معاون وزیر دادگستری:

اولویت، بازگرداندن کودکان خیابانی به مدرسه است

دستورالعمل جامع حمایت از کودکان خیابانی تدوین می‌شود

معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک با اشاره به اجرای طرح ساماندهی کودکان کار و خیابان با رویکرد خانواده‌محوری گفت: برخلاف ادعای آماری مبنی بر وجود ۳۰ تا ۳۵ هزار کودک کار و خیابان، واقعیت این‌طور نیست و حداکثر 5 هزار کودک خیابانی در تهران وجود دارد.
 سیدعلی کاظمی درباره کاهش آسیب‌ها برای کودکان خیابانی یا در موقعیت خیابان گفت: این کودکان شرایط متنوع و مختلفی دارند و طبق برنامه‌ریزی دادستانی تهران، یک طرح در سه‌ماهه پایانی سال برای این کودکان اجرا شد.
 وی ادامه داد: ابتدا کودکان کار و خیابان سرشماری شدند؛ البته هیچ‌گاه نمی‌توان ادعا کرد که آمار دقیقی از تعداد کودکان خیابانی وجود دارد و در هیچ کشوری هم اطلاعات کاملی در این زمینه نیست اما بعد از اینکه به مرحله اجرایی طرح وارد شدیم، مشاهدات حاکی از صحت آماری داشت که توسط شهرداری اعلام شده بود.
 کاظمی افزود: طرح شناسایی و ساماندهی کودکان کار و خیابان ابتدا با 4 ون آغاز شد و اکنون به ۲۲ ون افزایش یافته است. در این زمینه طرح آزمایشی اجرا شد و پس از آن طرح عملیاتی کلید خورد که در نتیجه آن تا پایان سال گذشته حدود هزار کودک مورد حمایت قرار گرفتند.
 معاون وزیر دادگستری با تأکید بر رویکرد خانواده‌محوری در حمایت از کودکان کار و خیابان افزود: فرایندهای حمایت از این کودکان دارای پیچیدگی‌های بسیاری است؛ فرایندها شناسایی و اقدامات اجرایی انجام شده است و در سال‌جاری دستورالعمل جامعی تدوین خواهد شد و در قالب رهنمود ملی منتشر می‌شود.
 معاون وزیر دادگستری درباره اجرای طرح‌های حمایتی برای کودکان بازمانده از تحصیل این موضوع را از اولویت‌های مرجع ملی حقوق کودک در سال‌جاری برشمرد و افزود: آنچه در طرح ساماندهی و حمایت از کودکان کار و خیابان دریافتیم این بود که اگر این کودکان در مدارس باشند، گرفتار خیابان نخواهند شد؛ بنابراین با خانواده کودکان ارتباط برقرار کردیم و ضرورت ادامه تحصیل کودکان را مورد تأکید قرار دادیم.
 کاظمی ادامه داد: برآوردهای اولیه این بود که کودکان به دلیل فقر در خیابان هستند اما با بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر دریافتیم که علت حضور کودکان بویژه اتباع این است که چون مدرسه نمی‌روند، خانواده با وجود توانایی در تأمین هزینه‌های کودک اما ترجیح می‌دهد که او بیکار نباشد و کار کند درصورتی‌که اگر در مدرسه باشند موضوع کودکان کار و خیابان هم حل خواهد شد. سعی داریم تا با حمایت از کودکان بازمانده از تحصیل، عدالت اجتماعی و بازماندگی از تحصیل را کم کنیم. در این زمینه شاخص‌های جدیدی تدوین شده است و همکاری خوبی با وزارت آموزش و پرورش انجام دادیم. باید برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها به‌گونه‌ای باشد که کودکی در ساعات آموزش در خیابان یا منزل نباشد.