تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ»:

عرصه کودک و نوجوان دغدغه واقعی ماست

تهیه‌کننده انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» با اشاره به انتخاب این اثر به عنوان رویداد سال هنر انقلاب بیان کرد که درونی بودن موضوع در این اثر باعث شده تا به عنوان رویداد شاخص مورد توجه قرار بگیرد.
به گزارش مهر، حامد جعفری در این باره اظهار داشت: «هنرپویا بر اساس یک برنامه بلند مدت و یک راهبرد مشخص، سال‌هاست که در حوزه تولید انیمیشن فعال است و از سال ۱۳۹۲ نیز به طور ویژه متمرکز بر تولید آثار سینمایی و تکمیل چرخه شخصیت‌پردازی آثار سینمایی است؛ آثاری که خوشبختانه تا امروز پرمخاطب‌ترین انیمیشن‌های سینمای ایران بوده‌اند و همگی («شاهزاده‌روم»، «فیلشاه» و «بچه‌زرنگ») بیش از یک میلیون مخاطب را جذب سینماهای کشور کرده‌اند.
طبیعتاً رویدادهای فرهنگی-هنری مختلفی که در کشور برگزار می‌شود، نگاهشان متمرکز بر آثار است تا کمپانی‌هایی که در حقیقت نخ تسبیح اتصال آثار و اثرگذاری آنهاست، لذا به نظرم اگر بخواهیم صادقانه نگاه کنیم، توجه هفته هنر انقلاب به اثر «بچه‌زرنگ» به نوعی بیانگر توجه ویژه این جشنواره و مدیران حوزه هنری انقلاب اسلامی به این اثر و موفقیت‌های آن است و طبیعتاً ما نیز به عنوان فعالان هنر-صنعت انیمیشن کشور، قدردان این نگاه و توجه بوده و هستیم.»
وی در ادامه افزود: «طبیعتاً توجه دهمین دوره هفته هنر انقلاب به اثر «بچه‌زرنگ»، بار مسئولیت ما را در ادامه مسیر دو چندان می‌کند، اما باید توجه داشت که ما براساس دغدغه‌ها و دلبستگی‌های خودمان به این فضا ورود کردیم و علی‌رغم ناملایمات، همچنان در این عرصه فعال هستیم و به نظرم همین درونی بودن این موضوع هم هست که به لطف الهی به اثرگذاری آن کمک کرده و باعث شده است تا هیأت انتخاب دهمین هفته هنر انقلاب نیز اثر «بچه‌زرنگ» را به عنوان یک رویداد شاخص مورد توجه
 و تقدیر دهد.
 ما تلاش می‌کنیم با همان دغدغه‌ها و دلبستگی‌ها و با احساس مسئولیت دوچندان به مسیر خودمان ادامه دهیم، هر چند اگر ما مورد تقدیر قرار نمی‌گرفتیم هم همین مسیر را ادامه می‌دادیم، چون از سر دغدغه‌ای واقعی به عرصه کودک و نوجوان قدم گذاشته‌ایم.»
او درباره بهترین رویداد هنر انقلاب بیان داشت: «بهترین رویداد هنر انقلاب از نگاه من، آن رویدادی است که هم در چهارچوب فکری انقلاب و آرمان‌های کشور قرار داشته باشد و هم توانسته باشد بیشترین تأثیر را بر مخاطبان خود بگذارد، یعنی از نگاه من آثار شعارزده‌ای که از جذب مخاطب عاجر باشد، نباید در این جمع قرار گیرد، از این حیث به نظرم می‌رسد توجه به اثر «بچه‌زرنگ» در رویداد یادشده، حتماً به درستی صورت پذیرفته است چرا که اثر سینمایی «بچه‌زرنگ» علاوه بر آنکه یک اثر موفق است، دربرگیرنده مفاهیم عمیق مبتنی بر فرهنگ ایرانی-اسلامی نیز هست و توانسته با جذب دو میلیون مخاطب در سینماها در جایگاه سومین فیلم پرمخاطب سال بایستد و اثرگذاری فرهنگی هنری ویژه‌ای بر گروه مخاطب داشته باشد.»
او درباره معیارهای دینی و انقلابی آثاری که در حوزه سینما و تلویزیون خلق می‌شود، پاسخ داد: «من فکر می‌کنم به جای حقنه کردن سیاستگذاران در بیان و انتقال مفاهیم مدنظرشان به مخاطبان، باید در سینما و تلویزیون به تیم‌های خلق‌کننده آثار و استودیوها و کمپانی‌های موفق و امتحان پس‌داده‌ای که دغدغه‌هایی از جنس سیاست‌های ملی-دینی دارند، اعتماد کنند و به اصطلاح کار را به کاردان‌های امتحان پس‌داده بسپارند.
برایم جالب است که مسئولان کشور مثلاً در واگذاری امور کم‌اهمیت‌تری مثل ساخت یک ساختمان، سراغ شرکت‌هایی که کاربلد و امتحان پس‌داده هستند، می‌روند ولی به عرصه خطیر فرهنگ و هنر که می‌رسند، به امید تحقق نظراتشان، از شروط اساسی و لازم برای فعالیت در چنین عرصه‌ای می‌گذرند.
یعنی به جای اینکه بروند سراغ تیم‌های موفق و کاربلد، می‌روند سراغ اشخاص یا گروه‌هایی که به آنها چشم بگویند و نتیجه هم می‌شود آثار بی‌خاصیت یا کم‌خاصیت
 و کم‌تأثیر.
 می‌خواهم بگویم توجه به این بدیهیات چندان سخت و دور از ذهن هم نیست. همان‌طور که می‌بینید خروجی‌های اثرگذار عرصه سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی هم همگی از دل استودیوها، تیم‌ها و شرکت‌هایی برمی‌آید که نسبت به موضوعات آن آثار، دغدغه‌های درونی‌شده‌ای دارند و آنچه از دل برمی‌آید، لاجرم بر دل می‌نشیند و جریان‌ساز هم می‌شود.»
او تأکید کرد: «ما برای خوش‌آمد این و آن یا جذب حمایت از دستگاه‌های مختلف راهمان را انتخاب نکرده‌ایم، اما چون آثارمان بر اساس دغدغه‌هایی است که از درون ما جوشیده است، به سبب لطف الهی اثرگذار هم بوده و موفقیت‌های اقتصادی هم در پی داشته است و همین امر هم سبب شده تا متصدیان امر و مسئولان مختلفی که عاقلانه در حوزه خود کار می‌کنند، رفته رفته دلشان بخواهد به مجموعه هنر پویا اعتماد کنند و طبیعتاً بازخورد موفق آن را هم دریافت می‌کنند.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار
 - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳