صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

دیگه‌چه‌خبر؟

اظهاراتی که نسنجیده بود
 خبر اول اینکه، اظهارات سفیر ایران در صربستان، صدای فعالان مسلمان را درآورد. در روزهای اخیر رشید حسن‌پور، سفیر تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در بلگراد صربستان، در بخشی از گفت‌و‌گوی خود با یک برنامه تلویزیونی، اظهارات نسنجیده‌ای را در ارتباط با کشتار مسلمانان بوسنی به دست صرب‌ها بر زبان آورد. او با فاصله‌گذاری بین دولت و گروه‌های نژادپرست صرب، مدعی شد که نسل‌کشی مسلمانان در سربرنیتسا که در دهه 70 شمسی اتفاق افتاد، کار دولت صربستان بوده و نژادپرستان را مبری از نسل‌کشی دانست. این درحالی است که اساساً گروه‌های نژادپرست با خشونت هرچه تمام‌تر به دنبال پاکسازی مسلمانان از بوسنی و هرزگوین بودند و نسل‌کشی بی‌سابقه را در سربرنیتسا رقم زدند.
اظهارات سفیر ایران در بلگراد موجب واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی شد و کار تا جایی پیش رفت که حساب کاربری سفارت کشورمان در سارایوو پایتخت بوسنی، با انتشار بیانیه‌ای، اظهارات حسن‌پور را تصحیح کرد: «سفارت جمهوری اسلامی ایران در سارایوو با تأکید بر اینکه سخنان سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در بلگراد در خصوص نسل‌کشی سربرنیتسا مورد سوء برداشت قرار گرفته، اظهار می‌دارد، رویکرد اصولی و رسمی جمهوری اسلامی ایران ثابت و تغییرناپذیر بوده و مفتخر است که از ابتدای استقلال بوسنی و هرزگوین همواره در کنار دولت و مردم این کشور قرار داشته و با قاطعیت از حاکمیت، تمامیت ارضی و همزیستی همه اقوام حمایت نموده و خواهد کرد. نسل‌کشی همیشه و همه جا محکوم است. هم در غزه و هم در سربرنیتسا.»

اعتراف کارشناسان بی‌بی‌سی
به برتری ایران
 خبر دیگر اینکه، عملیات پیچیده و موفقیت‌آمیز ایران همچنان نقل محافل خبری است. شبکه بی‌بی‌سی فارسی هم از این قاعده مستثنی نیست و اغلب کارشناسان این شبکه فارسی‌زبان خارج‌نشین بر موفقیت ایران در مقابل اسرائیل تأکید دارند.
یکی از کارشناسان این شبکه ضدایرانی با مقایسه عملیات ایران علیه سرزمین‌های اشغالی و خرابکاری اخیر اسرائیل علیه ایران گفت: اگر به عنوان ناظر بی‌طرف نگاه کنیم، باید ببینیم اقدامی که از طرف ایران انجام شد چه فاکتورهایی داشت و اقدامی که اخیراً گفته می‌شود اسرائیل انجام داده چه فاکتورهایی دارد. حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی، حمله از خاک ایران به اسرائیل بود. اما اقدام رژیم صهیونیستی، حمله از مبدأ اسرائیل نبوده است و به هر حال از خاک به خاک نبود. حمله ایران به اسرائیل، پرشمار بود. یعنی در یک حمله 331 پرتابه شامل پهپاد، موشک کروز و موشک بالستیک شلیک شد. اما به نظر نمی‌رسد که اقدام اسرائیل پرتعداد بوده باشد. در آنچه که ایران هفته گذشته انجام داد، شفافیت کامل وجود داشت. یعنی جمهوری اسلامی ایران رسماً به سازمان ملل متحد نامه نوشت که این حمله از سوی ایران انجام شد. از همه مهم‌تر در عملیاتی که تهران انجام داد، اصل غافلگیری تعمداً رعایت نشد تا همه بدانند که ایران حمله را انجام داده است.
یکی دیگر از کارشناسان سیاسی شبکه بی‌بی‌سی فارسی در توصیف اقدام اخیر اسرائیل علیه ایران که در به پرواز درآوردن چند ریزپرنده خلاصه شد، گفت: اینها نمادین است. از نظر نظامی ارزش آنچنانی ندارد و بیشتر یک اقدام سمبلیک توسط اسرائیل بود. دیگر کارشناس بی‌بی‌سی نیز ضمن تأکید بر موفقیت‌آمیز بودن عملیات ایران گفت: اگر هدف ایران این بوده که با ایجاد بازدارندگی دست به تنش‌زدایی بزند و موقعیت بهتری برای اقتصاد و آینده کشور تأمین کند، این حمله در این مورد به ایران کمک خواهد کرد. نکته جالب توجه ماجرا این است که ایران به اسرائیل که دارای بمب اتم و هسته‌ای است حمله کرد تا این بازدارندگی را ایجاد کند.

بولتون: بایدن خیلی به اسرائیل درباره ایران فشار آورد
 دست آخر اینکه،  جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی امریکا، از جو بایدن، رئیس‌جمهور این کشور به دلیل اعمال ادعایی «فشار فراوان» بر رژیم صهیونیستی برای اجتناب از اقدام نظامی گسترده‌ علیه ایران انتقاد کرد. بولتون‌ گفت: فکر می‌کنم اسرائیل تحت فشار بسیار زیادی بود‌، یعنی فشار زیادی از سوی دولت بایدن برای آن‌که اقدام بیشتری انجام ندهد و می‌توانم درک کنم که موقعیت دشواری است. وی ادامه داد: اما حتی در کابینه جنگ در اسرائیل، مردم بر این باورند که بنی گانتز، رهبر اپوزیسیون می‌خواست فراتر از این پیش برود‌. من فکر می کنم آنها باید چنین می‌کردند.

جستجو
آرشیو تاریخی