خبر خوش وزیر فرهنگ در جلسه شورای معماری و در آستانه روز معمار

آغاز طراحی و ساخت مجموعه آسمانه هنر

جلسه دبیرخانه هنر معماری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته برگزار شد و محمد مهدی اسماعیلی از آغاز طراحی و ساخت مجموعه آسمانه هنر خبر داد. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آسمانه هنر ایران مجموعه‌ای است در بلوار کشاورز تهران در مجاورت پارک لاله که توان برگزاری همزمان پنج جشنواره را خواهد داشت و با معماری اصیل ایرانی اسلامی ساخته خواهد شد. این مجموعه معرف هنر معماری در عصر انقلاب اسلامی خواهد بود. محمد مهدی اسماعیلی گفت: «تلاش می‌کنیم پیش از ۵۰ سالگی انقلاب اسلامی این مجموعه در اختیار اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه قرار داده شود و میزبان رویدادهای فرهنگی و هنری باشد. فراخوان بین‌المللی برای طراحی این مجموعه منتشر خواهد شد و جوایز ارزنده‌ای برای طرح برگزیده درنظر گرفته شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در حکمی امیرمحمدخانی را به عنوان «رئیس دبیرخانه هنر معماری» منصوب کرد.
اضافه شدن هنر معماری به جشنواره فجر
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «سندملی معماری‌ و شهرسازی به شورای هنر ارجاع شده و آماده ارائه در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی است و جشنواره فجر هنر معماری طبق سند پیش‌بینی شده از امسال به صورت دو سالانه برگزار می‌شود.»
تسهیلات ارزان قیمت برای مسکن هنرمندان
محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: «مسکن هنرمندان با تسهیلات بسیار ارزان و متناسب در اختیار اهالی فرهنگ، هنر و رسانه و فعالان قرآنی قرار می‌گیرد. کلید مساکن ۵۷۰ هنرمند تهرانی تا پایان دولت سیزدهم و تا قبل از نیمه نخست سال ۱۴۰۴ تحویل می‌شود.
« وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در این باره که شنیده شده تسهیلات ارزان قیمت در حدود ۲۰۰ میلیون تومان برای مسکن هنرمندان قرار است تخصیص یابد، گفت: در هیأت دولت هم معاون اول رئیس جمهور به من و وزیر راه و شهرسازی دستور دادند که کمیته ویژه‌ای را برای این کار تشکیل دهیم؛ از طرف وزارت فرهنگ آقای سید مجید پوراحمدی (مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و از طرف وزارت راه هم نماینده ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفته شده که با تسهیلات بسیار ارزان و در عین حال متناسب این مجموعه‌ها در اختیار اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه و اصحاب قرآن قرار بگیرد.»
 ارتقای دبیرخانه هنر معماری به اداره کل
اسماعیلی گفت: «سه اتفاق بزرگ همزمان در حال وقوع است؛ اولی ایجاد دبیرخانه هنر معماری ایرانی-اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در ادامه، به یک اداره کل ارتقا می‌یابد. دومی جشنواره فجر هنر معماری است که امسال آغاز می‌شود و رویداد سوم، بحث اعلام ادامه طراحی مربوط به آسمانه هنر ایران است که خانه جشنواره‌های هنر کشورمان است.»
قیمت اجراهای صحنه‌ای پایین‌تر از یک میلیون تومان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در خصوص حواشی قیمت‌گذاری اجراهای صحنه‌ای اظهار داشت: «بناست سقف قیمت‌ها را پایین‌تر از میزانی که توقع می‌رفت نگاه دارند و زیر یک میلیون تومان باشد تا بشود فضاهای جدیدی را هم برای حضور افراد علاقه‌مند
فراهم کرد.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳