صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و سه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پنجاه و سه - ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۴

سزای اجرای استراتژی «مرگ بر اثر گرسنگی» در نوار غزه

پرونده کیفری نتانیاهو در محاکم جهانی گشوده شد

 

دولت اسرائیل بر این باور است که دیوان کیفری بین‌المللی درصدد تشکیل یک پرونده تازه علیه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر این رژیم و چند مقام ارشد دیگر تل‌آویو است و جرمی که آنها بدان متهم شده‌اند، جنایات گسترده جنگی در جریان ستیز جاری در غزه است که از شروع آن 7 ماه می‌گذرد.
به گزارش روزنامه گاردین انگلیس، «ICC» از دیدگاه‌های خود در این خصوص به‌روشنی صحبت نکرده اما به نظر می‌رسد، اتهام اصلی نخست‌وزیر رادیکال رژیم اشغالگر قدس که پرونده مفتوحه بر پایه آن بنا نهاده شده، دریغ کردن آب و غذا از ساکنان مظلوم غزه و به‌وجود آوردن خطر واقعی و مشهود مرگ از این طریق برای آنهاست. رژیم نامشروع تل‌آویو از ورود بازرسان ICC و هر نهاد ناظر بین‌المللی دیگری به باریکه غزه و شهر رفح که کانون اصلی بحران‌ها بوده، جلوگیری کرده و در نتیجه اسنادی که ICC در این خصوص دارد، به میزانی نیست که این نهاد می‌خواهد و با وجود این «کریم‌خان» بازپرس ارشد ICC می‌گوید، شکی نیست که دولت تل‌آویو آگاهانه و با قساوت هرچه بیشتر استراتژی گرسنه نگه‌داشتن فلسطینی‌ها را  اجرا کرده و از این طریق قشر زیادی بخصوص کودکان بی‌گناه را به ورطه مرگ سوق داده است. بر این اساس کریم‌خان معتقد است، تشکیل یک پرونده کیفری برای نتانیاهو و محاکمه کردن او به جرم کشتن مردم با سلاح ضد‌انسانی «تحمیل گرسنگی» یک کار کاملاً مقدور و الزامی است و او حاضر نیست با صبر در این خصوص به طراحان این قتل‌های هولناک فرصت بیشتری برای استمرار این جرایم بدهد.

تذکری اکید پس از اتمام دو سفر
«کریم‌خان» پس از اتمام دو سفر اخیرش به نوار غزه و کرانه باختری در مواجهه با خبرنگاران غربی به وضوح تصریح کرد که استفاده از آب و غذای سالم بدیهی‌ترین حق هر انسانی حتی در سخت‌ترین شرایط جنگی است و هر کس و هر نظامی که این حق را سلب کرد، مرتکب جنایات جنگی شده و باید در اسرع وقت جوابگوی آن در دادگاه بین‌المللی قضایی باشد که در شهر لاهه هلند مستقر است. به گزارش دیلی تلگراف، کریم‌خان اضافه کرد: «نه‌تنها آب و غذا از مظلومان فلسطینی دریغ شده و گاردهای ویژه اسرائیلی اجازه ورود محموله‌های خوراکی را به شهر رفح نمی‌دهند، بلکه حتی بسته‌های دارویی فرستاده شده از اقصی نقاط جهان که نتیجه همدردی مردم دنیا با زجرکشیده‌های فلسطینی است به دست آنها نرسیده است. به‌روشنی به دولت غیر‌قانونی تل‌آویو تذکر می‌دهم که اگر این روند را به‌سرعت متوقف نکند و اجازه تغذیه و درمان درست را به ملت فلسطین ندهد، این حق را برای نهاد متبوعم قائلم که بلافاصله طبق نص صریح قانون و بر‌اساس کنوانسیون ژنو، تشکیل پرونده دهد و نتانیاهو و دستیاران اصلی او را دادگاهی کند.»

کودکان بی‌گناهی که بر اثر سوء‌تغذیه جان باختند
برقراری روال مذمومی که مورد اشاره کریم‌خان قرار گرفت، تقریباً مورد نکوهش هر کشور دیگری در سطح جهان نیز قرار دارد، ولی هرگاه که لزوم کمک‌رسانی فوری غذایی و پزشکی به فلسطینی‌ها در قالب قطعنامه‌های سازمان ملل به شورای امنیت این نهاد ارجاع شده، امریکا آن را وتو و از اجرای آن جلوگیری کرده و به این ترتیب در جنایات اسفبار رژیم نامشروع تل‌آویو در نوار غزه و کرانه باختری هرچه بیشتر شریک شده است.
حتی سامانتا پاور، مدیر اجرایی سازمان موسوم به «USA. Aid» که یک نهاد امریکایی ناظر بر جرایم بین‌المللی است، اعتراف کرده، قحطی واقعی و اپیدمی مرگ که محصول نرسیدن غذای کافی به مردم نیازمند غزه است، به‌طور آشکار بر منطقه حکم می‌راند. وی دیروز (چهارشنبه 12 اردیبهشت) در واشنگتن گفت: «بررسی‌های ما نشان می‌دهد که غذای ده‌ها هزار نفر از مردم مقیم شمال غزه فقط یک‌دهم نیازهای معمولی هر انسانی است.» خانم پاور افزود: «حداقل 250 کودک در فلسطین که سن‌شان زیر 10 سال است، بر اثر این روند ظالمانه طی سه هفته اخیر جان باخته‌اند.»

انواع بهانه‌ها برای بذرپاشی مرگ
مسأله دیگری که احتمال دادگاهی شدن نتانیاهو را قوت می‌بخشد، این است که به گزارش منابع آگاه در تل‌آویو، وکلای او به‌رغم کندوکاو فراوان و سندسازی‌های جعلی هنوز دفاعیه‌ای برای او فراهم نیاورده‌اند که وی را از محکوم شناخته شدن در دادگاه مربوطه رهایی بخشد و به نظر می‌رسد او در یک‌قدمی این فرایند قرار دارد. با اینکه سایر مقام‌های ارشد صهیونیستی انواع بهانه‌ها را برای توجیه سیستم ضد‌انسانی گرسنگی دادن به ملت شریف فلسطین جور کرده‌اند، اما این تدبیر اثر لازم را نداشته و همه نشانه‌های موجود، تقصیرات را متوجه کابینه جنگی می‌کند که نتانیاهو از فردای روز شروع «طوفان‌ الاقصی» (در 15 مهر 1402) تشکیل داد و در پی تصمیم‌های افراطی این کابینه به بمباران کور و بی‌وقفه غزه دست زده و از این طریق حدود 36 هزار شهید و فزون‌تر از 85 هزار مجروح را روی دست فلسطینی‌ها گذاشته است. به گزارش ایندیپندنت، سربازان اسرائیلی عامداً در عبور ون‌های حامل مواد کمکی به مردم غزه تأخیری هرچه بیشتر می‌اندازند تا وقتی هم که به‌ دست مردم می‌رسد، فاسد شده باشد و آنها را مسموم و نالان‌تر کند، گاهی مدت این تأخیر به سه هفته هم بالغ شده است. از همه بدتر اینکه نیازهای بسیار مهم پزشکی شامل وسایل تکمیلی عمل‌های جراحی، داروهای ضروری در حین عمل و پس از آن نیز در فرایند فوق قرار گرفته و از رسیدن این متاع‌های حیاتی هم به دست پزشکان مستقر در غزه جلوگیری شده است.
به گزارش واشنگتن‌پست، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز روند پاشیدن بذر مرگ در جنوب غزه را محکوم و تأکید کرده که از دیدن سیل کامیون‌های متوقف مانده در پشت دیوارهای بلند و ضد‌انسانی کشیده شده به دور غزه و شهر رفح، به‌شدت حیرت کرده و مرگ انسانیت توسط اسرائیلی‌ها را به چشم دیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی