت در بطن استادیوم‌ها از پرتاب هزاران سنگ و نارنجک خطرناک‌تر است و اگر کمیته اخلاق و کمیته‌های فرهنگی باشگاه‌ها همین امروز ریشه این بی‌فرهنگی و افکار سخیف و کثیف را نخشکانند، فردا باید درب این فوتبال بی‌مایه را تخته کرد.
 همبستگی فرهنگی باشگاه‌های پرسپولیس و سپاهان
اگر رسیدگی به فرهنگ هواداری در فوتبال اهمیت دارد و مواردی چون دشنام و پرتاب اشیا از سوی هواداران را اقدامی ناپسند می‌دانیم، باید به این نکته توجه کنیم که رفتار تماشاگر چیزی جز انعکاس رفتار بازیکنان و مربیان داخل زمین و انعکاس مسائل اجتماعی و صف‌بندی باشگاه‌ها نیست.
به باور بسیاری امروز در قبال این فاجعه، رنگ همبستگی باشگاه‌ها باید پررنگ‌تر شود و دو باشگاه پرسپولیس و سپاهان به جای ایستادن مقابل هم باید برای ریشه‌کن کردن این فساد سیاه کنار هم قرار گیرند و در یک راستا برای برخورد با چنین تماشاگرانی با چنین افکاری اقدام کنند. قطعاً چنین اتحادی به سکوها هم کشیده خواهد شد و تماشاگران هم متأثر از این همنوایی باشگاه‌ها روی سکوها آرامش را به هم هدیه خواهند داد.
اگر در روزهای قبل باشگاه‌ها از طریق رسانه‌های رسمی با بیانیه‌نویسی علیه هم به آتش ناهنجاری‌ها می‌دمیدند، اکنون زمان آن است که باشگاه‌ها برای حمایت از حضور بانوان در استادیوم و ایجاد حاشیه امنیت برای ناموس وطن، بیانیه‌نویسی را علیه تماشاگران هنجارشکن گستاخ انجام دهند. در حالی که از کمیته اخلاق فدراسیون معمولاً آبی گرم نمی‌شود و این کمیته جز جریمه و محروم کردن تماشاگران که از قضا باعث لجاجت آنها شده، نمی‌تواند آجری بر آجر فرهنگ هواداری گذارد، انتظار از باشگاه‌ها در این مقطع حساس بالاتر است.
 
زمانی برای همنوایی
مربیان و بازیکنان
در کنار این البته باید از بازیکنان و ستاره‌های مستطیل سبز هم انتظار داشت که با محکوم کردن این رفتار و البته اصلاح گفتار و عملکرد فرهنگی خود در زمین به تماشاگران کمک کنند که در راستای حمایت از حضور بانوان در استادیوم‌ها، در جهتی حرکت کنند که دیگر کسی جرأت گستاخی علیه بانوان را به خود ندهد. امروز فوتبال ما برای اصلاح فرهنگ هواداری بیش از جریمه‌ها و محرومیت‌های بی‌بازده، به عزمی عمومی در باشگاه‌ها و میان بازیکنان محتاج است تا با استفاده از محبوبیت خود بتوانند جو سکوها را آرام‌تر و با فرهنگ‌تر کنند. در این بین می‌توان از خود تماشاگران هم برای نهادینه کردن حمایت از بانوان و همراهی آنها برای حضور در فضای امن استادیوم‌ها کمک گرفت و این بار به جای تنبیه یا محروم کردن‌شان، از آنها کمک خواست تا با بالا بردن پلاکاردهای تبلیغاتی اخلاق‌محور در ورزشگاه‌ها، جامعه را به ایجاد فضایی سالم و تمیز در سالن‌های ورزشی و استادیوم تشویق کنند. آنچه امروز عیان است اینکه زمان انتظار برای اثرگذاری نهادهایی که فقط پسوند اخلاق و فرهنگ را بر پیشانی دارند و گاوصندوق جمع کردن جریمه‌ها شده‌اند، گذشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی