صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

دعوت سلمان «نون خ» به همیاری برای سیل‌زده‌ها
کاظم نوربخش، بازیگر نقش سلمان در سریال «نون خ» در استوری اینستاگرامش نوشته است:«در مدتی که برای ضبط سریال نون خ در استان سیستان و بلوچستان بودیم و از نزدیک با فرهنگ، منش، معرفت و میهمان‌نوازی این قشر دوست‌داشتنی و فرهنگی آشنا شدیم، متأسفانه از تاریخی که این استان را ترک کردیم اتفاقات زیادی رخ داده است که سیل روزهای گذشته بسیار ناراحت‌کننده و غمبار بود.
از همین‌جا با تک‌تک عزیزان و خانواده محترمشان همدردی می‌‌کنم و از مسئولان ذیربط و مردم کشورم خواهشمندم در کنار هم و برای خروج هموطنانمان از وضعیت حاضر کوشا باشیم.»
 
همکاری بازیگر برنده سیمرغ با «گالیله»
صدف اسپهبدی، بازیگر تئاتر که با حضور در فیلم «علف‌زار» کاظم دانشی و کسب سیمرغ، چهره شناخته شده حوزه سینما هم شده با انتشار تصاویری از فرهاد آئیش و نورا هاشمی، به دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش تماشای تئاتر «گالیله» را پیشنهاد داده است.
نمایش «گالیله» به تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی و کارگردانی شهاب‌الدین از ۲۹ فروردین‌ماه در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است. فرهاد آئیش در نقش گالیله، نورا هاشمی در نقش ویرجینیا، صدف اسپهبدی در نقش خانم سارتی و کاوه آفاق در نقش خواننده دوره‌گرد در این نمایش ایفای نقش می‌کنند. نمایشنامه «گالیله» نوشته برتولت برشت و ترجمه حمید سمندریان است و دراماتورژی متن را نیز محمدامیر یاراحمدی بر عهده دارد.
 
سعدی به روایت امیر جدیدی
امیر جدیدی تصویری از آرامگاه سعدی را به اشتراک گذاشته و با انتشار غزل سعدی با مطلع «پیش رویت دگران صورت بر دیوارند/ نه چنین صورت و معنی که تو ‌داری دارند» نوشته است:«واقعاً اندازه ندارد که چه شیرین‌سخنی سعدی، چقدر ما بلند طالعیم که تو را داریم، بزرگ باد پادشاه سخن.»
 
دعوت حمید حامی به تماشای «مرگ با طعم نسکافه»
حمید حامی با انتشار ویدیویی از همکاری با نمایش «مرگ با طعم نسکافه» خبر داده و دنبال‌کنندگان صفحه اینستاگرامش را به تماشای این کنسرت‌نمایش دعوت کرده و نوشته است:«به وقت ضبط ترانه عاشقانه «نگران نباش» سروده زیبای بابک صحرایی. این آهنگ قسمتی از موسیقی متن تئاتر «مرگ با طعم نسکافه» به کارگردانی بابک عزیز است که از ۱۶ اردیبهشت‌ماه امسال در عمارت نوفل لوشاتوی تهران روی صحنه می‌رود.
برای دوستان و همکارانم که در این تئاتر حضور دارند آرزوی موفقیت و پیروزی می‌کنم. آهنگ «نگران نباش» را سال‌ها پیش درست کرده بودم که حالا با تنظیم بنده کوچک‌ترین برای ارکستر، با نظارت ضبط محمدرضا عقیلی در دو مرحله، با همراهی گروه زهی بل استرینگ و دیگر نوازندگان هنرمند، با صدابرداری حمید آداب و میلاد فرهودی در استودیو سرنا و استودیو پاپ ضبط شد.
امیدوارم این ترانه در خاطر و خلوت عاشقانه شما عزیزان جا پیدا کند.» «مرگ با طعم نسکافه» نمایشی ۶ پرده‌ای است که با استفاده از کلید‌واژه‌های مهم زندگی به روایت برش‌های دراماتیک در زمان حال، دهه سی و صد سال گذشته می‌پردازد. از نکات جالب توجه این اجرا حضور پررنگ موسیقی است. بهنام شرفی، نیکی مظفری، گلناز عباسی، بهراد محمدی، روشنک رضایی‌مهر و بابک صحرایی بازیگرانی هستند که در این اثر به ایفای نقش می‌پردازند.
 
برتری ایناریتو به فلینی در «باردو»
سعید مستغاثی، منتقد سینما در یادداشتی به نقد و تحلیل فیلم «باردو» پرداخته است. در بخشی از یادداشت او آمده است: «آلخاندرو گونزالس ایناریتو (فیلمساز مشهور مکزیکی یکی، دو دهه اخیر) در فیلم باردو «وقایع‌نگاری نادرست یک مشت حقیقت» به نوعی فیلم اتوبیوگرافیک ساخته، بدون آنکه همه وقایع اتفاقیه فیلم، عیناً از زندگی‌اش گرفته شده باشد.
شاید بتوان گفت مانند فیلم «هشت‌ونیم» که فدریکو فلینی بخش‌هایی از زندگی‌اش و شخصیت‌های آن را از کودکی تا نوجوانی و بزرگسالی و دوران مختلف به میدان آورده بود، ایناریتو نیز از این جهت بسیار وامدار آن فیلم معروف فلینی به نظر می‌رسد، خصوصاً ساختار سوررئالیستی و تصادم پدیده‌های تراژیک و موقعیت‌های کمیک بویژه در دنیایی مابین مرگ و زندگی، همان که به زبان مکزیکی «باردو» معنی می‌دهد، اما برخلاف فیلم فلینی، می‌توان گفت تصاویر عجیب و غریب و سوررئالیستی ایناریتو، منطق محکم‌تری نسبت به آن فیلم دارد.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی