صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و سه - ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۳

جدال حقیقت و تحریف

نگاهی به مناظره داغ محمد مرندی و پیرس مورگان، مجری ارشد انگلیسی

اینجا ستون «ذره بین» است و ما با دقت بیشتری به جزئیات یک سوژه خبری پرداخته ایم:


عملیات گسترده و بی‌سابقه سپاه علیه سرزمین‌های اشغالی، رویارویی ایران و رژیم صهیونیستی را وارد مرحله جدیدی کرد. با حمله موشکی و پهپادی به اسرائیل، علاوه بر اقتدارزدایی از رژیم صهیونیستی، ایران قدرت بازدارندگی خود در مقابل صهیونیست‌ها را از نو تعریف و تثبیت کرد. این نکته‌ای است که اغلب کارشناسان و تحلیلگران به آن اذعان دارند. با این حال، رژیم صهیونیستی و متحدان غربی‌اش در تلاشند تا اقدام مشروع ایران را ناچیز جلوه دهند. به همین منوال، جریان رسانه‌ای فارسی زبان وابسته به سرزمین‌های اشغالی نیز به دنبال القای این هستند که به‌جای پیروزی، ایران با شکست مواجه شده است. در چنین شرایطی، محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در گفت‌و‌گوی مناظره‌ای با پیرس مورگان مجری مشهور انگلیسی که از قضا طرفدار رژیم کودک کش صهیونیستی است، به تشریح ابعاد عملیات وعده صادق می‌پردازد. آنچه در ادامه می‌خوانید، بخش‌هایی از این مناظره است که «ایران» به صورت مکتوب درآورده است.

شکست بزرگ اسرائیل
محمد مرندی در پاسخ به ادعای مورگان که می‌گوید «می‌توان گفت که حمله ایران تقریباً هیچ خسارتی به بار نیاورد. فقط نمایش و آتش بازی بود. بدون اینکه هیچ نتیجه‌ای داشته باشد. بجز اینکه یک دختر بچه آسیب دید» اظهار کرد: این روشی که شما همیشه اتفاقات را به نفع غرب جلوه می‌دهید؛ که بقیه و افراد غیرغربی ناشی و ناتوان هستند و شرکای اسرائیلی خارق العاده شما رقیب ندارند، مسخره است. خیر؛ در واقع عملیات ایران شکست بزرگی برای اسرائیل و امریکا بود.
مرندی ادامه می‌دهد: دلیلش چیست؟ اول از همه اینکه اسرائیل سفارت ایران را بمباران کرد و تمام دنیا نیز این اقدام را محکوم کردند. غرب، امریکا و انگلیس را بگذارید کنار. شما غربی‌ها دیگر به حاشیه رانده شده‌اید. شما غربی‌ها از این اقدام اسرائیل حمایت کردید. در شورای امنیت سازمان ملل دولت انگلیس، ایالات متحده و دولت فرانسه از تصویب قطعنامه محکومیت بمباران سفارت ایران جلوگیری کردند. پس دنیا از ایران حمایت کرد و ایران هم اعلام کرد که تلافی می‌کند. اما ایران چه کاری انجام داد؟ خیلی زیرکانه بازی کرد. مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: ایران در ابتدا نزدیک به 10 روز علیه اسرائیل عملیات روانی به راه انداخت و بعد اعلام کرد که حمله می‌کند. در نتیجه اسرائیل، امریکا و بقیه، همه نیروهایشان را پای کار آوردند و ایران صدها پهپاد خیلی ارزان را که هر کدام چند هزار دلار بیشتر نبودند به پرواز درآورد و سه ساعت طول کشید تا به هدف برسند و اسرائیل که متحد شماست، بنا به تخمین خودش، 1 میلیارد و 350 میلیون دلار را صرف ساقط کردن پهپادهایی کرد که احتمالاً سرجمع دو میلیون دلار هم برای ایران هزینه نداشتند.  کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ایران اصلاً از تجهیزات مدرن خود استفاده نکرد. همه‌شان قدیمی بودند. در نتیجه از بُعد اطلاعاتی چیزی دست اسرائیل را نگرفت. اما ایران اطلاعات بسیار زیادی در مورد توانایی و قابلیت‌های امریکا و اسرائیل به دست آورد. این را هم باید اضافه کنم که بیشتر کارهای مقابله با حمله ایران را امریکا انجام داد نه اسرائیل، انگلیس و فرانسه.
 دست اسرائیل رو شد
محمد مرندی به اشاره به دستاوردهای ایران در پی حمله اخیر به سرزمین‌های اشغالی اضافه کرد: ایرانی‌ها تعدادی موشک قدیمی فرستادند که مدت‌ها داخل انبار نگه داشته بودند. این موشک‌ها هم هیچ کدام فناوری جدیدی نداشتند و مجدداً امریکا و اسرائیل با سامانه‌های پدافند موشکی بسیار گران قیمت با این موشک‌ها مقابله و از همه قابلیت‌های خود استفاده کردند و اطلاعات بسیار زیادی در اختیار ایران قرار دادند. آن چند موشک قدیمی چند میلیون دلار بیشتر ارزش نداشت. کسی موشک‌های قدیمی را نمی‌خرید. به علاوه اینها، ایران در کنار این موشک‌ها چند موشک جدی‌تر به سمت پایگاه‌هایی شلیک کرد که هدف قرار داده بود. دو پایگاهی‌ که از حفاظت شده‌ترین پایگاه‌های نظامی جهان هستند. یک پایگاه هوایی در جنوب و یک پایگاه جمع‌آوری اطلاعات در شمال و هر دوی آنها مورد اصابت مستقیم قرار گرفتند.
مرندی افزود: با توجه به همه اینها باید گفت که اسرائیل دست خودش را برای ایران رو کرد. اسرائیل و متحدانش هزینه هنگفتی کردند آن هم در زمانی که به‌خاطر اوکراین کمبود موشک وجود دارد و ایرانی‌ها هم هیچ اطلاعاتی درباره قابلیت‌های خودشان بروز ندادند.
محمد مرندی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با مورگان، در واکنش به سؤال خبرنگار انگلیسی که پرسید «اگر از سفارت ایران در دمشق به عنوان پایگاه نظامی استفاده می‌شد و آنها همان‌طور که اسرائیل ادعا می‌کند حزب‌الله را آموزش می‌دادند، پس آنجا هدف مشروعی بوده» پاسخ داد: شما طرفدار روایت اسرائیل، پشتیبان و حامی آنها در جریان ارتکاب هولوکاستی که در غزه ادامه دار است، هستید و اهمیتی به مردم کرانه باختری نمی‌دهید. شما طرفدار یکی از افراطی‌ترین روایت‌ها هستید و فکر می‌کنم که با چنین روایت‌هایی به حق و حقیقت خیانت می‌کنید.

اسرائیل بنیادهای انسانیت را نابود می‌کند
کارشناس مسائل بین‌الملل خطاب به پیرس مورگان گفت: آدم‌ها مرعوب شما نمی‌شوند. مسأله اینجاست. شاید بتوانید بعضی از مردم خودتان را مرعوب کنید، اما ما را نمی‌توانید. آن دوران تمام شد و رفت. آنجا ساختمانی دیپلماتیک بوده است. شما هم خوب می‌دانید که صهیونیست‌ها حق نداشتند علیه آن کاری انجام دهند. آنها مرتکب جنایت شدند و انتقام ایران هم در راستای دفاع از خود بود. وزیر خارجه خودتان هم در اسکای نیوز خودش را مضحکه کرد. در آن خبرگزاری که تازه همسو با رژیم اسرائیل است، وقتی گفت که اگر یکی از ساختمان‌های دیپلماتیک ما هدف قرار گرفته بود چه پاسخی می‌دادیم. بنابراین خودتان را به حماقت نزنید. مرندی تأکید کرد: رژیم اسرائیل همیشه دروغ می‌گوید. مثل بیمارستان الشفا که گفتند تونل‌های حماس زیر آن قرار دارد. تونل کجا بود؟ و بعد وقتی در ابتدای جنگ بیمارستان الاهلی را زدند و صدها نفر را کشتند، گردن نگرفتند و گفتند که کار مقاومت فلسطین بوده است. سرویس‌های اطلاعاتی غربی هم همان حرف‌ها را تکرار کردند و بعد دیدیم که چطور اسرائیل پی در پی و پشت سر هم بیمارستان‌های غزه را هدف قرار داد. خب شما روایت این کودک کش‌هایی را باور می‌کنید که بیمارستان‌ها را بمباران می‌کنند و بنیادهای انسانیت را از بین می‌برند. نیازهای اساسی مردم عادی غزه را نابود می‌کنند. در عصری هستیم که همه دوربین دارند و این دوربین‌ها در هر نقطه‌ای که فکرش را بکنید وجود دارند؛ با این حال شما حتی یک فیلم از بریدن سر اسرائیلی‌ها یا تجاوز به آنها ندارید، این عجیب نیست؟

حواس دنیا از هولوکاست غزه پرت نمی‌شود
مرندی در پاسخ به این سؤال مورگان که «وقتی کشورهای مهم عرب مثل اردن و عربستان حریم هوایی‌شان را در اختیار اسرائیل قرار می‌دهند این موضوع چگونه به هدف ایران که منزوی کردن اسرائیل است کمک می‌کند؟» گفت: مردم اردن ‌می‌دانند که رژیم اسرائیل، فلسطینی‌ها را دشمن یهود معرفی می‌کند. ما ابله نیستیم پیرس! آنها هم احمق نیستند. حکومت اردن نماینده مردمش نیست. هم تو و هم من این را می‌دانیم. ولی مهم‌تر از آن، ایران حمله را انجام داد و اسرائیل را تنبیه و تحقیر کرد. اما هیچ چیز قرار نیست حواس افکار عمومی دنیا را از هولوکاست در جریان غزه پرت کند. فکر نکنید اسرائیل می‌تواند چنین کاری کند. نه اسرائیل که هیچ کس نمی‌تواند دست به چنین کاری بزند. هولوکاست همین حالا هم که ما در حال صحبت با یکدیگر هستیم، در جریان است.

اسرائیل آسیب پذیر و ضعیف است
محمد مرندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در رویارویی با ایران و مقاومت تأکید کرد: رژیم اسرائیل آسیب‌پذیر و ضعیف است و نشان داده که توانایی حذف یک نقطه از نقشه را هم ندارد. بعد از شش ماه نسل کشی مردم فلسطین، آنها نتوانستند غزه را حذف کنند. حتی شمال غزه را هم نتوانستند بعد از شش ماه جنایت و نسل کشی تصرف کنند. مجبور شدند حداقل بین 100 تا 200 هزار نفر از شهرک‌نشینان را از شمال اسرائیل تخلیه کنند. چون نمی‌توانند با حزب‌الله لبنان مقابله کنند. نمی‌توانند حزب‌الله را عقب برانند، نمی‌توانند آنها را شکست دهند. آن وقت شما فکر می‌کنید اسرائیل می‌تواند ایران را شکست دهد؟
وی ادامه داد: چرا امریکا نگران هرگونه حمله اسرائیل به ایران است؟ خیلی خوب می‌داند که چه اتفاقی خواهد افتاد. دفعه بعدی، ایران پهپادهای قدیمی را پرتاب نمی‌کند تا اطلاعات جمع کند و موشک‌های امریکا و اسرائیل را تمام کند. دفعه بعدی ایرانی‌ها هزاران موشک و پهپاد درجه یک خواهند فرستاد و اسرائیل حسابی تنبیه خواهد شد و دلیل اینکه امریکا چنین چیزی را نمی‌خواهد این است که می‌داند موازنه قدرت تغییر کرده است.

جستجو
آرشیو تاریخی