صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و چهار - ۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱۵

مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید خبرداد

تداوم فعالیت کارگاه‌های پاکسازی گل‌سنگ‌ها در تخت‌جمشید

زیست بوم- مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید در واکنش به انتشار خبری مبنی بر فرسودگی زیستی ناشی از رشد گل‌سنگ‌ها که برخی از رسانه‌ها از آن به عنوان قارچ یاد کردند در محوطه باستانی بیستون و پس از آن در تخت‌جمشید و پاسارگاد، گفت: گل‌سنگ‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان در بناهای تاریخی بخصوص آثار سنگی محسوب می‌شوند. در همین راستا، عملیات پاکسازی گل‌سنگ‌ها در مجموعه جهانی تخت جمشید به صورت کارگاه و توسط تیمی از کارشناسان حفاظت و مرمت انجام می‌شود و همچنان ادامه دارد.
علیرضا عسکری چاوردی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه گل‌سنگ‌ها انواع بسیار زیادی دارد، افزود: گل‌سنگ‌ها یکی از مهم‌ترین عوامل آسیب‌رسان در بناهای تاریخی بویژه آثار سنگی محسوب می‌شوند که این معضل در ایران کمتر و در بناهای سنگی کشورهای اروپایی بویژه کشور ایتالیا بسیار بیشتر است. اگرچه درباره گل‌سنگ‌ها اختلاف نظر زیادی در میان متخصصان وجود دارد اما تمامی متخصصان اعم از حوزه میراث فرهنگی و بیولوژیست‌ها بر این باورند که رشد آنها می‌تواند به سنگ آسیب وارد کند.
او با اشاره به اینکه با توجه به تنوع گل‌سنگ‌ها، تا کنون یک درمان قطعی و واحد برای آن ارائه نشده است، تأکید کرد: کشورهای مختلف راه‌حل‌های متفاوتی را برای پاکسازی آنها پیشنهاد می‌کنند، هر چند استفاده از بعضی از روش‌ها مناسب بوده است اما انتقادهایی هم درباره آ‌نها وجود دارد. عسکری گفت: پایگاه تخت جمشید از ۱۷ سال پیش تا کنون مطالعات بسیار گسترده‌ای در خصوص نوع و روش‌های پاکسازی گل‌سنگ‌ها آغاز کرده است و این مطالعات با همکاری مراکز بین‌المللی و مراکز تخصصی ایرانی همچنان در حال انجام است.
او با تأکید بر اینکه تخت جمشید نخستین سایت ایرانی است که گل‌سنگ‌ها را مورد بررسی‌ تخصصی قرار داده است، گفت: نکته حائز اهمیت این موضوع است که پاکسازی گل‌سنگ‌ها و رویش آنها بسیار پیچیده است و مشاهده نتایج پاکسازی‌ها نیازمند یک دوره چند ساله است.
مدیر پایگاه میراث‌جهانی تخت جمشید بیان کرد: برای مثال برای برطرف کردن گل‌سنگ‌ها در قسمت دیوار شمالی به صورت پایلوت از روش  شیوه شوک حرارتی استفاده کردیم، البته روش نوین شوک حرارتی با اینکه دارای مزایای زیادی مثل متلاشی کردن ریسه‌های گل‌سنگ به‌صورت عمقی‌تر است معایبی نیز دارد. برای مثال، این روش تنها در دو ماه گرم سال (بازه زمانی پانزدهم تیر تا پانزدهم مرداد) قابلیت اجرایی دارد.
جستجو
آرشیو تاریخی