صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و سه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و سه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

یک ناو هلندی پس از هشدار قاطع انصارالله از دامنه تهدید مقاومت خارج شد

فرار متجاوزان از دریای سرخ

با تشدید درگیری‌ها میان نیروهای مسلح یمن و ائتلاف امریکایی-انگلیسی، یک ناوچه هلندی دریای سرخ را به سوی اقیانوس هند ترک کرد. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه هندی «ایندین اکسپرس»، ناوچه هلندی «ترومپ» پس از یک ماه حضور در دریای سرخ، این منطقه را ترک کرد و وارد بندر بمبیی در هند شد. «ترومپ» یک ناوچه فرماندهی و دفاع هوایی است که توسط نیروی دریایی سلطنتی هلند مستقر شده و هدف آن «ارائه مسیری امن برای کشتی‌های باری که از منطقه دریای سرخ عبور می‌کنند» اعلام شده است.
طبق این گزارش، این ناوچه به سنگاپور، هاوایی و جزایر کارائیب می‌رود و بعد از طریق کانال پاناما به هلند بازمی‌گردد. گفتنی است که پیش از هلند، فرانسه و آلمان نیز کشتی‌های جنگی خود را از منطقه خارج کرده بودند. در روزهای قبل هم نیروی دریایی ایالات متحده اعلام کرد که ناو هواپیمابر «یو اس اس دوایت دی آیزنهاور» و ناوشکن «یو اس اس گریولی» پس از حدود چهار ماه حضور در دریای سرخ از کانال سوئز به سمت شرق مدیترانه عبور کرده‌اند.
همزمان با این تحولات شورای عالی سیاسی یمن نسبت به هر گونه تشدید تنش توسط امریکا و همپیمانانش هشدار داد. به گزارش خبرگزاری یمن، شورای عالی سیاسی یمن در نشست روز سه‌شنبه 30 آوریل، موضع قاطع یمن در حمایت از فلسطین و مقابله با تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه غزه با پشتیبانی امریکا را مجدداً اعلام کرد.
این شورا نسبت به تشدید تنش توسط ایالات متحده علیه امنیت و ثبات یمن هشدار داد و تأکید کرد که تحرکات و طراحی‌های مشکوک ائتلاف نظامی غربی که با هدف دلسرد کردن یمن و تضعیف نقش و وظیفه دینی و انسانی آن در دفاع از فلسطین صورت گرفته، با شکست مواجه خواهد شد.
طبق این گزارش، شورای عالی سیاسی یمن تأکید کرد که تمامی کشتی‌های کشورهای جهان در عبور و مرور از دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باب‌المندب به استثنای کشتی‌های مرتبط با دشمن صهیونیستی و کشتی‌های امریکایی و انگلیسی متجاوز به یمن در امان هستند.
در این نشست شورای عالی سیاسی یمن همچنین بر موضع خود در قبال امنیت و ثبات منطقه، دریای سرخ، تنگه باب‌المندب و اقیانوس هند و مطابقت کلیه اقدامات نیروهای مسلح با قوانین بین‌المللی و بشردوستانه تأکید کرد.

 هشدار قاطع انصارالله به متجاوزان و شرکا
روز گذشته، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله هم نسبت به اجازه برخی دولت‌های منطقه برای استفاده از خاک کشورشان برای حمله به یمن هشدار داد.
به گزارش شبکه المیادین، علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله در پیامی تأکید کرد که هر پایگاه یا سرزمینی که تجاوز به یمن از آنجا آغاز شود، به عنوان هدف مشروع نیروهای مسلح یمن تعریف خواهد شد و با گسترش میدان عملیات و بانک اهداف، جزو اهداف راهبردی و حیاتی دارای اهمیت اقتصادی تلقی خواهد شد. القحوم روز چهارشنبه از طریق سکوی مجازی «ایکس» با اشاره به تغییر معادلات، خواستار در نظر گرفتن پیامدها و روندهای خصمانه و ملاحظه و محاسبه عواقب تجاوز 9 ساله اخیر به یمن شد. وی در خصوص صلح تأکید کرد که دستیابی به ثبات، امنیت و صلح به نفع یمن، عربستان سعودی، امارات و کل منطقه است. در موضع‌گیری دیگری، «محمد علی الحوثی» عضو ارشد شورای عالی سیاسی یمن بامداد چهارشنبه خطاب به متجاوزان به یمن هشدار داد: «با آتش بازی نکنید». به گزارش ایرنا، الحوثی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «با آتش بازی نکنید؛ بسیار بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید، ذخایر استراتژیک سلاح‌های بازدارنده در اختیار داریم؛ هم به لحاظ تعداد، هم به لحاظ تنوع و کیفیت.»
سخنان الحوثی ساعاتی پس از انتشار لحظه حمله پهپادی نیروهای مسلح یمن به کشتی سیکلادیس (CYCLADES) صورت گرفت. یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن بامداد سه‌شنبه با تأیید حمله به کشتی عازم سرزمین‌های اشغالی و با بیان اینکه این عملیات موفقیت‌آمیز بود، افزود: «نیروی دریایی، موشکی و نیروی هوایی ما عملیات مشترکی را علیه کشتی سیکلادیس (CYCLADES) در دریای سرخ انجام دادند و ضربه دقیقی به دشمن وارد کردند». نیروهای ارتش یمن متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم صهیونیستی حملات خود به غزه را متوقف نکند، کشتی‌های این رژیم یا کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی را در دریای سرخ مورد هدف قرار بدهند.

جستجو
آرشیو تاریخی